یکشنبه 6 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

استاندار اصفهان:‌ شيوع M.S و سرطان در اصفهان به دليل آلودگی‌های زيست محيطی، ايلنا

- آلودگی‌های فراوانی استان اصفهان را تهديد می کند
- پالايشگاه اصفهان در مسير وزش باد قرار دارد و آلودگی‌ها از شمال غرب اصفهان به سمت جنوب شرقی، حرکت می‌کند وبه اين ترتيب آلودگی بالای سر اصفهان سايه می‌افکند.


ايلنا: استاندار اصفهان گفت:‌ برخی بيماری‌ها مانند M. S، سرطان و بيماريهای آلژيک در اصفهان شيوع بيشتری نسبت به مناطق ديگر داشته باشد و امروزه علم ثابت کرده که اين بيماری‌ها به دليل همين آلايندگی‌ها اتفاق می‌افتد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، عليرضا ذاکر اصفهانی در نشست مطبوعاتی که با حضور خبرنگاران اعزامی از تهران برگزار شد درباره وضعيت تالاب گاو خونی گفت: تالاب گاو خونی دچار مشکل شده و ما نمی‌توانيم مشکلاتی مانند بحران آب را به آسانی برطرف کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




استاندار اصفهان ادامه داد: متاسفانه در يک دهه گذشته دو دوره خشکسالی در اصفهان داشته ايم که آخرين خشکسالی مربوط به سه سال پيش می‌شود.
او افزود: اين خشکسالی‌ها باعث شده که آب رودخانه‌ها خشک شود و آب به منتهی عليه شرقی اصفهان و تالاب گاو خونی نرسد و بنابراين کم آبی همچنان تالاب گاو خونی را تهديد می‌کند.
ذاکر اصفهانی تصريح کرد: از زمانی که استاندار اصفهان شده ام به همراه ساير دستگاه‌های اجرايی مرتبط مانند ستاد بحران و آب منطقه‌ای تلاش کرده ايم که مشکل کم آبی زاينده رود راحل کنيم و اگر امروز آبی در زاينده رود مشاهده می‌شود به خاطر همين تلاش‌ها است. در مقطعی که آب زاينده رود خشک شده بود مردم به لحاظ روحی و روانی آسيب فراوانی ديدند.
استاندار اصفهان تصريح کرد: به غير از زاينده رود، منابع ديگری هم برای تامين آب استان وجوددارد که از جمله آنها می‌توان از منابع زردکوه نام برد در حال تلاش هستيم که از منابع آب ديگر استان استفاده کنيم و به اين ترتيب هم زاينده رود را از کم آبی نجات دهيم و آب مورد نياز استان را تامين کنيم.
او ادامه داد: در حال حاضر زاينده رود خشک نيست و تا حدودی از خطر نجات يافته است.

اصفهان از نظر آلودگی‌ها در وضعيت بدی قرار گيرد
استاندار اصفهان گفت: وجود کارخانه‌های زياد پتروشيمی، ‌پالايشگاه، کارخانه‌های فولاد و سيمان و بهره برداری فراوان از خاک و گچ منطقه باعث شده اصفهان از نظر آلودگی‌ها در وضعيت بدی قرار گيرد.
او ادامه داد: آمايش سرزمين خوبی در استان اصفهان صورت نگرفته و همين مساله مشکل آلودگی‌ها را فزايش داده است برخی از مراکز صنعتی در مکان‌های نامناسب ساخته شده مثلاً پالايشگاه اصفهان در مسير وزش باد قرار دارد و آلودگی‌ها از شمال غرب اصفهان به سمت جنوب شرقی، حرکت می‌کند وبه اين ترتيب آلودگی بالای سر اصفهان سايه می‌افکند.

افزايش شيوع M.S و سرطان ها در اصفهان به علت آلودگی ها
ذاکر اصفهانی افزود: از طرف ديگر در مناطق شرق اصفهان منابع زيادی از خاک و گچ وجوددارد که به طور دائم از آنها برداشت می‌شود واين مساله نيز باعث بروز آلودگی‌های بيشتری می‌شودو عوارض ناشی از گاز‌های CO۲ و گاز‌های گلخانه‌ای مشکلات فراوانی برای اصفهان ايجاد کرده به طوری که آلايندگی را نه تنها در هوا بلکه در خاک و آب نيز مشاهده می‌کنيم.
او گفت: رودخانه زاينده رود از آب فاضلاب بسياری از شهرهايی که در مسير آن قرار دارند آلوده می‌شود. چه در استان اصفهان و چه در استان چهار محال بختياری فاضلاب به داخل زاينده رود ريخته می‌شود و پسماند کارخانه‌ها و حتی فاضلاب منطقه شرق اصفهان و فاضلاب شهر بزرگ شادگان نيز به زاينده رود ريخته می‌شود.
استاندار اصفهان تصريح کرد:‌ آلودگی‌های فراوانی استان اصفهان را تهديد می کند به طوری که شايد بتوان گفت کمتر منطقه‌ای در جهان وجود دارد که تا اين ميزان در معرض آلودگی قرار داشته باشد همين موضوع باعث شده که برخی بيماری‌ها مانند M. S، سرطان و بيماريهای آلژيک در اصفهان شيوع بيشتری نسبت به مناطق ديگر داشته باشد و امروزه علم ثابت کرده که اين بيماری‌ها به دليل همين آلايندگی‌ها اتفاق می‌افتد.
استاندار اصفهان تصريح کرد: مسوولان استان اصفهان در تلاش هستند که اقداماتی برای رفع اين آلودگی‌ها انجام دهند فيلترينگ کارخانه‌ها از جمله اين اقدامات است همچنين از ادامه توسعه چنين کارخانه‌هايی به شدت جلوگيری می‌شود.
استاندار اصفهان تصريح کرد: ديگر هيچ مجوزی برای کارخانه‌هايی که آلايندگی دارند داده نمی‌شود و برای تصفيه خانه شادگان اعتبارات مناسبی در نظر گرفته شده تا هر چه زوتر آماده شود.
ذاکر اصفهانی ادامه داد: اولويت کاری ما به بحث تصفيه فاضلاب‌ها مربوط می‌شود و به زودی اين سيستم‌ها به بهره برداری می‌رسند.

ديگر مجوز برداشت خاک و گچ در شرق اصفهان داده نمی شود
استاندار اصفهان بيان کرد: در مورد شرق اصفهان و منابع طبيعی مربوط به خاک و گچ نيز اقداماتی صورت گرفته و قرار است که ديگر اجازه برداشت داده نشود البته عده‌ای از قبل مجوز‌هايی را دريافت کرده بودند که مجوز آنها تا آذرماه به پايان می‌رسد و ديگر اجازه برداشت از اين منطقه به کسی داده نمی‌شود و قرار است سايت جديدی برای برداشت خاک و گچ در نظر گرفته شود.
او گفت: در رابطه با بيان زدايی و مقابله با آن اقدامات جدی صورت گرفته و در هفته منابع طبيعی برنامه‌ريزی برای مهار چندين هکتار از بيابان‌های شمالی اصفهان را که در حال پيشروی به سمت اصفهان بود صورت گرفت.
استاندار اصفهان تصريح کرد: بايد برای بيابان زدايی مناطقی از جنوب شرق اصفهان به سمت شمال شرق که شرايط خوبی به لحاظ طبيعی ندارند، اقداماتی صورت گيرد و اعتبار مورد نياز تامين شود.

مجوز توسعه پالايشگاه اصفهان در جهت کاهش آلودگی ها صادر شده است
استاندار اصفهان در رابطه با توسعه پالايشگاه اصفهان گفت: توسعه اين پالايشگاه در راستای کم کردن آلايندگی‌های ناشی از فعاليت های پالايشگاه در حال انجام است و مجوزی هم که برای توسعه اين پالايشگاه داده شده فقط به خاطر اين است که می‌تواند در کاهش آلودگی‌ها کمک کند.
استاندار اصفهان گفت: آلودگی‌های آب زاينده رودو بيماری‌های ناشی از آن را نمی‌توان کتمان کرد واقعيت اين است که به شدت سطح آلايندگی اين رودخانه بالا است و ما به دنبال کاهش آلايندگی‌ها هستيم اگر نگاهی به زاينده رود در داخل شهر اصفهان بيندازيد، جلبک‌هايی را مشاهده می‌کنيد که دليل عمده آن فاضلاب‌هايی است که به داخل رودخانه‌ها ريخته می‌شود البته بخشی از علت وجود اين جلبک‌ها به گرمای هوا و عدم جريان مناسب اب باز می‌گردد.

بخشی از زمين های منابع طبيعی به طرح مسکن مهر واگذار شده است
او در رابطه با طرح مسکن مهر و استفاده از زمين‌های منابع طبيعی برای اين ساخت و سازها گفت: متاسفانه در استان از نظر زمين دچار مشکل هستيم مثلاً در برخی از شهرهای اصفهان مانند خمينی شهر هيچ زمينی برای ادامه ساخت و سازها وجد ندارد و چاره‌ای جز استفاده از زمين‌های منابع طبيعی وجود ندارد.
استاندار اصفهان گفت: بايد مشکل مسکن مردم را حل کرد، بلند مرتبه‌سازی به تنهايی چاره کار نيست بنابراين بايد از زمين‌های منابع طبيعی استفاده کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016