جمعه 8 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بزرگداشت محمد حقوقی، در نخستين سالمرگ شاعر، در تهران برپا شد، مهر

مراسم يادبود زنده‌ياد محمد حقوقی شاعر نوگرای اصفهانی در نخستين سالمرگ او در تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای اين مراسم مهری حقوقی همسر اين شاعر فقيد به بيان ويژگی‌های اخلاقی او پرداخت و مختصری درباره آثار او سخن گفت.

سپس فرهاد عابدينی دبير جلسات گروه شعر معاصر که در يکی از اين جلسات ميزبان زنده‌ياد محمد حقوقی بود، به بحث و بررسی مقايسه‌ای ميان شعرهای مهدی اخوان ثالث، نيما يوشيج و محمد حقوقی پرداخت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




همچنين ميهن بهرامی نقاش و از داستان‌نويسان نزديک زنده‌ياد حقوقی درباره ويژگی‌های زندگی او و تم تصويری شعرهايش سخن گفت.

محمود معتقدی شاعر نيز درباره بُعد انتقادپذيری زنده‌ياد محمد حقوقی سخن گفت و به خواندن برخی از اشعار او پرداخت.

فخرالدين پورنصری‌نژاد که از دوستان نزديک حقوقی بود، در اين جلسه به ياد دوست از دست رفته‌اش خاطراتی از دوران همراهی با او و نيز خط مشی خاص اين شاعر اصفهانی در شعر نو بيان کرد.

مسعود پاينده مهر هم از ديگر کسانی بود که در اين جلسه در گراميداشت زنده‌ياد حقوقی سخنرانی کرد و از جمله به بيان جزئيات آشنايی‌اش با او در سال ۱۳۴۴ پرداخت.

اسدالله امرايی هم که اداره اين جلسه را بر عهده داشت، در لا به لای سخنرانی‌ها قطعاتی از شعرهای حقوقی را می‌خواند و ويژگی‌های ادبی او را برمی‌شمرد.

آخرين سخنران مراسم گراميداشت زنده‌ياد حقوقی عميد صادقی نسب بود که در زمينه برخی اشعار او سخن گفت.

غزل تاجبخش، پونه ندايی، سيمين برليان و عبدالله صمديان از ديگر شاعران و منتقدان ادبی بودند که در اين جلسه و در ادامه جلسات گروه شعر معاصر برگزار شد، حضور داشتند.

محمد حقوقی ۸ تيرماه ۱۳۸۸ در زادگاهش اصفهان درگذشت. او فعاليت ادبی‌اش را در اوايل دهه ۴۰ آغاز کرد و در پنج دهه کار ادبی، به عنوان يکی از پيروان نوگرای نيما يوشيج شناخته شد. حقوقی در کنار نويسندگان و شاعران اصفهانی از جمله هوشنگ گلشيری، ضياء موحد و ابوالحسن نجفی در انتشار گاهنامه‌ای به نام "جنگ اصفهان" همکاری داشت و نقش برجسته‌ای در جريان نوگرايی در ادبيات ايران به ويژه حوزه شعر ايفا کرد.

حاصل مطالعات او در مجموعه‌ای مشهور به نام "شعر نو از آغاز تا امروز" خلاصه شد که در آن به نقد و بررسی اشعار شاعرانی مانند احمد شاملو، مهدی اخوان ثالث و سهراب سپهری پرداخت. "خروس هزار بال"، "زوايا و مدارات" و "گريزهای ناگريز" از جمله مجموعه شعرهای اين شاعر و منتقد فقيد است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016