جمعه 8 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

داود رشيدی: تئاتر مسئله مسئولان ما نيست، مهر

کارگردان نمايش "منهای دو" وضعيت فعلی تئاتر را به لحاظ امکانات و حمايت مناسب ندانست و دليل اين امر را بی‌تفاوت بودن مسئولان نسبت به تئاتر ذکر کرد.
داود رشيدی درباره وضعيت فعلی تئاتر ايران به خبرنگار مهر گفت: در هيچ جای دنيا تئاتر بدون کمک دولت نمی‌تواند فعاليت کند. متأسفانه تئاتر مسئله بزرگان ما نيست. طی اين ۴۰ سال حضورم در ايران نديدم که نماينده مجلس يا معاون وزيری به تماشای تئاتر بيايد. البته گاهی بعضی از مديران در سالن نمايشهای سفارشی حضور پيدا می‌کنند.

اين کارگردان و بازيگر با سابقه سينما، تئاتر و تلويزيون تأکيد کرد: بودجه تئاتر ناچيز است. چرا تئاتر مانند سينما نبايد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معاونت داشته باشد؟ اگر به اهميت تئاتر پی برده شود برای ادای دين به آن بايد يک معاونت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تئاتر اختصاص پيدا کند. در حال حاضر تئاتر با چندين شاخه هنری ديگر تحت نظر يک معاونت هنری سرپرستی می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




کارگردان نمايش "منهای دو" ضمن گلايه از حضور نداشتن مقامات دولت و مجلس در سالنهای تئاتر گفت: چرا وزرای مختلف به سالنهای تئاتر نمی‌آيند؟ يعنی مشغله کاريشان تا اين حد است که نمی‌توانند به تماشای اين هنر زنده و تأثيرگذار بيايند؟ گويا دولتمردان حس نکرده‌اند که تئاتر به لحاظ فرهنگی چه تأثيری دارد. اين در حالی است که تاثير فرهنگی تئاتر از سينما و تلويزيون بسيار بيشتر است.

رشيدی با اشاره به اينکه چندين سال است اين حرفها در مصاحبه‌ها و جلسات و مراسم مختلف گفته شده تصريح کرد: متأسفانه دولتمردان نسبت به تئاتر بی‌تفاوت هستند. حتی دليلی هم برای اين بی‌تفاوتی ندارند. به تئاتر و قدرت تئاتر برای يک ملت بی‌تفاوت هستند.

کارگردان نمايشهای "ريچارد سوم" و "هنر" با اشاره به ساخت تماشاخانه ايرانشهر گفت: دست شهرداری درد نکند که دو سالن جديد را برای تئاتر ساخت ولی اين ظرفيت هم جوابگو نيست. چند سالن تئاتر با امکانات خوب در جنوب شهر در حال ساخت است ولی بهتر است در نقاط مختلف شهر تهران اين سالنها ساخته شود تا دسترسی به آنها برای همه ميسر و مناسب باشد.

وی نبود سالنهای مناسب تئاتر در مناطق مختلف شهر تهران را معضلی جدی برای جذب اقشار مختلف جامعه برای تماشای تئاتر دانست و گفت: خانواده‌ها نمی‌توانند به دليل هزينه‌های رفت و آمد و زمان زيادی که برای تماشای تئاتر لازم است به سالنهای تئاتر بيايند. وجود چنين سالنهايی باعث می‌شود که گروههای اجرا کننده در تئاتر شهر هم چندين اجرا در سالنهای مناطق مختلف داشته باشند.

رشيدی بالا بردن قيمت بليت نمايشها را کاری اشتباه دانست و تأکيد کرد: اين امر باعث کم شدن تعداد تماشاگر تئاتر می‌شود زيرا خيلی‌ از خانواده‌ها و دانشجويان توانايی پرداخت چنين هزينه‌هايی را ندارند. ما نبايد تئاتر را تماشاگر گريز و محدود به يک طبقه پولدار کنيم.

کارگردان نمايش "منهای دو" معتقد است در چنين شرايطی نمی‌توان به سمت تئاتر خصوصی به شکل درست آن حرکت کرد.

رشيدی افزود: کسی که سرمايه‌گذاری می‌کند هدفش بازگشت سرمايه است در نتيجه برای جذب گيشه و تماشاگر از کيفيت هنری اثر کاسته می‌شود و تنها جنبه سطحی آن تقويت می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016