دوشنبه 11 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

همه ایرانی ها یارانه نقدی می گیرند، سرمایه

با رای نمایندگان، مجلس دست دولت را در تعیین گروه های هدف دریافت کننده یارانه نقدی باز گذاشت. اگرچه همه مردم ایران دریافت کننده یارانه نقدی خواهند بود اما میزان یارانه متناسب با دهک درآمدی و میزان درآمد هر خانوار است و کم درآمدها بیش از پردرآمدها یارانه دریافت خواهند کرد.

براساس این مصوبه که پیشنهاددهنده آن، محمدرضا میرتاج الدینی عضو هیات رئیسه مجلس بود، یارانه ها با لحاظ میزان درآمد افراد به کلیه آحاد و شهروندان پرداخت خواهد شد. این مصوبه به دولت اجازه خواهد داد تا منابع حاصل از هدفمند کردن یارانه ها را با نظر خود میان گروه های هدف توزیع کند.محمدرضا فرزین سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی با بیان اینکه مجلس دست دولت را در تعیین دهک های هدف باز گذاشت، به مهر گفت: «پیشنهاد اولیه دولت به مجلس این بود که 70 درصد مردم معادل حدود 50 میلیون نفر تحت پوشش قرار گیرند اما با توجه به حذف محدودیت دهک های درآمدی از لایحه، کارگروه تحول اقتصادی دولت این موضوع را در اسرع وقت تعیین تکلیف خواهد کرد.» وی همچنین با بیان اینکه هنوز میزان دقیق یارانه نقدی برای هر نفر در کارگروه تعیین نشده گفت: «تمام رقم هایی که تاکنون در این باره مطرح شده تنها برآوردی است.» این گفته فرزین در حالی بیان شد که کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس مصوب کرده منابع حاصل از هدفمند کردن یارانه ها بین کف و سقف 10 تا 20 هزار میلیارد تومان در سال اول باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




البته این کف و سقف هنوز به تصویب مجلس نرسیده است. بنابراین، فرزین نیز اظهار کرد: «تا تکلیف نهایی درآمد حاصل از اصلاح قیمت حامل های انرژی در مجلس مشخص نشود، نمی توان رقم قطعی در این باره (میزان یارانه نقدی هر نفر) اعلام کرد.»

براساس اعلام نمایندگان مجلس، اگر سقف مورد نظر درآمدی دولت یعنی 20 هزار میلیارد تومان تحقق یابد و 10 هزار میلیارد تومان بین 70 میلیون نفر توزیع شود به هر نفر متوسط 12 تا 13 هزار تومان می رسد. اما تعیین اینکه کدام دهک درآمدی و متناسب با میزان درآمد خود چه میزان یارانه دریافت کند به عهده دولت است.دولت بر مبنای آیین نامه و مصوبه هیات وزیران، متناسب با میزان درآمد هر فرد میزان یارانه را مشخص خواهد کرد و بر این اساس به کم درآمدها بیش از ثروتمندان پرداخت خواهد شد.برخی کارشناسان با اشاره به رقم متوسط 13 هزار تومان برای هر نفر در ماه معتقدند که این رقم تنها کفاف پول برق خانوارها را می کند و نمی توان به آن تکیه کرد.

مردم آرام آرام خرج کنند
این کارشناس با اشاره به سخنان محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری که اعلام کرد این مبالغ دو تا سه ماه زودتر به حساب مردم واریز خواهد شد و مردم باید آرام آرام خرج کنند و نیازهای خود را یک باره تامین نکنند، معتقدند با این رقم 13 هزار تومان در ماه که برای یک خانوار چهار نفره معادل 52 هزار تومان است نمی توان نیازهای مردم را تامین کرد و در گام اول برای پرداخت قبض آب و برق و گاز کلی مبلغ هزینه می شود.

این کارشناسان با اشاره به تورم حاصل از این طرح معتقدند: «اگر چه اصلاح ساختار قیمت و مصرف انرژی به نفع منافع ملی است اما دولت باید مخارج خود را کم کند تا تورم مهار شود و مردم با وجود تورم هدفمند کردن یارانه ها و افزایش قیمت انرژی با تورم حاصل از سیاست های پولی و بودجه ای دولت مواجه نشوند.»قیمت انرژی در مجلس مشخص نشود نمی توان رقم قطعی در این باره (میزان یارانه نقدی هر نفر) اعلام کرد.

دولت به هفت دهک نظر دارد
اگرچه فرزین اعلام کرد مجدداً باید دهک های هدف دریافت کننده یارانه در کارگروه طرح تحول بررسی شود اما از سوی دیگر گفته های محمود احمدی نژاد در مشهد که در هفته گذشته انجام شد نشان می دهد دولت روی توزیع یارانه نقدی بین هفت دهک تاکید و قصد دارد بین 70 درصد مردم یارانه نقدی توزیع کند. آنچه که از گفته های احمدی نژاد برمی آید آن است که دولت قصد دارد یارانه نقدی با ارقام بسیار بالاتر از آن چیزی که کمیسیون طرح تحول مصوب کرده (حدود 23 هزار تومان برای افراد پنج دهک) بین مردم توزیع کند. احمدی نژاد هنگام سفرهای استانی خود در اردیبهشت ماه قبل از دوره انتخابات ریاست جمهوری دهم در جمع مردم اسلامشهر یک بار دیگر اعلام کرد قصد دارد بین مردم 50 تا 70 هزار تومان و (متوسط 60 هزار تومان) به هر نفر و به صورت سرجمع 300 هزار تومان به یک خانواده پنج نفره پرداخت کند.چنانچه دولت بخواهد این رقم را عملیاتی کند منابع موردنیاز دولت برای توزیع بین 70 درصد مردم در سال اول رقم بالغ بر 2/25 تا 2/35 هزار میلیارد تومان خواهد بود.اگر دولت بخواهد این رقم را عملیاتی کند با توجه به اینکه سهم 50 درصدی را نیز باید به خود و صنعت اختصاص دهد بنابراین باید از محل اصلاح قیمت حامل های انرژی سالانه 50 تا 70 هزار میلیارد تومان کسب کند.

دولت برای تحقق چنین رقمی باید در سال اول اصلاح قیمت ها را به صورت کامل انجام دهد و قیمت حامل های انرژی را به فوب خلیج فارس برساند.

دولت مدعی است براساس مطالعاتی که انجام داده برای آنکه افزایش سطح عمومی قیمت ها یک بار انجام شود باید اصلاح قیمت ها نیز یک بار اتفاق بیفتد.
یکی از نگرانی های کمیسیون طرح تحول نیز همین مساله بود.

به گفته جمشید انصاری عضو کمیسیون طرح تحول در گفت وگو با «سرمایه»، دولت اگرچه روی کاغذ آورده بود که اصلاح قیمت ها در سه سال انجام می شود اما در عمل قصد داشت این کار را در یک سال انجام دهد. چندان بعید نیست که دولت همچنان به دنبال عملیاتی کردن این ایده خود باشد چرا که احمد ی نژاد در نطق خود در مشهد، از مردم تقاضا کرد پولی را که دو ماه قبل از اجرای هدفمند کردن یارانه ها به حساب آنها واریز می شود را آرام آرام مصرف کنند. این نشان می دهد که رقم مورد نظر دولت نباید 17 تا 20 هزار تومان برای هر نفر باشد.

برای هر نفر 20 هزار تومان
در همین حال، رئیس مرکز آمار نیز اعلام کرده که سرانه یارانه نقدی به هر یک از افراد گروه های هدف 20 هزار میلیارد تومان خواهد بود. اگرچه محمد مدد اظهار نکرده این محاسبات بر اساس ارقام مورد نظر دولت یا کمیسیون طرح تحول است اما چنانچه این رقم را نیز یکی از برآوردها بدانیم منابع مورد نیاز دولت برای توزیع میان گروه های هدف (70 درصد مردم) معادل 50 میلیون و 400 هزار نفر، رقمی معادل 68/10 هزار میلیارد تومان است که با توجه به سهم دولت و صنعت این رقم باید به
20 هزار میلیارد تومان برسد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016