شنبه 6 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معصومه ابتكار: تفاوت زنان دوچرخه‌سوار با زنان نشسته در ترك دوم موتور چيست؟، ایلنا

رئيس كميته محيط زيست شوراي شهر تهران با اشاره به برخورد اخير نيروي انتظامي از دوچرخه‌سواران زن در تهران گفت: به طور گسترده در كشور زنان در كنار همسرانشان و يا خانواده خود در ترك دوم موتور،سوار مي‌شوند، آيا مي‌شود با آنها هم برخورد كرد؟ مگر چه تفاوتي ميان آنها وجود دارد؟

معصومه ابتكار در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا در مورد مساله دوچرخه‌سواري زنان تاكيد كرد: خوشبختانه در حال حاضر زنان و دختران ضمن حفظ حجاب سوار دوچرخه مي‌شوند و از اين وسيله نه تنها به عنوان ابزاري براي تفريح و سرگرمي بلكه به عنوان وسيله‌اي براي كار استفاده مي‌كنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




او با اشاره به برخورد اخير نيروي انتظامي از دوچرخه‌سواران زن در تهران ادامه داد: به طور گسترده در تهران زنان در كنار همسرانشان و يا خانواده خود در ترك دوم موتور،سوار مي‌شوند، آيا مي‌شود با آنها هم برخورد كرد؟ مگر چه تفاوتي ميان آنها وجود دارد؟

رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران با اعلام اينكه دوچرخه‌سواري در تهران وسيله‌اي نيست كه بتوان آن را براي مردان و زنان جدا كرد تصريح كرد: حتي نمي‌توان اعلام كرد كه زنان در مكان‌هاي محدودي سوار دوچرخه شوند چرا كه حتي اماكن محدود دوچرخه‌سواري براي زنان وجود ندارد.

ابتكار اعلام كرد: شئونات اسلامي دوچرخه‌سواري بايد توسط مردان هم رعايت شود اما متاسفانه در كشور ما حساسيت‌هاي موجود در مورد پوشش زنان باعث شده كه زنان منشاء بسياري از مشكلات اعلام شوند، اين در حالي است كه با نگاه ديني و قرآني به اين مسئله مشخص مي‌شود كه از آقايان خواسته‌اند تا چشمان خود را پايين اندازند.

به گفته ابتكار اينكه منشاء اصلي مشكلات را به زنان نسبت دهيم، به يكسري پيش‌زمينه‌هاي فكري و اجتماعي برمي‌گردد اما اين كه گاهي برخي از زنان و دختران نيز در جامعه ديده مي‌شوند كه شئونات را رعايت نمي‌كنند نيز جاي انتقاد دارد چرا كه داشتن رفتارهاي معقول و منطقي براي احترام به عقايد جامعه در جامعه‌اي مذهبي كه حساسيت‌ها نيز در آن بالا بوده الزامي است.
عضو شوراي شهر تهران گفت: حد وسطي وجود دارد كه مهم‌ترين آن حفظ كرامت، عزت ، حرمت انسان‌ها وجوانان است اما بزرگترين گناه زماني رخ مي‌دهد كه آبرو، حرمت، عزت و كرامتي را كه خداوند مقرر كرده است، پايمال شود.

او در ادامه تصريح كرد: اگر مراجع عظام در مورد دوچرخه‌سواري زنان در جامعه نظري دارند بايد نظر آنها جويا شود چرا كه ما در احكام تغييري نداريم اما خيلي از مواقع موضوع احكام تغيير مي‌كنند؛ اگر قرار است فتوا يا موضع‌گيري خاصي در اين مورد صورت گيرد، بايد توسط مراجع ديني صورت گرفته و انتقال صحيح موضوع اهميت زيادي دارد.

به گفته ابتكار، اگر اين موضوع به مقررات اجتماعي برمي‌گردد، اين نوع مقررات براي تمام مسايل اجتماعي و فعاليت‌ها وجود دارد و تنها خاص دوچرخه‌سواري زنان نيست.

ابتكار با اعلام اينكه از قديم در برخي از شهرها نيز، زنان و دختران با حفظ حجاب از دوچرخه به عنوان يك وسيله‌اي براي جابجايي استفاده مي‌كردند، گفت: متاسفانه در سال‌هاي گذشته شاهد برخورد غيركارشناسي با اين موضوع بوديم كه باعث افزايش حساسيت‌ها در جامعه شده و عده‌اي نيز از اين مسئله بهره‌برداري‌هاي سياسي مي‌كنند.

او ادامه داد: متاسفانه به دليل برخوردهاي غلط با اين مسئله و طي سال‌هاي اخير، دوچرخه‌سواري زنان تبديل به يك معضل سياسي شده و جوانان را دچار سرگرداني‌هاي مضاعف كرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016