چهارشنبه 28 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اکران فيلم توقيف شده قادري پس از 30 سال، اعتماد

iraj_ghaderi_movie.jpg
ديدن تصاوير روزگار جواني ايرج قادري و فخري خوروش روي سردر سينماها بسياري را متعجب کرده است.

فيلم «پنجمين سوار سرنوشت» که در سال 1359 ساخته شده است در آستانه سال 1389 به اکران عمومي درآمده است تا بار ديگر سياست هايي که شمقدري و همراهانش در معاونت سينمايي در پيش گرفته اند نمود پيدا کند.

اکران فيلم هايي که در دوره هاي قبل به دلايل مختلف توقيف بوده اند از زماني که جواد شمقدري بر کرسي معاونت سينمايي وزارت ارشاد تکيه زده به يکي از کارهاي اين معاونت تبديل شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




سياستي که بسياري از نزديکان دولت آن را به نگاه آزادانديشانه تعبير کرده اند و هربار وزير ارشاد آن را انکار کرده است، به گونه يي که در کنفرانس مطبوعاتي جشنواره فجر درباره نگاه ليبرال معاونت سينمايي به فيلم ها در پاسخ به فارس گفت؛ «تا يک فيلم رفع توقيف مي شود عده يي جوري برخورد مي کنند که انگار همه چيز آزاد شده است. اما ما هيچ وقت خطوط قرمز را ناديده نمي گيريم.»

چندي پيش داريوش باباييان که پخش فيلم را بر عهده گرفته است درباره اکران اين فيلم گفت؛ «سرانجام پس از 30 سال «پنجمين سوار سرنوشت» از فهرست فيلم هايي که رنگ پرده را نديده اند خارج شد و قرارداد آن در شوراي صنفي نمايش به ثبت رسيد.» به گزارش فارس «پنجمين سوار سرنوشت» را سعيد مطلبي همکار قديمي ايرج قادري کارگرداني کرده که در سال هاي اخير به عنوان فيلمنامه نويس فيلم «محاکمه» در سينماي ايران فعاليت داشته است. اين فيلم به دليل حضور ايرج قادري که از اوايل دهه 60 نتوانسته بود مجوز بازيگري دريافت کند، توقيف شده بود.

به گزارش مهر عليرضا سجادپور مديرکل اداره نظارت و ارزشيابي هم درباره اکران اين فيلم توضيحاتي داد؛ «تهيه کننده اين فيلم مرحوم توبه خواه چندين سال پيش فوت کردند و خانواده او نيز پيگير نمايش آن نبودند ولي چندي پيش درخواست کردند «پنجمين سوار سرنوشت» اکران عمومي شود.»

او درباره مشکلات توليد اين فيلم گفت؛ «پس از توليد، اين فيلم به دليل حضور برخي بازيگران مدتي توقيف بوده، اما بعد از مدتي مشکل فعاليت اين افراد برطرف مي شود.

در حال حاضر هيچ مشکلي براي نمايش نداشته و با پيگيري خانواده توبه خواه «پنجمين سوار سرنوشت» به تازگي اکران عمومي شده است. البته با توجه به زمان توليد نمايش ويژه يي ندارد.» البته او توضيحات ديگري هم براي اکران غيرمنتظره اين فيلم ضميمه حرف هايش کرد؛ «با توجه به ايام عزاداري و تعويق اکران فيلم «به رنگ ارغوان» ظاهراً فيلم ديگري هم براي نمايش در اين زمان نبوده و به همين دليل با اکران آن موافقت شده است.»

در خلاصه داستان فيلم «پنجمين سوار سرنوشت» آمده است؛ محسن جوان ورزشکار، که در خانواده يي فقير زندگي مي کند، به گروهي مذهبي که فعاليت هاي سياسي دارند مي پيوندد. سازمان امنيت رژيم طاغوت براي نابود کردن او، با طرح نقشه يي محسن را به اعتياد مي کشاند و... . فخري خوروش، ايرج قادري، فرهنگ حيدري، رسول توکل و حسن کاظميان از جمله بازيگران اين فيلم هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016