سه شنبه 29 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقاد بهمن قبادی از سانسور در ايران، روزآنلاين

گزارش ميدل ايست آن لاين از جشنواره کن

بهمن قبادی فيلم ساز برجسته ايرانی که با يک فيلم زير زمينی در جشنواره فيلم کن در فرانسه حضور يافته، اعلام کرد ممکن است بدليل وجود سانسور و محدوديت های ساخت فيلم در ايران، به تهران بازنگردد.

قبادی روز ۵شنبه در جريان اکران فيلمش در جشنواره امسال گفت "همه چيز تيره و تار است، من ۴۰ ساله هستم؛ ولی نه زندگی دارم و نه جايی برای زندگی. اگر به ايران برگردم چطور فيلم بسازم؟ مطمئنم در ايران به من مجوز ساخت فيلم را نمی دهند."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




فيلم دوساعته "کسی از گربه های ايرانی خبر نداره" از سوی برگزارکنندگان جشنواره امسال بعنوان فيلم افتتاحيه در بخش نوعی نگاه در نظر گرفته شده است. گفته می شود که فيلم در نمايش ابتدايی با استقبال منتقدان روبرو شده است. داستان اين فيلم که طی ۱۷ روز و با بودجه بسيار کم در تهران فيلم برداری شده، در زيرزمين های تاريک و پستوی خانه ها می گذرد و جريان موسيقی زيرزمينی –راک، رپ فارسی و هوی متال- در ايران را به تصوير می کشد . در پس زمينه فيلم ، بيننده شاهد صحنه های نادريست از زندگی روزمره شهری.

بهمن قبادی کارگردان فيلم که روابط نزديکی با رکسانا صابری روزنامه نگار ايرانی-آمريکايی دارد ، پيش تر گفته بود پس از دوندگی های بسيار برای گرفتن مجوز ساخت و سرمايه گذاری برای فيلم جديدش و پس از آنکه با ساخت فيلم وی موافقت نشد، تصادفا با موسيقی زيرزمينی آشنا شد و تصميم گرفت او نيز به صورت غيرقانونی و زيرزمينی در اين رابطه فيلم بسازد.

"کسی از گربه های ايرانی خبر نداره" روايت کننده زندگی واقعی يک زوج موسيقی دان است به نام های نگار شقاقی و اشکان کوشانژاد. اين دو هنرپيشه غير حرفه ای فيلم که بهمراه قبادی در جشنواره حضور يافته اند، اعلام کردند که به ايران باز نخواهند گشت.

بهمن قبادی فيلم های مطرح ديگری مانند "لاک پشت ها هم می توانند پرواز کنند" و "زمانی برای مستی اسب ها" را در کارنامه دارد که جوايز بسياری به خود اختصاص داده اند.

اين کارگردان برجسته سينمای ايران که برای دومين بار است در جشنواره حضور يافته ، گفت "چطور می توانيم به ايران بازگرديم؟ من قبلا هم در جشنواره کن بوده ام. اما اين که چرا اين بار اينجا هستم، بسيار ناراحت کننده است". وی در ادامه افزود "من گم شده ام و نمی دانم چه کسی هستم. نمی دانم بمانم يا برگردم."

فيلم "نيمه ماه" قبادی که در سال ۲۰۰۶ برنده جايزه صدف طلايی از جشنواره سن سباستين اسپانيا شده است ، بدليل آنچه که مقامات ايران "تحريک کردها به جدايی طلبی" می خوانند تا کنون در محاق توقيف باقی مانده است.





















Copyright: gooya.com 2016