جمعه 23 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مستند نهضت سبز در سینماهای آلمان، راديو زمانه

فیلم مستند «نهضت سبز» به کارگردانی علی صمدی، کارگردان ایرانی مقیم آلمان به‌زودی در پاییز امسال در سینماهای آلمان اکران می‌شود. علی صمدی در این فیلم با نگاهی انتقادی، روایتی از رویدادها و ناآرامی‌های پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری در سال گذشته به‌دست می‌دهد.

به گزارش بخش آلمانی خبرگزاری «دویچه وله» در پاییز امسال فیلم مستند «نهضت سبز» به کارگردانی علی صمدی در سینماهای آلمان اکران می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




مستند «نهضت سبز» به کارگردانی علی صمدی، یک فیلم تلفیقی
علی صمدی کارگردان ایرانی مقیم آلمان در این فیلم با نگاهی انتقادی تاریخچه‌ی ناآرامی‌ها و اعتراضات مردم به نتایج انتخابات بحث‌برانگیز تابستان سال گذشته را بر اساس یک نظم تقویمی روایت می‌کند. او در این فیلم از سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر حکومت ایران در نماز جمعه سال گذشته به‌عنوان نقطه عطفی برای سرکوب معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری یاد می‌کند و همچنین با برخی از رهبران اپوزیسیون که در خارج از ایران زندگی می‌کنند، مصاحبه‌هایی انجام داده است.
علی صمدی برای ساختن فیلم مستند «نهضت سبز» از تصاویری که شهروندان با تلفن‌های همراه‌شان از تظاهرات و درگیری‌های خیابانی گرفته بودند، استفاده کرده است. او در گفت و گو با سایت چندزبانه‌ی قنظره که به رویدادهای خاورمیانه می‌پردازد، با اشاره به دشواری‌های ساختن چنین مستندی گفت: «این تصاویر بیش از حد کوتاه بودند و در مجموع مثل قطعات یک پازل بودند و من به‌زودی متوجه شدم نمی‌توانم با این قطعات تصویر کاملی از وقایع نهضت سبز ارائه دهم.»
علی صمدی برای کامل کردن این تصویر کلی با ساختن شخصیت خیالی یک زن و یک مرد جوان به شکل نقاشی متحرک تلاش کرده است، با اشاره به زندان کهریزک و شکنجه و آزار معترضان یک روایت مستند و کامل از رویدادهای نهضت سبز به دست دهد. او دیالوگ‌های این دو شخصیت خیالی را با استفاده از نوشته‌هایی که در شبکه‌ی وبلاگ‌های فارسی‌زبان از اعتراضات و درگیری‌های خیابانی ثبت شده، تهیه کرده است.
علی صمدی در ایران اجازه‌ی فیلمبرداری نداشته و با این حال با استفاده از این تمهیدات موفق شده، یک مستند داستانی از وقایع نهضت سبز تهیه کند.
علی صمدی در نوجوانی در سال ۱۹۸۵ به آلمان پناهنده شد و اکنون در شهر کلن زندگی می‌کند. پیش از این او فیلم مستند «کودکان خاموش» را درباره‌ی کودکان اوگاندائی که به عنوان سرباز به میدان‌های نبرد فرستاده می‌شدند ساخت و به‌خاطر این فیلم در سال ۲۰۰۶ جایزه‌ی معتبر «فیلم آلمان» را از آن خود کرد. کمدی «سلام علیکم» که به مشکلات خارجی‌ها و آلمانی‌ها می‌پردازد، فیلم موفق دیگری از این کارگردان ایرانی است که در شبکه‌ی اول تلویزیون آلمان به نمایش درآمد و جوایز بسیاری از جمله جایزه‌ی «امدن نوردرنی» را از آن خود کرد و بازتاب گسترده‌ای در مطبوعات داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016