یکشنبه 15 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارشي از گروه‌هاي انصرافي جشنواره‌ی تئاتر فجر، ايسنا

همواره با نزديك‌شدن به زمان برگزاري جشنواره‌هاي مهمي مانند تئاتر فجر ، آييني و سنتي و عروسكي و ... تعدادي از گروه‌هاي شركت‌كننده بنا به دلايلي از حضور در جشنواره انصراف مي‌دهند.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين انصراف‌ها معمولا دلايل گوناگوني دارد، عد‌ه‌اي نسبت به عملكرد برگزاركنندگان جشنواره معترض مي‌شوند و گروهي ديگر به دلايل شخصي ناچار به انصراف مي‌شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




مجموعه دلايل عدم حضور گروه‌هاي انصرافي اين دوره از جشنواره‌ي تئاتر فجر نشان مي‌دهد، بسياري از اين گروه‌ها به دليل مسايل شخصي يا حضور بازيگران موردنظرشان در ديگر پروژه‌ها ناچار به انصراف از شركت در جشنواره شدند.

هرچند حضور بازيگران در چند نمايش مشترك تا جشنواره‌هاي بيست‌ويكم و بيست‌ودوم امري كاملا طبيعي بود، گويا طي يكي دوسال اخير اين موضوع قدري متفاوت شده است، به گونه‌اي كه بسياري از بازيگران ترجيح مي‌دهند هم‌زمان با هم در چندين پروژه حضور نداشته باشند.

در ميان گروه‌هاي انصرافي، مائده طهماسبي كه قصد داشت نمايش «خداي كشتار» را اجرا كند يكي از نخستين كارگردان‌هايي بود كه به سرعت اعلام انصراف كرد.

طهماسبي كه خود اين نمايشنامه ياسمينا رضا را ترجمه كرده بود ناگهان دريافت اين نمايش قرار است توسط عليرضا كوشك جلالي، كارگردان ايراني مقيم آلمان به صحنه برود و به دليل رابطه دوستانه‌اي كه با اين كارگردان داشت ترجيح داد اجراي اين نمايش را به زماني ديگر موكول كند.

افشين هاشمي هم كه قصد داشت نمايش «اتللوي مشرقي به روايت چيزها» را كارگرداني كند، به دليل حضور در نمايش «شكار روباه» نوشته و كار علي رفيعي و سنگيني اين پروژه، ترجيح داد انرژي و زمان خود را بر اين اثر نمايشي متمركز كند.

محمدحاتمي و حسين كياني ديگر كارگردان‌هايي هستند كه در فاصله زماني نسبتا اندكي تا برگزاري جشنواره فجر، اعلام انصراف كردند.

محمد حاتمي در نظر داشت نمايش «منطقه صفر سخي داد» نوشته ايوب آقاخاني را در بيست‌وهفتمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر اجرا كند اما به علت شكستگي پاي بازيگرش، ناچار شد از حضور در جشنواره چشم‌پوشي كند.

حسين كياني هم كه نمايش «اهل قبور» را براي شركت در جشنواره آماده مي‌كرد، تصميم گرفت نمايشي متوسط را در جشنواره اجرا نكند و اجراي نمايش خود را به زماني موكول كرد كه از نظر كيفي به سطحي رسيده باشد كه رضايت خود او را جلب كند.

حجت سيدعليخاني هم ديگر كارگرداني بود كه به علت درگيري بازيگرانش در ديگر پروژه‌هاي نمايشي، از حضور در جشنواره صرف‌نظر كرد، او كه در نظر داشت نمايش «هيجده ماه ليلي از ماه تير» نوشته ميلاد اكبرنژاد را در جشنواره فجر به صحنه ببرد، ترجيح داد اين نمايش را در شرايط بهتري كه بازيگران موردنظرش تمركز بيشتري داشته باشند، براي عموم تماشاگران به صحنه ببرد.

به گزارش ايسنا، و اخيرا هم چيستا يثربي اعلام كرده است: «به دليل دكور سنگين «كارناوال با لباس خانه» اجراي اين اثر در بخش مرور ميسر نيست.»





















Copyright: gooya.com 2016