جمعه 3 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پادشاهان از کتابهای تاریخ حذف نمی شوند، مهر

مدیرکل برنامه‌ریزی‌ و تالیف کتب درسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: پادشاهان و چهره های مهم در تاریخ ایران از کتابهای درسی حذف نمی شوند و تنها برخی از چهره های علمی به این کتابها اضافه خواهند شد.

حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم در گفتگو با خبرنگار مهر درباره حذف پادشاهان و عملکرد آنها در کتابهای تاریخ ایران گفت: سخنانی که برخی از کارشناسان آموزشی ما در استانها مطرح می کنند در حد یک پیشنهاد و طرح است. ما به دنبال تدوین راهنمای برنامه درسی تاریخ هستیم و به همین دلیل از ظرفیتها و نظرات کلیه کارشناسانمان در این زمینه استفاده می کنیم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




پیش از این یعقوب توکلی یکی از کارشناسان تالیف کتاب درسی سازمان پژوهش از آغاز تغییرات جدید در کتب تاریخ مقاطع راهنمایی و متوسطه خبر داده و گفته بود: در تغییرات جدید تاریخ نگاریهای نظامی و پادشاهان از کتب تاریخ این مقاطع تحصیلی حذف می شود.

به گفته کارشناسان امور تاریخی، حذف نام پادشاهان و سلاطین و شخصیتهای یاغی همچون چنگیزخان مغول که دست تعدی به کشور دراز کرده اند از تاریخ با توجه به اینکه ایران کهن و معاصر را سراسر پادشاهان در دست داشته اند و حکومت جمهوری اسلامی به معنای واقعی تنها 30 سال از تاریخ را تشکیل می دهد تفکر نادرست و غلطی است که ضربه سهمگینی را به تاریخ ایران خواهد زد.

مدیر کل برنامه‌ریزی‌ و تالیف کتب درسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: راهنمای برنامه درسی تاریخ وقتی معتبر است که در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب برسد و الزام قانونی برای اجرای آن وجود داشته باشد در حالی که ما هنوز راهنمای برنامه درس تاریخ را تهیه نکرده ایم.


ذوعلم در ادامه اظهار کرد: شاید این بحث به درستی عنوان نشده چرا که ما تنها در نظر داریم کتابهای تاریخ را از حالت تک بعدی که هم اکنون بدان دچار است خارج و اصلاح کرده و آن را با رویکرد جامعه نگر تدوین کنیم و این به معنای حذف تاریخ سیاسی ایران نیست چرا که این امر غیرممکن است.

یعقوب توکلی همچنین عنوان کرده بود: "در این رویکرد پادشاهان و جنگجویانی نظیر چنگیزخان مغول یا سلطان محمدشاه و پادشاهان دیگری از این قبیل حذف و به جای آنان چهره های تمدن سازی همچون خواجه نصیرطوسی، زکریای رازی، ابوعلی سینا و... پرداخته و توجه می شود."

مدیرکل برنامه‌ریزی‌ و تالیف کتب درسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفـت: متاسفانه هم اکنون در کتابهای تاریخ ما فقط نام پادشاهان و جنگهای آنان و زمان ورود و خروج آنها آمده و کمتر به تمدن ایرانی پرداخته ایم به همین دلیل در نظر داریم که چهره های علمی زمان آنها و عملکرد فرهنگی و اقتصادی سلسله های مختلف را نیز در کنار سایر موارد وارد کتابهای درسی کنیم تا خلاهای موجود برطرف شود.

ذوعلم با بیان اینکه اصلاح رویکرد در درس تاریخ در تمام پایه های تحصیلی وجود دارد ادامه داد: اما تا زمانی که به مرحله تبیین نهایی در رویکردهای خود نرسیم نمی توان دراین باره تصمیمگیری کنیم.

رئیس کارگروه برنامه درس ملی و عضو ستاد تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار کرد: البته هم اکنون نیز برخی از فصلهای کتاب تاریخ ایران و جهان (1) نیز تعدیل شده ولی نگاه کلی همچون گذشته باقی مانده که نیاز به یک بازسازی اساسی دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016