چهارشنبه 9 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عباس کيارستمی در مونيخ تقدير شد: فيلم‌هايم به تم‌ها و پيام‌های سياسی آلوده نيست، ايسنا

- «کپی برابر اصل» در ايران به نمايش عمومی درنمی‌آيد اما متأسفانه يا خوشبختانه احتمالا شبکه نشر غيرمجاز ايرانی به زودی آنرا در بازار سياه عرضه خواهد کرد


«آندريا استروهل» مدير جشنواره‌ «مونيخ» در مراسم تقدير از عباس کيارستمی گفت: «در فيلم‌های کيارستمی به انسان توجه شده است و فيلم‌های کيارستمی پنجره جديدی از حقيقت را به روی ما می‌گشايد.»

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، روز گذشته، عباس کيارستمی برنده‌ی نخل طلا جشنواره‌ی کن و جايزه‌ی ويژه هيات داوران جشنواره‌ی ونيز، در جشنواره‌ی فيلم مونيخ مورد تقدير قرار گرفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




کيارستمی همچنين در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان با ابراز اميدواری نسبت به فيلمسازان جوان در ايران گفت: «معتقدم قدرت خلاقيت و آفرينش قوی‌تر از آن است که تحت کنترل قرار بگيرد.»

اين کارگردان سرشناس سينمای ايران که چند شب پس از سالگرد تولد ۷۰ سالگی‌اش با دريافت جايزه «سينه‌مريت» در مونيخ مورد تقدير قرار گرفت، درباره نمايش يا عدم اکران فيلم اخيرش «کپی برابر اصل» در ايران گفت: «اين فيلم در ايران به نمايش درنمی‌آيد. اما متأسفانه يا خوشبختانه احتمالا شبکه نشر غيرمجاز ايرانی به زودی آنرا در بازار سياه عرضه خواهد کرد. عاشقان سينما در ايران همواره يک راهی برای به دست آوردن فيلم‌های مورد علاقه‌شان می‌يابند.»

وی در خصوص ديدگاه‌های سياسی و اجتماعی در آثارش گفت: «من ديدگاه‌های شخصی خودم را دارم، اما فيلم‌هايم به تم‌ها و پيام‌های سياسی آلوده نيست، من فکر می‌کنم ذات هنر از چالش با چيزهای روزمره به دور است.»

کيارستمی درباره تأثير مسايل پيرامونی بر روند فيلمسازی مطرح کرد: «فيلمساز رويدادهای خارجی را مشاهده کرده و مسلما برای او تأثير می‌گذارد اما در روند فرايند خلاقانه آنها را هضم می‌کند و کارهای من حالت خاص يا شخصی ندارند و بيشتر درباره تجربه‌های جهانی‌ هستند.»

اين کارگردان ايرانی در ادامه با اشاره به اشعار حافظ گفت:«اين اشعار ۸۰۰ سال پيش نوشته شده‌اند. در آن مسايل و رنج‌های بشری توصيف شده‌اند و ما نيز به طرز باورنکردنی امروزه آنها را تجربه می‌کنيم و ما می‌توانيم ديدگاه‌ها و احساسات «حافظ» را بفهميم و با وی عميقا همدردی کنيم، چون آنها شاعرانه نوشته شده‌اند نه سياسی و به طور سطحی.»

عباس کيارستمی دربخش ديگری از اين گفت‌وگو مطرح کرد: «من در کشوری زندگی می‌کنم که عشق بسيار مهم است. درباره گلها صحبت می‌کنند و روابط انسانی نقش مهمی دارد.»

کارگردان «خانه دوست کجاست؟» اذعان داشت: «در ايران با توجه به شرايط، شاهد فرم هنری جديدی هستيم. به خصوص با فرصتی که دوربين‌های ديجيتال و فن‌آوری‌های جديد در اختيار ما قرار می‌دهد و تسلط جوانان بر آنها استادانه است و من اعتقاد دارم که نيروی خلاقيت و آفرينش بسيار قوی‌تر از کنترل‌هاست.»

به گزارش ايسنا، امسال جشنواره فيلم مونيخ با نمايش شش فيلم از ساخته‌های کيارستمی،‌ بخش مرور آثار اين کارگردان برنده‌ی نخل طلا را برگزار کرد. فيلم‌های «پنج»، «طعم گيلاس»، «زير درختان زيتون»،‌ «ده»، «باد ما را خواهد برد» به‌همراه «کپی برابر اصل» در اين بخش برای تماشاگران به‌روی پرده رفت.

در کارنامه سينمايی‌ کيارستمی فيلم‌های چون «خانه دوست کجاست؟»، «کلوزآپ»، «آ.ب.ث. آفريقا»، «بليت‌ها» و «شيرين» ديده می‌شود.

وی تاکنون جوايز سينمايی متعددی از جشنواره‌های معتبر جهانی کسب کرده است که از مهم‌ترين آنها می‌توان به نخل طلای جشنواره کن، هوگو طلايی جشنواره شيکاگو، يوزپلنگ افتخاری جشنواره لوکارنو، جايزه کوروساوا جشنواره شيکاگو و جايزه ويژه هيات داوران جشنواره ونيز نام برد.

«کپی برابر اصل» جديدترين ساخته‌ی عباس کيارستمی چند ماه پيش جايزه‌ی نخل طلا بهترين بازيگر زن را برای ژوليت بينوش در جشنواره‌ی فيلم کن گرفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016