شنبه 5 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سردرگمی تازه‌ای به نام پلاک جدید و قدیم، خبرآنلاین

پلاکهای قدیم و جدید به معضلی جدید برای مردم تهران تبدیل شده است.

از اواخرسال گذشته که طرح تعویض پلاکهای قدیم و نصب پلاکهای جدید روی آن با هدف تسهیل درامور پستی شهروندان و نیز انجام سرشماری و ممیزی ساختمان‌های شهر تهران دردستور کار شهرداری و سازمان زیباسازی قرار گرفت، علاوه بر مردم برای برخی شرکت‌ها و نهادهای خدماتی نیز در ارائه خدمات مشکلاتی به وجود آورده است. طرح تعویض پلاک‌ها در حالی در تهران آغاز شد که با وجود بحث‌ها و جلسات طولانی بین شرکت پست و شهرداری در مورد اجرای این طرح، دوطرف برای یکپارچه‌سازی کدها به نتیجه نرسیدند و قرار شد هر یک کار خود را انجام دهند، در نتیجه یکی از اهداف این طرح یکپارچه‌سازی کدپستی و کد 8رقمی شناسایی ساختمان بود که در همان ابتدای کارناقص ماند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




الهه محمدی

برای این پروژه در مجموع سه‌میلیارد و 600میلیون تومان هزینه درنظر گرفته شده که یک‌میلیارد و 800 میلیون تومان از این مبلغ صرف ساخت پلاک و یک‌میلیارد و 800 میلیون تومان نیز برای نصب آن در نظر گرفته شده است.


سیدمناف هاشمی مدیر کل وصول و تشخیص درآمدهای شهرداری تهران درگفت‌وگو با ایرنا در توضیحات اجرای این طرح اظهار کرد: طرح ممیزی املاک شهر تهران با حدود ۱۰۰ نفر نیروی آموزش دیده، از ابتدای سال87 آغاز شده است. وی افزود: حدود ۳ میلیون ملک در تهران وجود دارد که ممیزی آن ۵ تا ۶ سال طول می‌کشد، اما طبق تعهد این طرح را یک سال تا ۱۸ ماه به پایان می‌رسانیم. همچنین یک میلیون و ۵۰۰ هزار بازدید از املاک صورت گرفته و تمام اطلاعات مربوط به ساختمان در ۴۰۰ زمینه اطلاعاتی دریافت شده است.

سازمان زیبا سازی؛ مدیر پروژه
در حالی که مردم تهران با اجرایی شدن طرح تعویض پلاک‌ها ی منازل و مغازه‌ها دچار دردسرهای فراوانی از قبیل اشتباه در ارسال مرسولات پستی، سر درگمی آژانسهای تاکسی تلفنی و اشتباه در رساندن قبوض آب و برق و. . . شده بودند، روابط عمومی سازمان زیباسازی در جواب اعتراضهای مردمی، جوابیه‌ای را در آذر ماه سال گذشته ارسال کرد که در آن هدف از‌ این کاررا یکسان‌سازی تابلوهای شناسایی منازل و خوانا بودن شهر و همچنین جلوگیری از تکراری بودن و یا عدم وجود پلاک آبی در برخی معابر شهر تهران عنوان کرده بود. روابط عمومی زیباسازی در این جوابیه لزوم اجرای این طرح را افزایش واحدهای مسکونی در اثر افزایش ساخت و سازها از یک سو و آشفتگی و بی‌قاعده بودن پلاکهای قدیمی منازل از سوی دیگر عنوان کرده است به گونه‌ای که در بسیاری از معابر در یک مسیر، پلاکهای مشابه و یا افزایش پلاکهای ممیزدار به حدی بود که شهروندان در پیداکردن نشانی موردنظر خود دچار سردرگمی می‌شدند. حتی مشاهده شده بود که برخی واحدها هیچگونه پلاکی ندارند و این مسئله باعث ایجاد مشکلات عدیده در ارائه خدمات به این شهروندان می‌شد. روابط عمومی این سازمان در جواب اینکه این طرح از چه زمانی شروع شده تا به مرحله اجرایی آن رسیده است این گونه توضیح داده است که سازمان زیباسازی شهر تهران، یکسال قبل از عملیات اجرایی این پروژه در هماهنگی با مناطق 22گانه شهرداری اقدام به جمع‌آوری اطلاعات میدانی برای انجام پروژه تعویض پلاکهای آبی کرده بود و اقدامات خود را چه قبل و چه حین انجام پروژه از طریق سایتهای خبری، مطبوعات، تابلوهای تبلیغات شهری (پرتابلها و بیلبوردها) بروشور و تراکت به اطلاع‌ شهروندان رسانده و آنان را نسبت به چگونگی و چرایی مراحل انجام پروژه آگاه کرده است. این در حالی‌است که بیشتر شهروندانی که از اجرای این طرح ناراضی هستند به این موضوع معترض هستند که چرا شهرداری قبل از اجرایی کردن این پروژه به مردم اطلاع‌رسانی کافی نکرده‌ است و چرا عملاً هیچ بیلبورد یا تراکتی که در این زمینه اطلاع‌رسانی کرده باشند دیده نشده است؟

درشرایطی که مردم تهران از تعویض پلاکها ناراضی‌اند و مشکلات این طرح را بیشتر از فوایدش می‌دانند، سازمان زیباسازی این طرح را برای مردم بسیار سودمند خوانده وبیان کرده است طرح تعویض پلاکهای آبی با هماهنگی اداره پست و اداره ممیزی شهرداری تهران به اجرا درمی آید. به گونه‌ای که پلاکهای جدید طراحی شده، دارای 3 قسمت شماره منزل، ممیزی ملک و کدپستی 10 رقمی اداره پست است. روابط عمومی سازمان زیباسازی از ویژگیهای دیگر این پلاکها را امکان دید در شب شمرده است، به گونه‌ای که با درخشش شبرنگ پلاک، امکان خوانا بودن آن در نور کم نیز برای شهروندان وجود دارد. این در حالی‌است که نظر مردم خلاف این گفته را می‌رساند. جواد. ع در این مورد می‌گوید: "جالب است! در کدام یک از تصاویر و یا پلاک‌های سطح شهر شماره‌های ممیزی ملک و کدپستی آمده است؟ بهتر است شهرداری در این مورد اطلاع‌رسانی بهتری انجام دهد. "

پاسخگوی127
سازمان زیباسازی شهر تهران از قبل اعلام کرده است برای این که مشکلی در شناسایی و آدرس‌دهی منازل برای شهروندان که پلاک منزل آنها

تغییر یافته است، پیش نیاید، به مدت 6ماه در کنار پلاکهای آبی جدید، شماره پلاکهای قدیمی را با برچسبهای مخصوص و با دوام نصب می‌کند تا مراجعان دچار اشتباه و سردرگمی نشوند و در صورتی که برچسب پلاک قدیم در کنار پلاک جدید نصب نشده باشد، شهروندان می‌توانند از طریق سامانه 127 مراتب را به شهرداری تهران اطلاع داده تا جهت نصب برچسب پلاک قدیم اقدام شود.

مردم چه می گویند
اما نظر مردم با این گفته متفاوت است. حامد. ع در این مورد می‌گوید "واقعاً سازمان زیباسازی همه مردم را نادان فرض کرده است؟ کجای این پلاکها شبرنگ درخشان دارد؟ و بالاخره برچسب‌هایی که پلاک‌های قدیمی روی آن درج شده، کاغذ پشت چسبدار معمولی هستند! نه "مخصوص و بادوام"!

شهروند دیگری درباره مشکلات این طرح می‌گوید: " تعویض پلاکها کار بسیار نابجا و حیف و میل بودجه است. این طرح هزینه زیادی را مجدداً به مالکین و دستگاهها وارد خواهد کرد. از جمله این که تمامی آدرسهای ثبتی مردم باید تغییر کند. سربرگهای ادارات و مؤسسات دچار مشکل می‌شود. کارتهای ویزیت افراد و. . . . فرض کنید آدرسهای مردم در بانکها، نامه‌های اداری دستگاههای مختلف از جمله دستگاه قضایی و هزاران نوع دیگر که خود باعث هزینه‌سازی و مشکل‌آفرینی برای همگان می‌شود در عین حال که پلاک‌های قدیمی با برچسب کاغذی به دیوار چسبانده شده و به مرور زمان از بین می‌رود این‌ مشکل همچنان به جای خود باقی‌است. بارها با سختی تغییر شماره تلفنها را برای دوستان خارج از ایران و شرکتهای تجاری توضیح داده‌ایم! و حالا نمی‌دانم چطور باید تغییر پلاک محل کار را به ایشان بفهمانیم؟!

"حسین. ب" که از اجرای این طرح بسیار شاکی است اجرای این طرح را تحمیل هزینه‌های اضافی بر مردم و دستگاههای اجرایی می‌داند: " ناهماهنگی این طرح مشکلات جدی را برای مردم فراهم کرده است. برای تحویل قبوض برق وآب و تلفن و گازو تلفن همراه و یا ارسال مرسولات، مردم با توجه به تغییرات فوق با مشکل روبه‌رو ویا برای پیدا کردن آدرس و نشانی سرگردان شده‌اند. آیا واقعاً کسی دراجرای این طرح‌ها که با زندگی مردم پیوند خورده است نباید نظارت کند؟ تبعات آن آیا پیش‌بینی شده است؟ اگر خدمات آب و برق و... مردم بدین واسطه قطع شود چه اتفاقی می‌افتد؟

حسین مولایی یکی از شهروندان ناراضی از شرایط اجرایی طرح تعویض پلاک منازل می گوید: حالا بعد از تعویض پلاک خودرو‌ها در سراسر کشور، این بار نوبت شهرداری تهران است که پلاک خانه ها را تک تک عوض کند. طرحی که مدتی است شروع شده و به نظر می رسد همچنان ادامه داشته باشد.

او می افزاید: یکی از وسایلم به امانت مدتی پیش یکی از دوستانم بود. چند شب پیش قرار شد آن را برایم بفرستد. برای چندمین بار آدرس خانه ما را خواست. چون مامورین تعویض پلاک شهرداری روز قبل در خیابان ما دیده شده بودند و پلاک همیشگی‌مان هنوز همان جا بالای در خانه بود، با خود گفتم که پلاک ما تغییر نکرده است. بنابراین آدرس را با همان پلاک همیشگی برای دوستم فرستادم. روز بعد پیک موتوری بسته را آورد؛ اما بعد از این که بسته را به من داد به بالای درب خانه اشاره کرد و گفت: پلاک شما دیگه ٤٠ نیست. او درست می گفت. کمی آنطرف تر از پلاک سابق یک پلاک جدید با شماره 30 چسبیده بود. حالا این که چرا پلاک سابق فک نشده بود، اهمیتی ندارد. مهم این است که امانتی من به موقع رسید!

این شهروند در ادامه می گوید: طرح تعویض پلاک ها زیاد هم بد نیست. برای تنوع هم که شده من از این طرح استقبال می کنم. چون از این به بعد منتظر نامه هایی هستم که متعلق به یک خانه دیگر است!

و صدها سوال دیگر از این دست که امیدواریم مسئولین ذی‌ربط فکرهای اساسی را قبلاً کرده باشند. "





















Copyright: gooya.com 2016