چهارشنبه 19 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيشترين قيمت پايه براي نقاشي سهراب سپهري در حراج کريستی، روزنامه اعتماد

حراج آثار هنري مدرن و معاصر کريستي 20 روز ديگر با حضور آثار هنري ايرانيان چکش مي خورد. حراج کريستي که يکي از معتبرترين برنامه هاي فروش آثار هنري در جهان محسوب مي شود هر سال مقارن با ارديبهشت ماه غير از لندن
مکان اصلي حراج در خاورميانه نيز برگزار مي شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در کريستي خاورميانه به طور معمول بيشترين آثار به هنرمندان ايراني اختصاص دارد که اين بار نيز 54 اثر از ايران در اين حراج چوب حراج خواهد خورد. بالاترين قيمت پايه اين دوره از کريستي خاورميانه به تابلوي نقاشي از سهراب سپهري شاعر و نقاش معاصر ايراني تعلق دارد. قيمت پايه اين تابلو از سري نقاشي هاي سپهري با موضوع درخت 150 تا 200 هزار دلار تعيين شده است. بعيد به نظر مي رسد با توجه به سابقه فروش آثار در کريستي قيمت آثار در بالاترين حد به ميليون دلار برسد. پيش از اين در کريستي مجسمه پرسپوليس پرويز تناولي با مبلغي حدود دو ميليون دلار فروخته شد که بالاترين رقم فروش آثار ايراني ها در اين حراج محسوب مي شود.

اما در رديف فروش آثار که در پايگاه اينترنتي کريستي اعلام شده اثري ديگر از سهراب سپهري نيز با قيمت 150 تا 200 هزار دلار تعيين شده است. حسين زنده رودي نقاش ايراني نيز با چند اثر در اين حراج حضور دارد. يک اثر از او 150 تا 200 هزار دلار و اثر ديگرش 60 تا 80 هزار دلار تعيين شده است.

پرويز تناولي مجسمه ساز بنام ايراني که رکورددار فروش آثار در کريستي خاورميانه است نيز با چند اثر در فهرست فروش آثار قرار گرفته است. گران ترين قيمتي که براي يک اثر از او تعيين شده 120 تا 180 هزار دلار است که احتمالاً بار ديگر در فروش نهايي به بالاترين رقم ها دست پيدا خواهد کرد.

آثار نقاشي - خط محمد احصايي نيز همچون سال هاي گذشته در فهرست کريستي قرار دارد. تابلوي «يک خوشه نرگس» او با قيمت 120 تا 180 هزار دلار چکش حراج خواهد خورد. از ديگر هنرمندان ايراني حاضر در اين دوره از حراج کريستي مي توان به ابوالقاسم سعيدي نقاش، نصرالله افجه يي هنرمند خط - نقاشي، منير فرمانفرماييان، فرامرز پيلارام، آيدين آغداشلو نيز اشاره کرد. قيمت آثار اين هنرمندان ميان 40 تا 120 هزار دلار متغير است. اما دو عکس از عباس کيارستمي نيز در کريستي حضور دارد. يکي از عکس ها از مجموعه تک درخت ها است و عکس ديگر او پنجره يي به زندگي نام دارد. در کنار اين نام ها البته نام هاي ديگري چون پرويز کلانتري، صادق تيرافکن، هوشنگ پزشک نيا، رضا درخشاني، بهمن محصص، فرح اصولي، غلامحسين نامي و... با آثارشان در کريستي حضور دارند.

عباس کوثري عکاس نيز با يک عکس در کريستي حضور خواهد يافت.

اين نخستين حراج در سال نو خورشيدي است که ايراني ها در آن حضور دارند. حراج بعدي حدود دو ماه ديگر در لندن برگزار خواهد شد.

يک اثر براي حضور در حراج کريستي بايد مولفه هاي ويژه يي داشته باشد. اثر انتخاب شده بايد معاصر بوده و متعلق به يکي از هنرمندان باسابقه و شناخته شده هر کشور باشد. نحوه انتخاب آثار نيز در حرفه يي ترين شکل رجوع به مجموعه دارهاست. خيلي کم اتفاق مي افتد که مسوولان حراج به طور مستقيم با صاحب اثر مذاکره کنند. در بيشتر مواقع نيز اين مجموعه دارها هستند که با اعلام مالکيت آثار هنري به حراج آن را به عرضه مي گذارند. پايين ترين قيمت در کريستي پنج هزار دلار است.





















Copyright: gooya.com 2016