شنبه 17 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معاون احمدی نژاد: آثار باستانی مصردر مقابل آثار ایران ناچیز است!، ایلنا

حمید بقایی معاون محمود احمدی نژاد و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این کشور گفت که آینده بشریت به دست ایرانی ها رقم می خورد. او همچنین با اشاره به سفر اخیرش به مصر گفت که ناسیونالیست نیست اما در عین حال تاکید کرد که ایرانی یعنی مظهر فرهنگ و تمدن.

حمید بقایی که با خبرگزاری کار ایران “ایرنا” گفت و گو کرده است خاطرنشان کرد: “در سفری که به مصر داشتم چند مکان تاریخی مصر را دیدن کردم اما آثار ایرانی چیز دیگری است. من این را مطلب را به خاطر تعصب ملی نمی‌گویم بلکه معتقدم آثار ایرانی روحی دارد که در سایر آثار نمی‌توان این روح را پیدا کرد. آثار ایرانی نشان دهنده این است که در طول دو تا سه هزار سال قبل ایرانیان همواره به دنبال آزادی و برابری انسانها بوده اند.”



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




هیات ایرانی به ریاست حمید بقایی در سفر هفته گذشته خود به مصر که به دور از دید رسانه ها صورت گرفت، از شماری از مساجد آل البیت از جمله مسجد سیده زینب، مسجد نفیسه و مسجد امام حسین، بازدید کرد.

تمدن مصر یکی از قدیمی ترین تمدنهای جهان است که در کنار رود نیل، بزرگترین رودخانه جهان برپا شده است. تنها آغاز ساخت اهرام مصر که مقبره فراعنه (پادشاهان) این تمدن است، به سال ۲۶۳۰ قبل از میلاد مسیح باز می گردد. تمدن مصر به گونه ای است که یا وجود سالها کاوش باستان شناسان و دانشمندان تاریخ، هنوز تمامی آثار باستانی و تمدنی این سرزمین کهن کشف نشده است.

حمید بقایی که در مراسم بزرگداشت مولوی که پنجشنبه شب ۷-۹-۲۰۱۰ در موزه ملی ایران برگزار شد، سخن می گفت ادامه داد: “من بارها گفته ام که میراث فرهنگی ایران، بناهای سخت افزاری ما نیست بلکه میراث فرهنگی ما مفاخر ما است. سیاست ما باید این باشد که این مفاخر را به جهان معرفی کنیم و به آنها ببالیم. شخصیت های اصیلی که طولانی ترین ایام تاریخ را طی کرده اند که عدالت خواهی و انسان دوستی ما ایرانی ها را به جهان نشان دهند.”

او همچنین تاکید کرد: “ما ملت بزرگی هستم، همه هم در جهان قبول دارند ملت ایران ملت بزرگی است. داشته های خود را نباید به ارزانی بفروشیم که فرهنگ ما ، فرهنگ بسیار بالایی است.”

رئیس سازمان میزاث فرهنگی ایران برای اثبات ادعای خود، منشور کوروش را مثال آورد و گفت: “کدام ملت دنیا می تواند بگوید که در ۲۵ قرن پیش چنین فرمانی داشته است؟ در ایامی که تمام قومیت ها ، برده داشتند و غارت و جنایت می کردند، حاکم ایران چنین فرمانی را صادر کرده و گفته است از امروز برده داری باید لغو شود و چنین شده است و این در حالی است که قانون برداری در آمریکا سال ۱۸۶۲ لغو شده است و کمتر از ۲۰۰ سال از ان می گذرد.”

منشور حقوق بشر کوروش یا استوانه کوروش دوم (بزرگ) لوحی از گل پخته است که در سال ۵۳۸ پیش از میلاد به فرمان کوروش دوم هخامنشی پادشاه و بنیانگذار شاهنشاهی هخامنشی نگاشته شده است. نیمه نخست این لوح از زبان رویدادنگاران بابلی و نیمه پایانی آن سخنان و دستورهای کورش به زبان و خط میخی اکدی (بابلی نو) نوشته شده‌است.

بقایی ادامه داد: “اما متاسفانه بعضی ها گاهی اوقات خودزنی می کنند و داشته های تاریخی های خود را به بهای اندک می فروشند. مثلا همین منشورکوروش که به ایران آمد ، من انتظار داشتم کسانی که خیلی در داخل کشور ادعای ایرانی بودن ، تمدن و فرهنگ داشتند ، حداقل پا به میدان بگذارند و از این اثر ارزشمند ایرانی دفاع کنند ، اما آنها سکوت کردند. و هر جایی که میراث فرهنگی و مسئولان وارد امر شدند، مورد اتهام و تعرض قرار گرفتند.”

منشور کورش که در موزه بریتانیا نگهداری می شد، پس از توافق دولت ایران و مسئولان بریتانیایی، به تهران منتقل شد و محمود احمدی نژاد ۱۲ سپتامبر گذشته از آن رونمایی کرد. او همچنین درباره این منشور و نقش پادشاهان کهن ایران چندین بار سخن گفت.

این اقدام احمدی نژاد مورد انتقاد دو دسته قرار گرفت. دسته اول اصولگرایان بودند که از حامیان احمدی نژاد به شمار می آیند. آن ها از این که احمدی نژاد مسائل ملی را بر مسائل اسلامی مقدم دانسته خشمگین شدند و معتقدند که زمان پادشاهان گذشته است. دسته دوم مخالفان احمدی نژاد بودند که معتقدند این اقدام او تنها برای استفاده ابزاری از منشور کورش در جهت منافع خود است و این که احمدی نژاد هیچ اعتقادی به آن چه درباره آن می گوید ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016