جمعه 30 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مدارس با اختیارات محدود به حوزه علمیه واگذار می‌شوند، خبرآنلاین

علی ذوعلم، مدیر همکاری های حوزه و آموزش و پرورش از اصلاح تفاهم نامه واگذاری مدارس به حوزه های علمیه خبر داده بود و البته گفت: «ما خواهان این هستیم که حوزه علمیه هر چه سریعتر به تفاهمنامه امضا شده عمل کند و اداره مدارس را بر عهده گیرد.»

امید کریمی

انبوه طرح های توسعه ای آموزش و پرورش که هر کدام در مقطعی به عنوان راهی برای خروج آموزش و پرورش از بحران ها بوده اند، به کلاف سردرگمی می ماند. وزرای آموزش و پرورش هم به جای بازکردن این کلاف، معمولا گره های کور جدیدی به آن می زنند. مدارس خصوصی و هیات امنایی و افزایش مشارکت های مردمی در مدیریت مدارس، در هر دوره ای از آموزش و پرورش از سوی هر وزیری، تفسیری جدا داشته اند؛ واگذاری مدارس به حوزه های علمیه و یا طرح مدارس هیات امنایی از جمله این طرح ها بوده اند. اما هیچ کدام از این دو طرح به نتیجه نرسیده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




حمیدرضا حاجی بابایی رسما اعلام کرده با مدارس هیات امنایی مخالف است. ضمن اینکه برای واگذاری مدیریت مدارس به حوزه های علمیه هم مخالفان بسیاری وجود دارد. چندی پیش اعلام شد که مدارس به حوزه های علمیه واگذار نمی شود. اما علی باقرزاده، رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی آموزش و پرورش گفته است که طرح واگذاری مدارس به حوزه علمیه و سایر ارگانهای دیگر برای افزایش مشارکتهای مردمی از دستور خارج نشده و با همان چارچوب قبلی پیگیری می شود.

اوایل زمستان امسال، علی ذوعلم، مدیر همکاری های حوزه و آموزش و پرورش از اصلاح تفاهم نامه واگذاری مدارس به حوزه های علمیه خبر داده بود و البته گفت: «ما خواهان این هستیم که حوزه علمیه هر چه سریعتر به تفاهمنامه امضا شده عمل کند و اداره مدارس را بر عهده گیرد.»

بحث واگذاری مدارس به حوزه علمیه اولین بار در اردیبهشت امسال از معاون مالی و اداری مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران مطرح شد. به گفته او تفاهم نامه واگذاری بیش از چهار هزار مدرسه در سراسر کشور به مدت پنج سال به امضای مدیر حوزه علمیه قم و وزیر آموزش و پرورش رسیده است. همچنین علی احمدی وزیر آموزش و پرورش دولت نهم و معاون او نیز به شکل ضمنی این موضوع را پذیرفتند و تنها عدد چهار هزار مدرسه را تکذیب می کردند. با این حال مخالفتهای فراوانی با این طرح وجود داشت.

حاجی بابایی هم درباره مخالفت ها با واگذاری مدارس به حوزه علمیه گفته است: «واگذاری مدارس به حوزه‌های علمیه با حواشی زیادی همراه بود. اینکه یک‌بار اعلام می‌کنند چهار هزار مدرسه واگذار می‌شود درست نیست ما قانون داریم که موسسات و افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند برای مدیریت مدارس اقدام کنند و تمامی سازمان‌ها از کارخانه،‌ موسسه، سازمان تبلیغات و حوزه و افراد حقیقی می‌توانند این کار را بکنند، چطور کارخانه قند می‌تواند، اما حوزه‌های علمیه نتواند!»

مخالفت ها باعث شد پس از مدتی مسئولان آموزش و پرورش گفته های متناقضی درباره این تفاهم نامه داشته باشند. ذوعلم در آخرین اظهار نظر از اصلاح تفاهم نامه واگذاری مدارس به حوزه علمیه خبر داد و گفت: «در واقع بحث واگذاری مدارس به حوزه اصلاح و عنوان مدارس وابسته جایگزین آن می شود.»

با این حال باقرزاده می گوید: «سیاست کنونی وزارت آموزش و پرورش در بحث واگذاری مدارس افراط و تفریط نیست، تمام ذی نفعان در اداره مدارس اعم از بخش خصوصی، خانواده ها و هیئت امنایی باید بدنبال تسریع اهداف اصلی آموزش و پرورش باشند ولی ممکن است روشهای آنها برای رسیدن به این هدف متفاوت باشد. هدف از واگذاری ها تنها مدیریت است و هدف، محتوا و نظام ارزشیابی در هیچ مدرسه ای تغییر نخواهد یافت.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016