سه شنبه 19 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مسجد جامعی: تئاتر شهر آوردگاه دعوای دستگاه‏های مختلف شده‏ است، ايلنا

تهران- خبرگزاری کار ايران
بالاخره پس از هشدارهای چند باره خانه تئاتر ايران در مورد وضعيت نامطلوب تئاتر شهر طی پنج سال گذشته و پس از شدت گرفتن اين هشدارها از حدود يک ماه پيش، رييس کميسيون فرهنگی، اجتماعی و زيست شهری شورای شهر نيز وارد بحث شد و گفت: موضوع تئاتر شهر محفل دستگاه‏های مختلف شده است تا دعواهای خود را در مورد مسائل ديگر در خلال اين موضوع بيان کنند.

احمد مسجد جامعی که مهمان خبرگزاری"ايلنا"، بود، در گفت و گويی تفصيلی پيرامون نگرانی‏های موجود در مورد تئاتر شهر اظهارنظر کرد و نسبت به بی‏توجهی به اين بنای فرهنگی و " نماد ملی" هشدار دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی گفت: مشکلات پيش روی تئاتر شهر که اين بنای فرهنگی را با خطر تخريب مواجه می‏کند،فنی و تخصصی است و هر کسی نمی‏تواند در مورد آن نظر دهد اما پس از برگزاری جلسات متعدد با خانه تئاتر ايران به اين نتيجه رسيده‏ايم که اين بحث محفل دعواهای دستگاه‏های مختلف شده است و اين افراد عرصه فرهنگ و هنر را آوردگاه امتيازدهی و امتيازگيری می‏بينند.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: بنابراين قرار است که با تعيين فردی متخصص به عنوان امين بی‏طرف مشکلات تئاتر شهر پيگيری و به آنها رسيدگی شود.
مسجد جامعی همچنين با اشاره به تهديدهايی که به تازگی زمين خالی واقع در ضلع جنوبی اين مجموعه ايجاد کرده است، گفت: به نظر می رسد اين زمين ديوار جنوبی تئاتر شهر را با تخريب مواجه کرده اين موضوع نگرانی‏هايی را در پی داشته است.
اين در حالی است که به تازگی رييس خانه تئاتر ايران اعلام کرده است که ديوار ضلع جنوبی تئاتر شهر به طور کامل رو به ويرانی است و هر لحظه امکان فرو ريختن آن وجود دارد.
مسجد جامعی در اين مورد گفت: پس از آن‏که جنجال عبور مترو از محوطه تئاتر شهر خاموش شد اکنون شاهد جنجالی ديگر يعنی تخريب ديوار اين مجموعه در اثر خالی ماندن زمين گودبرداری شده در جوار آن هستيم.
وی توضيح داد:اين زمين در زمان شهردار پيشين به منظور تبديل به مسجد کلنگ زنی شد و با تجديدنظر مديريت جديد تصميم به ساخت مجتمعی با دو کاربری مذهبی و خدماتی گرفته شد.
وی افزود:اما شهرداری هنوز نسبت به ساخت اين زمين اقدام نکرده است که اين امر موجب بروز آسيب به ديوار جنوبی تئاتر شهر شده است.
رييس کميسيون فرهنگی، اجتماعی و محيط زيست شورای شهر تهران برای حل مشکلات تئاتر شهر ساخت گذر رودکی يا در واقع اجرای طرح تالار به تالار را پيشنهاد داد.

مسجد جامعی گفت: ‏اين طرح پيش از اين در مجلس و دولت به تصويب رسيد اما در حالی که برنامه چهارم توسعه رو به اتمام است هنوز اقدامی برای اجرای اين طرح صورت نگرفته است.
اين طرح که در اوايل برنامه چهارم به تصويب دولت و مجلس رسيده تالار وحدت تا تالار تئاتر شهر را در بر می‏گيرد و بر اساس آن فاصله ميان اين دو تالار که شامل اماکن فرهنگی و هنری بسياری از جمله خانه حکمت واقع در خيابان استاد شهريار و انجمن خوش‏نويسان است از طريق ساخت زيرگذر و نصب سنگ فرش به نوعی مورد حفاظت قرار می‏گيرد.
اما به گفته مسجد جامعی دولت به عنوان مجری اوليه اين طرح هيچ گونه اقدامی برای ساخت گذر رودکی نکرده و اين مشکل ناشی از بی انگيزه بودن دولت در اين زمينه است.
وی اعلام کرد:بر اساس تصميم اعضای شورای شهر تهران، شهرداری مسووليت اجرای اين طرح را بر عهده دارد و در صورت تحقق آن مشکلات تئاتر شهر نيز برطرف می شود.
رييس کميسيون فرهنگی، اجتماعی و زيست‏شهری تاکيد کرد: البته ساخت اين گذر کار آسانی نيست و به اين دليل دولت از عهده آن برنيامده است.
مسجد جامعی در پاسخ به سوال "ايلنا"، که در اين شرايط آيا شهرداری توان مالی اجرای طرح را دارد ،تصريح کرد:به طور قطع توان مالی شهرداری برای حوزه فرهنگی در تهران پيش‏تر از دولت است و می‏تواند اين طرح را به نتيجه برساند.
وی در عين حال از احتمال بروز برخی کارشکنی‏ها در اين زمينه سخن گفت که به گفته وی حتی ممکن است از سوی دولت نيز صورت گيرد.
رييس کميسيون فرهنگی،اجتماعی و زيست‏شهری شورای شهر تهران مجموعه تئاتر شهر را نماد هنر انقلاب عنوان و تاکيد کرد که کسی نبايد به نماد هنر انقلاب بی‏توجهی کند.
مسجد جامعی معتقد است طی سه سال گذشته تئاتر شهر محل ظهور بسياری از فعاليت‏های هنری بوده است و اکنون از نظر مردم به نماد هنر پايتخت تبديل شده است.

مسجد جامعی فارغ از بحث‏های به وجود آمده که از نظر وی از سوی افراد تنگ‏نظر مطرح می‏شود، تصريح کرد:بی شک حفظ تئاتر شهر همانقدر اهميت دارد که حفظ برج آزادی و ساخت برج ميلاد.





















Copyright: gooya.com 2016