سه شنبه 6 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زنان کم‌تر و دیرتر بچه‌دار می‌شوند، خبرآنلاین

تقریبا در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته جهان زنان کم‌تر بچه‌دار می‌شوند و اولین فرزند آن‌ها در سنین بالاتری به دنیا می‌آیند.

برای مثال در کشور آمریکا تعداد زنان بالای 40 سال که هنوز صاحب فرزند نشده‌اند در حال افزایش است. آمارهای ارائه شده توسط سازمان سرشماری و آمار این کشور نشان می‌‌دهد که امروزه زنان کم‌‌تر از هر دوره دیگری در تاریخ صاحب فرزند می‌شوند و زمان آن را به تاخیر می‌اندازند.

برای مثال در طول 30 سال گذشته تعداد زنان بین 40 تا 44 سال بدون فرزند در این کشور تقریبا دو برابر شده و از 10 درصد به 20 درصد رسیده است. هم‌چنین تعداد متوسط فرزندان به ازای هر زن به 1.9 رسیده است که نسبت به سال 1976 تقریبا یک فرزند کم‌تر شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




تحقیقات نشان می‌دهد هرچه تحصیلات زنان بالاتر می‌رود تمایل آن‌ها به فرزنددار شدن در سنین بالاتر افزایش پیدا می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد زنان دارای تحصیلات بالاتر راحت‌تر صاحب شغل می‌شوند و در زمینه حرفه‌ای موفق‌ترند. همین عامل باعث می‌شود آن‌ها خانواده خود را فدای شغل خود کنند. برای مثال در کشور آمریکا تعداد فرزندان زنان بیکار تقریبا 2 برابر زنان شاغل است که این آمار تائید کننده این ادعاست. هرچه تحصیلات زنان بالاتر باشد، به همان میزان نرخ بچه‌دار شدن در بین آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. در بین زنان دارای مدرک دیپلم نرخ فرزندار نشدن 17 درصد و در بین زنان دارای مدرک لیسانس این رقم به 24 درصد می‌رسد.

در کشورهای دیگر مانند انگلستان هم وضع به همین منوال است. در حال حاضر متوسط سن زایمان در بریتانیا به 29.3 سال رسیده است که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود. اداره آمار این کشور اعلام کرده است در حال حاضر اندازه خانواده‌ها به طور متوسط به 2 تا 2.16 فرزند به ازای هر زن رسیده است و این روند هم‌چنان در حال کاهش است.

آناستاسیا دو وال از مرکز تحصیلات و خانواده در انگلستان در این باره گفت: افزایش فرصت‌های تحصیلی برای زنان در طول دهه‌های گذشته باعث شده است درصد بیش‌تری از آن‌ها مدارج بالای تحصیلی و شغلی را طی کنند و به این ترتیب تا زمانی که در این فاکتورها به ثبات و نتیجه نرسیده‌اند تشکیل خانواده یا صاحب فرزند شدن را به تاخیر بیندازند. از سوی دیگر افزایش فشارهای اقتصادی باعث شده است هم زنان و هم مردان برای تامین هزینه‌های خود مشغول به کار باشند و به این ترتیب آن‌ها در برنامه خود زمان کافی نگهداری از فرزندان را نمی‌بینند.

البته انسان‌ها هم به تدریج در حال تطبیق خود با این شرایط هستند. تحقیقات نشان می‌دهد همراه با افزایش تمایل زنان به بچه‌دار شدن در سنین بالاتر، روند تکاملی به سمتی پیش می‌رود که در آینده زنان توانایی بیش‌تری برای فرزندار شدن در سنین بالا پیدا کنند.

دانشمندان معتقدند در حالی که امروزه زنان در سنین بالا دارای فرزند می‌شوند افرادی که دارای ژن‌های باروری در سنین بالا هستند موفقیت بیش‌تری خواهند داشت و به این ترتیب در آینده زنان برای تطبیق با این شرایط تکامل پیدا خواهند کرد.

این بدان معناست که با انتقال پیدا کردن این ژن‌ها به فرزندان ، زنان در آینده مدت بیش‌تری توانایی فرزند دار شدن خواهند داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016