جمعه 8 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارشی از جشنواره‌ی شعر در فرانسه با حضور شمس لنگرودی، ايسنا

«جشنواره‌ی صدای زنده‌ی شاعران مديترانه‌» در زادگاه پل والری - شاعر پرآوازه‌ی فرانسوی - با حضور شمس لنگرودی به عنوان ميهمان ايرانی جشنواره در حال برگزاری است.

به گزارش بخش ادب خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، شهر بندرگاهی «ست» به همت بنياد فرانسوی «صدای زنده‌ی شاعران مديترانه» در جنوب فرانسه اين روزها چهره‌ی ديگری به خود گرفته است. در ميدان اصلی شهر که روبه‌روی شهرداری است، چادرهای سفيدی برپا شده که در همه‌ی آن‌ها کتاب‌های شعر شاعران نام‌دار به معرض نمايش گذاشته شده و در هر گوشه‌ی شهر مجسمه‌هايی که از ابتدايی‌ترين مواد (خمير کاغذ، نايلون، گونی و ...) ساخته و پرداخته شده است، به چشم می‌خورد. کوچه‌های تنگ و قديمی و پرفراز و نشيب شهر مملو از صندلی‌هايی است که روی آن‌ها گروهی برای شنيدن شعر شاعران نام‌دار به انتظار نشسته‌اند و مردمی از بالکن خانه‌ها خم شده‌اند تا شعر بشنوند. شعر شاعران بر روی پارچه‌هايی کوچه‌ها را مزين کرده است. رهگذران هر لحظه در گوشه‌ای می‌ايستند تا شعر بشنوند. بازيگران جوان تئاتر با ابتکار عمل‌هايی رهگذران را با نمايش‌های خود، علاقه‌مند به ورود به حوزه‌ی شعر می‌کنند و رهگذران با انتخاب اتفاقی برگه‌ای، از بازيگران می‌خواهند که شعری از شاعران حاضر در جشنواره را بخوانند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




هيچ فضايی از شهر برای رساندن صدای شاعران از ديد برنامه‌ريزان اين بنياد دور نمانده و حتا قايق‌های کوچک که بر کرانه‌ی ساحل مديترانه شناورند، محل شعرخوانی هستند. مسافران تابستانی اين شهر و مردم ساکن همه در هر لحظه گوش‌شان در معرض شعری است که در فضای شهر پخش می‌شود...

در اين جشنواره، شاعرانی از حاشيه‌ی دريای مديترانه حضور دارند و شمس لنگرودی ميهمان ويژه (خارج از حوزه‌ی مديترانه) از کشور ايران است.

شاعر ايرانی ميهمان جشنواره تاکنون سه برنامه‌ی شعرخوانی داشته است و سه شب ديگر هم شعرخوانی خواهد کرد؛ در سه شب اول همراه با شاعرانی از فرانسه از جمله دانيل لارنس و شاعرانی از کوزوو، مالت و عراق در فضاهای مختلف شهر شعر خوانده است که شعرهای او توسط بازيگران به فرانسه دکلمه شده‌اند. در دو شب ديگر هم به همراه شاعرانی از فرانسه، تونس، آلبانی، ايتاليا، قبرس، سوريه و ليبی شعرخوانی خواهد کرد. شمس در شب آخر با مردم شهر به بحث و گفت‌وگو درباره‌ی شعر خواهد پرداخت.

«جشنواره‌ی صدای زنده‌ی شاعران مديترانه‌» تا دهم مردادماه ادامه خواهد داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016