شنبه 5 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مذاکره ایران و انگلیس بر سر ارسال قرضی منشور کوروش، ایرنا

مقامات «موزه بریتانیا» در لندن می گویند: درباره ارسال قرضی منشور کوروش به تهران، درحال مذاکره با مقامات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران هستند.

«نیل مک گریگور» مدیر موزه بریتانیا در نشست پایانی کارگاه تخصصی بررسی یافته های جدید درباره منشور کوروش که درمحل این موزه برگزار شد، گفت: ما در حال مذاکره با مقامات ایرانی هستیم و قصد ما هم بر ارسال قرضی منشور کوروش جهت نمایش در تهران است.

وی ابراز امیدواری کرد که موزه بریتانیا بتواند در ماه های آینده این منشور را به ایران قرض دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




مک گریگور همچنین از همکاری مقامات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران با موزه بریتانیا درسال های اخیر بویژه دربرگزاری دو نمایشگاه تخصصی درباره دوره هخامنشیان و صفویان در لندن قدردانی کرد.

وی دربخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: منشور کوروش یکی از آثار تاریخی بسیار مهم موجود در موزه بریتانیا و یک سند مهم درباره تمدن ایران باستان، بابل و خاورمیانه است.

مدیرموزه بریتانیا با اشاره به برگزاری کارگاه تخصصی بررسی یافته های جدید درباره منشور کوروش گفت: این کارگاه دو روزه با همکاری «بنیاد میراث ایران» در لندن و حضور کارشناسان و صاحب نظرانی از موزه بریتانیا و دانشگاه های مختلف برگزار شد و نتایج خوبی در پی داشت.

وی با اشاره به کشف برخی الواح باستانی در انبارهای موزه بریتانیا وهمچنین چند فسیل استخوانی در چین که نوشته های آنها شباهت زیادی با منشور کوروش دارد، گفت: این یافته های جدید موضوعات تازه ای را درباره منشور و اعلامیه مندرج در آن مطرح کرد که نیاز به بررسی دقیق کارشناسی داشت.

به گفته مک گریگور، کشف این الواح و ضرورت بررسی دقیق ارتباط آنها با منشور کوروش دلیل اصلی به تعویق افتادن ارسال منشور به ایران بود.

«جان کورتیس» مسئول بخش خاورمیانه موزه بریتانیا در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره زمان دقیق ارسال منشور کوروش به تهران گفت: همانگونه که مدیر موزه نیز اشاره کرد، قصد و نیت ما ارسال منشور به تهران است ولی هنوز زمان دقیق آن مشخص نیست.

«ما درحال مذاکره با مقامات ایرانی هستیم ولی چون این مذاکرات خصوصی و محرمانه است، نمی توانم توضیح بیشتری بدهم.»

بدقولی های مکرر مقامات موزه بریتانیا در ارسال منشور کوروش به تهران در سال گذشته، اعتراض شدید کشورمان را به دنبال داشت و حمید بقایی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواستار پرداخت غرامت 300 هزار دلاری از سوی موزه بریتانیا بابت هزینه آماده‌سازی مکانی و تبلیغاتی برای نمایش منشور کوروش شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016