چهارشنبه 27 شهریور 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اظهارات ضد و نقيض درباره توقف پرواز "لاکهيد"، هواپيماهای غيرايمنی که يک ماه پرواز کردند! ايسنا

مقام مسوول در سازمان هواپيمايی:
پروازها از سوی سازمان متوقف نشده است


حدود يک ماه پيش رييس سازمان هواپيمايی کشوری اعلام کرد: جهت توسعه ناوگان هوايی و تاکيد وزير راه و ترابری برای افزايش صندلی‌های پرواز دو فروند هواپيمای پهن پيکر به ناوگان هوايی کشور افزوده شده که با ورود اين هواپيما و فعال شدن آن در خطوط پروازی کشور به طور متوسط روزانه يک هزار و ۵۰۰ مسافر توسط يکی از اين هواپيما‌ها جابه‌جا شده است اما با گذشت مدتی از فعاليت اين هواپيماها در ناوگان آسمان، ظاهرا سازمان هواپيمايی به‌دليل استاندارد نبودن اين دو لاکهيد، دستور توقف پرواز اين هواپيماها را صادر کرده است اما مسوولان اين سازمان اين علت را تاييد نمی‌کنند.

پس از اعلام خبر توقف پرواز اين هواپيماها، يک مقام مسوول در سازمان هواپيمايی کشوری در اين باره به خبرنگار ايسنا اظهار کرد: پروازهای اين دو هواپيما از سوی سازمان هواپيمايی متوقف نشده است بلکه شرکت مربوطه به خواسته خود قراردادش را با آسمان فسخ کرده است و اين هواپيماها از کشور خارج شده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی افزود: سازمان هواپيمايی بر روی قراردادهای شرکت‌ها دخالتی ندارد که بخواهد در اين باره توضيحی ارائه دهد.

اين در حالی پيش از اين علی‌اکبر کوکب‌زاده ـ هماهنگ‌کننده‌ چارتر لاکهيد‌ها در ايران ـ که اقدامات مربوط به اجاره‌ اين هواپيماها را از اردن انجام داده است، با تأکيد بر اين‌که اين اقدام برای رفع نياز گردشگری به سيستم حمل‌ونقل کشور صورت گرفته است و ۳۰ آژانس از اين چارتر استفاده می‌کردند، به خبرنگار ايسنا گفته بود: صنعت گردشگری مشکل حمل‌ونقل، بخصوص در بخش هوايی دارد. اين مساله را می‌توان رفع کرد، ولی عده‌ای نمی‌خواهند اين مشکل حل شود.

وی با بيان اين‌که اين هواپيماها را از اردن اجاره‌ کرده‌ايم، اظهار کرده بود: يکی از اين لاکهيد‌ها در ۲۹ روز عمليات پروازی خود، ۵۴ هزار نفر را در اين مسيرها جابه‌جا کرد؛ اما هنوز هواپيمای دوم پرواز نکرده است، چون دنبال کارهای اداری آن بوديم؛ ولی هفته‌ی گذشته نامه‌ای به شرکت هواپيمايی آسمان از سوی اداره‌ی استاندارد سازمان هواپيمايی کشور درباره‌ی اين‌که اين هواپيماهای لاکهيد‌ استاندارد نيستند و بايد متوقف شوند، فرستاده شد. ما نمی‌دانيم دليل واقعی و اصلی اين موضوع چه بود، اما به‌دليل نداشتن استاندارد آن‌را متوقف کردند.

او با بيان اين‌که هيچ‌وقت از سازمان هواپيمايی برای بازديد از اين هواپيماها مراجعه نکردند تا استاندارد آن‌را تأييد کنند، ادامه داد: شرکت هواپيمايی آسمان بايد مسووليت فنی اين هواپيماها را قبول می‌کرد، چون با آن قرارداد چهار ماهه داريم که تا يک سال قابل تمديد است.


همچنين اکبر غمخوار ـ رييس هیأت مديره‌ انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران ‌ـ نيز با بيان اين‌که کمبود وسايل پروازی مشکل اصلی در صنعت گردشگری است، درباره‌ی توقف هواپيماهای لاکهيد به خبرنگار ايسنا گفت: ابتکار آژانس‌ها برای اجاره‌ی اين هواپيما خوب بود و حجم زيادی از مسافران را جابه‌جا می‌کردند؛ ولی متأسفانه از پرواز آن جلوگيری کردند و معلوم نيست، چه کسی در اين‌باره پاسخگو است. اگر اين هواپيما استاندارد نبود، چرا يک‌ماه پرواز کرد و اگر استاندارد است، چرا جلوی پرواز آن‌را گرفته‌اند؟!

وی ادامه داد: ناهماهنگی اداری موجب شد، مردم از اين امکان، استفاده‌ مناسبی نداشته باشند. اگر امکانات هوايی مناسب و کافی باشد، با توجه به حوادث جاده‌يی در کشور، مردم از اين وسيله استفاده می‌کنند؛ اما با اين اقدام از نظر ملی متضرر شده‌ايم، چون اکنون در فرودگاه‌ها شاهد بحران هستيم و مردم برای يک سفر عادی با مشکل مواجه‌اند و اين درحالی است که با اين وضعيت می‌خواهيم برای توسعه‌ گردشگری کشور گام برداريم!

اين اظهارات در حالی مطرح می‌شود که يک مقام مسوول در شرکت هواپيمايی آسمان به خبرنگار ايسنا گفت: بنابر اعلام شرکت مربوطه اين هواپيماها به دليل نداشتن استاندارد لازم از سوی سازمان هواپيمايی کشوری متوقف شده‌اند و يک فروند آن در حال حاضر در فرودگاه مشهد قرار دارد.

به گزارش ايسنا، اين سوال مطرح است که اگر اين هواپيماها دارای استاندارهای لازم نبودند چرا اجازه پرواز در همان مدت‌کوتاه را داشتند؟ در حالی که سازمان هواپيمايی بارها اعلام کرده است تا زمانی که از ايمنی هواپيماها مطمئن نباشد به آنها اجازه پرواز نمی‌دهد!

گفتنی است: دو هواپيمای لاکهيد ساخت سال ۱۹۸۴ ميلادی توسط تعدادی از مديران دفاتر خدمات مسافرتی و هواپيمايی از اردن اجاره شده‌اند که طی قراردادی با شرکت هواپيمايی آسمان در خطوط مشهد ـ تهران، مشهد ـ اهواز، تهران ـ اهواز، تهران ـ کيش و مشهد ـ اصفهان پرواز می‌کردند.





















Copyright: gooya.com 2016