یکشنبه 22 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جايزۀ "شير نقره ای" جشنواره فيلم ونيز به شيرين نشاط اهدا شد، راديو بين المللی فرانسه و راديو فردا

ناصر اعتمادی - شصت و ششمين جشنواره سينمای ونيز جايزۀ "شير نقره ای" را به فيلم "زنان بدون مردان" نخستين ساختۀ خانم شيرين نشاط اهدا کرد.

شيرين نشاط با اظهار اين مطلب که فيلم اش را برای همۀ ايرانيان ساخته است از حکومت تهران خواست تا "حقوق اساسی مردم ايران و دموکراسی را محترم شمارد".

فيلم "زنان بدون مردان" صريحاً به "خاطرۀ کسانی اهدا شده که در مبارزه برای آزادی و دموکراسی در ايران از انقلاب مشروطه تا جنبش سبز کنونی جان خود را از دست داده اند." "زنان بدون مردان" که بر اساس رُمان معروف خانم شهرنوش پارسی پور با همين عنوان ساخته شده روايت رهايی چهار شخصيت زن ايرانی در دورۀ پرالتهاب نخستين سال های ١٣٣٠، به ويژه پس از سرنگونی حکومت محمد مصدق در ٢٨ مرداد ١٣٣٢ است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




پس از نمايش اين فيلم، شيرين نشاط به خبرنگاران گفته بود که "تصاوير اين دوره شبيه دوره کنونی است : مستبدين عوض می شوند، مبارزه برای آزادی ادامه دارد."

شيرين نشاط هنرمند سرشناسی است که آثارش به هويت زنان مسلمان امروز اختصاص يافته است. در ١٩٩٨ فيلم ويديويی او جايزۀ "شير طلايی" چهل و هشتمين دوسالانۀ ونيز را از آن خود کرده بود.

آوازۀ جهانی شيرين نشاط به ويژه مرهون آن دسته از آثار وی است که چهره زنان پوشيده از خوشنويسی های فارسی را به نمايش می گذارند.

***

راديو فردا: شيرين نشاط بادستبند سبز شير نقره‌ای را به دست گرفت

شيرين نشاط، کارگردان ايرانی، پس از دريافت جايزه «شير نقره ای» فستيوال فيلم ونيز، گفت که فيلمش درباره مردم ايران است که برای رسيدن دمکراسی مبارزه می کنند.

شنبه شب،‌ در مراسم پايانی فستيوال بين المللی فيلم ونيز، ، جايزه بهترين کارگردانی به شيرين نشاط بخاطر کارگردانی فيلم «زنان بدون مردان» اختصاص يافت.

خانم نشاط افزود من از دولت ايران می خواهم که به مردم آنچه را بدهد که بايد داشته باشند يعنی آزادی، دمکراسی و حقوق بنيادين بشر.

به گزارش رويترز، شيرين نشاط در زمان دريافت جايزه دستبند سبز بر دست داشت.

شيرين نشاط و همکارانش در هنگام عبور از فرش قرمز شصت و ششمين جشنواره ونيز ، همگی با يک شال سبز حضور داشتند.

وی در اين مورد به راديو فردا گفته بود که در طول اين سه ماه آخر به شدت درگير و گرفتار به سرانجام رساندن فيلم بوده و عقيده داشته تقديم اين کار به هموطنانی که جانشان را برای دستيابی به آزادی به مخاطره انداخته اند باعث می شود که فکر کنند ما از آنان پشتيبانی می کنيم . همه ما تصميم گرفتيم که رنگ سمبليک سبز را بعنوان پوشش انتخاب کنيم و يا به همراه داشته باشيم .

فيلم «زنان بدون مردان» که بر پايه رمانی به همين نام از شهرنوش پارسی پور، نويسنده ايرانی ساخته شده است به رويدادهای اوائل دهه ۱۳۳۰ در ايران برای دستيابی به دمکراسی و آزادی می پردازد و شيرين نشاط آنرا به کوشندگان جنبش سبز در ايران تقديم کرده است.

شيرين نشاطز دهه ۹۰ ميلادی با عکس ها و ويديوآرت هايش در دنيای هنر شناخته شده بوده است. آثارش هم در بسياری از نمايشگاه های سراسر دنيا به نمايش درآمده است.

جايزه شير طلايی فستيوال فيلم ونيز به فيلم «لبنان» ساخته ساموئل مائوز، کارگردان اسرائيلی تعلق گرفت که اشغال لبنان در سال ۱۹۸۲را از دوربين گروهی از سربازان اسرائيلی در يک خودروی زرهی به تصوير کشيده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016