دوشنبه 18 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ابراز نگرانی صفارهرندی از نحوه ساخت و ساز کنار مجموعه تئاتر شهر، ايرنا

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز دوشنبه در جريان ديدار از مجموعه تئاتر شهر، از نحوه ساخت و ساز در ضلع جنوبی اين مجموعه، ابراز نگرانی کرد.

"محمد حسين صفار هرندی"، در حاشيه اين ديدار به خبرنگاران گفت: اصل قضيه اين است که شهرداری تهران تصميم گرفته است که يک پروژه فرهنگی در کنار اين سازه مشهور و مختص اهالی نمايش بنا کند و بر اين اساس، کلنگ احداث آن در سال ۱۳۸۲ به زمين زده شد و خاکبرداری نيز در آن زمان اتفاق افتاد.
وی افزود: در حقيقت، ما با موضوعی طرف هستيم که عمرش بيش از پنج سال است و بخش عمده ماجرا خارج از دسترس ما بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی در عين حال گفت: برای ساخت مجموعه فرهنگی توسط شهرداری بر اساس آنچه که قبلا پيش بينی شده بود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاملا همراهی نشان داده و سعی کرده با شهرداری تهران برای نيل به اين هدف پسنديده که يک تالار فرهنگی به تالارها افزوده شود و مکانی برای عبادت نيز ايجاد شود، همراهی کند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: اما آنچه که اکنون اتفاق می افتد و مايه دل نگرانی است، اين است که ساختمانی که تا اين مرحله احداث شده، بهره ای از آن پيشنهاد اوليه را در خود ندارد که در اين صورت جای گلايه وجود دارد.
صفار هرندی، با ابراز نگرانی از نحوه ساخت و ساز اين سازه جديد در کنار مجموعه تئاتر شهر، گفت: مجموعه تئاتر شهر، سازه حساسی است که مشخصاتش با مشخصات ساختمان های معمولی متفاوت است، از اين رو اقتضا می کند که مراقبت بيشتری از آن بعمل آيد.
وی افزود: با فرض اين که قرار بود تاسيساتی در زمين خالی اطراف مجموعه بنا شود، اما اولا اين ميزان گودبرداری و تا اين حد نزديک ساختمان اصلی تئاتر شهر، طبيعی است که نمی توانسته انتخاب درستی باشد و اکنون آثار خودش را نشان داده است.
به گفته وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، اگر دو سال پيش ابراز نگرانی ها در اين حد بود که ممکن است اتفاقی برای تئاتر شهر بيفتد، امروز ترک های ايجاد شده در ضلع جنوبی ساختمان، خود گواه اتفاقی ناگوار است.
صفار هرندی، به تلاش وزارتخانه برای برقراری ارتباط با بخش های مختلف شهرداری تهران به عنوان متولی و صاحب پروژه در دست احداث و نيز سازمان ميراث فرهنگی، اشاره کرد و گفت: شهرداری برای رفع نگرانی های ايجاد شده، قول داده بود که در مسير ساخت اين بنا تمامی تلاش خود را برای صيانت از مجموعه تئاتر شهر به کار خواهد برد تا واقعه ناگواری به وقوع نپيوندد.
وی، افزود: بخشی از آنچه که تحت عنوان ايجاد حريم و سازه های ايمنی در اين مدت تعبيه شده، در پی همان همراهی بوده است، اما ظاهرا پاسخی مناسب از اقدامات تامينی آنها دريافت نشده، چرا که بعد از احداث ديوار حايل که از ديد فنی شهرداری، به نظر می رسيد تکاپوی صيانت از ساختمان را می کند، شاهد تعميق شکاف ايجاد شده در اثر اين ساخت و ساز هستيم.
وی اظهار داشت: اينکه با خيال راحت ۱۸متر کنار ديواره های ساختمان تئاتر شهر پی کنی کرده و بر اساس آنچه اطلاع دادند، شيب اين پی کنی نيز به سمت ساختمان مجموعه تئاتر شهر بوده است، ناشی از يک برآورد نادرست بوده و فکر می کردند که تئاتر شهر تنها همين استوانه رويی را شامل می شده است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: اين در حالی است که دايره ای به قطر شايد ده متری در اطراف استوانه اصلی، به عنوان تاسيسات جانبی و ساختمان های جنبی تئاتر شهر وجود دارد که با اين ساخت و ساز نادرست، نشانه های خطر و نفوذ آب به ديواره های تالار قشقايی و تالارهای جنبی و پلاتو ها و اتاق های تمرين، آشکار شده است.
وی با بيان اين که سازمان ميراث فرهنگی بايستی بطور جدی تر برای حفاظت از مجموعه تئاتر شهر اقدامات لازم را انجام دهد، گفت: البته نمی دانم که سازمان ميراث فرهنگی بيشتر از ابراز نگرانی هايی که تاکنون داشته، کار ديگری هم انجام داده است يا خير، زيرا روش معمول سازمان ميراث فرهنگی اين است که جلوی اين قبيل پروژه ها را بگيرد.
صفار هرندی، افزود: در بسياری از استان ها، مکان هايی وجود داشته که يک پروژه فرهنگی برای شهری ساخته می شده و تنها به اعتبار اينکه يک طبقه از ديد تخصصی و فنی سازمان ميراث فرهنگی مرتفع تر از استاندارد بوده، برای حفظ بافت قديمی و سنتی ، بطور جدی از ادامه پروژه جلوگيری کرده اند.
وی تاکيد کرد: سازمان ميراث فرهنگی، برای حفاظت از آنچه که در اينجا احساس نگرانی می شود نيز بايستی بسيار جدی تر عمل کند و شايد اقداماتی کرده اند که ما از آن بی اطلاع هستيم.
متذکر می شود که طبق قانون، هرگونه ساخت و ساز و حفاری در محوطه و حريم هر اثر تاريخی که در فهرست ملی آثار تاريخی کشور ثبت شده باشد، بايد با مجوز سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری صورت گيرد.
ساختمان تئاتر شهر که به سبک معماری ايرانی-اسلامی حدود ۴۰ سال قدمت دارد،
به دليل ويژگی های معماری خاص و کانون تجمع هنرمندان، در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار تاريخی کشور به ثبت ملی رسيد.
بر اثر گودبرداری توسط شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری، در بخش جنوبی ساختمان تئاتر شهر واقع در ضلع جنوبی چهار راه ولی عصر(عج)،‌ بر روی ديوار سالن قشقايی يک ترک طولی بزرگ ايجاد شده است و بيم آن می رود که بخش هايی از اين ساختمان فرو ريزد.





















Copyright: gooya.com 2016