چهارشنبه 2 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خاتمي بعد از تماشاي نمايش کرگدن؛ تئاتر بايد آزاد باشد و در اختيار هنرمند، اعتماد

سيدمحمد خاتمي که در سالن اصلي تئاتر به تماشاي نمايش «کرگدن» به کارگرداني فرهاد آئيش نشست بعد از تماشاي اين نمايش در سالن اصلي تئاتر شهر، تئاتر را مادر هنرهاي نمايشي توصيف کرد که همواره بايد آزاد و در اختيار هنرمند باشد. رئيس موسسه بين المللي گفت وگوي تمدن ها گفت؛ «آثار اوژن يونسکو جزء آثار خوب دنياست. ما جوانان قديم وقتي به ادبيات و ادبيات مدرن مي پرداختيم، آثار يونسکو از جمله آثاري بود که مورد توجه ما قرار مي گرفت.

بنده نخستين ترجمه هاي «کرگدن» توسط جلال آل احمد و آقاي خبره زاده را به خاطر دارم.» او درباره اين نمايش گفت؛ ««کرگدن» متعلق به فضاي عجيب دهه 50 ميلادي است که جريانات جنگ و عواقب آن وجود داشت و يونسکو نيز از روشنفکران بزرگ بود. «کرگدن» از مسخ شدگي انسان سخن مي گويد که در آن زمان مطرح شده بود. البته از آغاز قرن بيستم درباره جايگاه مدرنيته و مسائل مارکسيست ها، مسائل مختلفي مطرح شده است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




رئيس جمهوري سابق درباره اين نمايش گفت؛ «آقاي آئيش و بازيگران و هنرمندان حاضر در اين نمايش از اثر يونسکو الهام گرفته بودند، اما با توجه به ديدگاه، گرايش و رويکردي که اين هنرمندان عزيز دارند اثري تازه به صحنه آمد که براي بنده نيز جالب بود و استفاده کردم.» خاتمي درباره وضعيت تئاتر گفت؛ «تئاتر مادر هنرهاي نمايشي است و متاسفانه آن گونه که بايد به تئاتر توجه نمي شود. همواره فرهيختگان و اقشار خاص از تئاتر استفاده مي کردند. به نظر بنده مي توان ميزان رشد يافتگي جامعه را در استقبال از تئاتر ديد. هنرمندان تئاتري ما نقشي بسيار بزرگ دارند، ولي به دليل مسائل مختلف مجبورند به سينما نيز روي بياورند.» او با اشاره به اهميت سينما، درباره تفاوت سينما و تئاتر گفت؛ «در سينما تکنيک به کمک هنر مي آيد ولي در تئاتر جز دکور که مساله يي فرعي است، تنها هنر است که عرضه مي شود و هنرمند روي صحنه تمام خلاقيت خود را به تماشاگر نشان مي دهد. بنده به هنرمندان نمايش «کرگدن» و آقاي آئيش تبريک مي گويم و براي من افتخاري بود که از نزديک با اين عزيزان ملاقات کردم.» به گزارش مهر خاتمي در بخشي از حرف هايش گفت؛ «نمي توان از تئاتر توقع داشت خودکفا باشد، بلکه بايد مورد توجه و حمايت باشد. سينما هم اگر به سمت گيشه برود از محتوا تهي مي شود، ولي مي تواند روي پاي خود بايستد.» رئيس موسسه گفت وگوي تمدن ها و فرهنگ ها در بخش پاياني حرف هايش گفت؛ «تئاتر بايد آزاد باشد و در عين حال پشتيباني شود. معتقدم بودجه هايي که براي تئاتر گذاشته مي شود کافي نيست. مساله ديگر اينکه هنرمند مستقل باشد.» فرهاد آئيش و گروه نمايش «کرگدن» اجراي خود را به سيدمحمد خاتمي تقديم کردند.





















Copyright: gooya.com 2016