چهارشنبه 30 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کاهش ۳۱ درصدی سطح جنگل های کشور در ۴۰ سال اخير، مهر

يک کارشناس جنگلبانی کشور از کاهش ۳۱ درصدی سطح پوشش جنگلهای کشور در ۴۰ سال اخير در اثر تخريب و قاچاق چوب، توسعه بی رويه اراضی کشاورزی، توسعه نيافتگی و ناپايدار بودن فعاليتهای عمرانی و ساخت و ساز ها خبر داد.
رئيس جامعه جنگلبانی ايران با تاييد علل اين کاهش به خبرنگار مهر گفت: ۴۰ سال پيش آمارها برآورد جنگلهای کشور را ۱۸ ميليون هکتار نشان می دادند، اما امروز آمارها به ۴/۱۲ ميليون هکتار جنگل در کشور اشاره می کنند که کاهشی چشمگير را نشان می دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




کاظم نصرتی با برشمردن مهمترين دلايل کاهش حجم جنگلهای کشور افزود: حتی نگاه کردن با چشم هم نشان می دهد که سطح جنگلهای شمال کاهش تاسف باری پيدا کرده و مشخص است که توسعه نيافتگی و توسعه ناپايدار، شعار زدگی و استفاده بهينه نکردن از امکانات، تخريب به وسيله جستجوی معادن، قاچاق چوب و...از ابتدايی ترين علل کاهش جنگلهای کشور است.

اين فعال محيط زيست رشد جمعيت انسانی از يک سو و رشد نکردن شيوه زندگی از سوی ديگر را يکی از علل تخريب جنگلها دانست و تاکيد کرد: جمعيت زياد شده با اين حال شيوه معيشت مردم تغيير نکرده، دامداری هنوز سنتی است، شيوه های غير مکانيزه کشاورزی رواج بيشتری يافته و و مراتع و اراضی جوابگو نيست و در نتيجه جنگلها هم برای دست يابی به امکان بهتر تخريب می شوند.

رئيس جامعه جنگلبانی کشور با انتقاد از شعار زدگی در حوزه های محيط زيست گفت: شعار خودکفايی بدون دنبال کردن برنامه مدون می تواند ظرفيت آب و کشاورزی را متاثر کند و نتيجه اين تاثير تخريبهای گسترده در تغيير کاربری خاک است.

از سوی ديگر کارشناسی نبودن پروسه مکان يابای برای تاسيس شرکت ها و کارخانه های صنعتی و عمرانی و راهسازی خود بحرانی است که کاظم نصرتی از آن به عنوان يکی از علل تخريب جنگلها در نقاط مختلف جنگلی از آن نام برد، با اين حال تفکر آزمندانه و ناعالمانه را در حوزه محيط زيست باعث نابودی و بروز فاجعه های پی در پی در کشور ارزيابی کرد.





















Copyright: gooya.com 2016