پنجشنبه 4 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير ارشاد: آن‌ها که امروز درس حقوق بشر می‌دهند، علی را نمی‌شناسند، ايلنا

به‌گفته‌ی حسينی، نظر تک تک فيلمسازان حاضر در جشنواره فيلم کوتاه پس از حضور در ايران نسبت به ايران و فرهنگ مردمش تفاوت کرده و آنها پس از بازگشت، تفاوت‌ها را به مردم خود انتقال داده و حقيقت را برايشان بازگو می‌کنند.


ايلنا: مراسم اختتاميه بيست و هفتمين جشنواره بين‌الملی فيلم کوتاه تهران، شب گذشته با حضور وزير ارشاد، معاون سينمايی وزير، رييس سازمان ملی جوانان، اعضای هيات داوران جشنواره و هنرمندان فيلم‌ساز، در تالار انديشه حوزه هنری برگزار شد.
در ابتدای اين مراسم، نخست مهرداد بذرپاش(دبير جشنواره) در جايگاه حاضر شد و ضمن موفق خواندن اين جشنواره با اعلام آمار و ارقام درخصوص آثار ارائه شده در بيانيه جشنواره پرداخت. سپس از مقامات حاضر دعوت شد که پشت تريبون حاضر شوند و سخنرانی‌خود را ايراد کنند:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




*سيدمحمد حسينی؛
مدعوين خارجی، معرفت علی(ع) را با خود به ارمغان ببرند
حسينی، وزير فرهنگ و ارشاد در اين مراسم طی سخنرانی، ضمن بيان اين مطلب که کوتاه صحبت کردن مثل فيلم کوتاه ساختن، کار دشواری‌ست، گفت: امسال اين جشنواره با شکوه تمام و استقبال چشم‌گيری ازسوی مخاطبان قرار گرفت و اين طليعه‌ است برای گام‌های آينده که طی آن فيلم‌سازان ما می‌بايست در عرصه‌های جهانی حضوری به مراتب چشم‌گيرتر داشته باشند.
وی با مخاطب قرار دادن مدعوين و حاضران خارجی در مراسم افزود: فيلمسازان و ميهمانانی که از خارج از کشور در اين جشنواره شرکت و يا حضور پيدا کرده‌اند؛ بدون شک طی اين روزها با فرهنگ غنی ايران آشنا شده‌اند. به اعتقاد من نظر تک تک آنان نسبت به ايران و فرهنگ مردمش نسبت به قبل تفاوت کرده است. آنها وقتی به کشور خود بازمی‌گردند اين تفاوت‌ها را به مردم خود انتقال می‌دهند و حقيقت را برای آنان بازگو خواهند کرد.
وزير ارشاد با اشاره به عيد سعيد غدير گفت: اين مراسم مصادف شد با يکی از بزرگترين اعياد شيعيان. مهم‌ترين مسئله در هر جامعه‌ای اين است که پارساترين و آگاه‌ترين انسان در آن جامعه در راس قرار گيرد و از اين حس اين روز، روز بسيار مهم و مبارکی است.
وی در ادامه به نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر اشاره کرد و گفت: ايشان به مالک نصيحت کردند که همواره قلبت بايد سرشار از مودت نسبت به مردم باشد. اين نشان دهنده تفکر و انديشه اسلامی درباره اداره يک جامعه است. آنهايی که می‌خواهند امروز به ما درس حقوق بشر دهند بهتر است با حضرت علی (ع) آشنا شوند که فرموده است: مردم يا برادران دينی هستند و اگر نه در انسانيت با تو يکسانند.
حسينی گفت: من به خارجيان حاضر از هر کيش و مذهبی که هستند پيشنهاد می‌کنم به عنوان ارمغان از کشور ما معرفت و شناخت مولا علی(ع) دنبال کنند.
وی همچنين با تقدير از برگزارکنندگان اين جشنواره از حسن انتخاب منتقدان خارجی که اکثر آنان نسبت به جنايات اسرائيل و مظلوميت فلسطينی‌ها نگرانند؛ تشکر کرد.
وزير ارشاد در پايان سخنانش افزود: مهم‌ترين مسئله در ادامه مسير برگزاری جلسات و فضاهای نقد است در جا زدن برای ما معنايی ندارد و در اين راه پيشکسوتان بايد با نقد کردن آثار جوان‌ترها و آينده‌ای روشن را برای سينمای ايران رقم بزنند.

*جواد شمقدری؛
سينما و هنر زير چتر دين به جايگاه مطلوب می‌رسد
جواد شمقدری، معاون سينمايی وزارت ارشاد، در بخش ديگری از اين مراسم پشت تريبون رفت و ضمن خير مقدم به ميهمانان و تبريک عيدغديرخم شروع سال جديد و فرخنده‌ای را برای سينمای فيلم کوتاه آرزو کرد.
وی گفت: مسئله آموزش در سينما و دسترسی به تکنيک و تکنولوژی امروزه کار سختی نيست اما فيلمسازان جوان ما می‌بايست به چهار حوزه معرفتی در فعاليت‌هايشان توجه داشته باشند: ۱ – ابتدا بايد فرهنگ، باورها و مردم را خوب بشناسيم. به اعتقاد من هر فيلمسازی نياز به شناخت جامعه خود دارد. ۲- شناخت تاريخ و پيشينه ايران نيز بحث بسيار مهمی است. جوانان ما بايد بدانند ميراث‌دار چه فرهنگ و تاريخی هستند. ۳- يکی ديگر از مباحث بسيار مهمی که خيلی‌ها نسبت به آن غفلت می‌کنند شناخت جهان و مناسباتی است که امروزه جهان را اداره می‌کند. يک فيلمساز بايد بداند چه مسائلی در حوزه‌های اقتصادی، سياسی و غيره... امروزه در عرصه‌های جهانی جريان‌ساز هستند هر جريان و انديشه‌ای برای خود مناسباتی را به همراه دارد ما هم برای آرمان‌های خود مناسباتی داريم و نبايد به گونه‌ای حرکت کنيم که جايگاه خود را در جهان از دست بدهيم. امروزه دوره‌ای نيست که کشورها مثل جزيره‌های جدا از هم اداره شوند و بسياری از مسائل بين تمام جهانيان مشترک است. ۴- شناخت اسلام و حقيقت دين برای ما مسلمانان امری بسيار ضروری است زيرا در پرتو دين است که وظيفه و مسئوليت اصلی ما تعريف می‌شود. به اعتقاد من؛ اديان در کشور ما و کشورهايی که به اديان توحيدی معتقدند راه را نشان می‌دهند درواقع سينما و هنر زير چتر دين به جايگاه مطلوب می‌رسد.
شمقدری ادامه داد: برای رسيدن به ۴ مهم ذکر شده ما می‌بايست ۳ شيوه را به کار گيريم. ۱- تحقيق، مطالعات و پژوهش ۲- تجربه اندوزی و ممارست شما جوانان که بايد با جسارت آگاهانه دست به آزمون و خطا بزنيد ولی در اين مسير بهره‌بردن از راهنما و استاد قابل و صالح برای هدايت شدن پيش نياز است. ۳- فيلمساز بايد از جمود و تعصب فاصله بگيرد تا به حقيقت برسد. هنرمند کسی است که فارغ از گرايش‌های شخصی درمقابل زيبايی‌ها و حقيقت سر تسليم فرود می‌آورد و به توصيف اين زيبايی‌ها و حقيقت‌ها می‌پردازد.

*مهرداد بذرپاش؛
مهم؛ پيداکردن نقطه مطلوب است
در ادامه مهرداد بذرپاش معاون، رئيس‌جمهور و رئيس سازمان ملی جوانان، پشت تيريبون رفت و گفت: ساختن اثر هنری خوب کار شماست. مگر اين همه فيلمساز بزرگ و مشهور که امروزه به آنان افتخار می‌کنيم از کجا شروع کرده‌اند؟ آنها نيز از همين جايگاهی که امروز شما در آن قرار داريد؛ کار خود را آغاز کرده‌اند. مهم اين است که ما نقطه مطلوب را به خوبی شناسايی و هدف گيری کنيم و برای رسيدن به آن ۳ اصل را رعايت کنيم که عبارتند از: ۱- خواستن ۲- خواستن ۳- توانستن

*رودريگز؛
اثری که از اميد سرشار باشد شاهکار‌است
رودريگز(قائم مقام صدا و سيمای کوبا) به‌عنوان نماينده هيات داوران در بخش بين‌الملل در بخش ديگری از اين مراسم به ايراد سخن پرداخت و بيانيه هيات داوران را در اين بخش قرائت کرد. در بخش‌هايی از اين بيانيه آمده است: تاريخچه سينما در کشور شما به سال ۱۹۹۰ برمی‌گردد ولی علاقه ايرانيان به فيلم پيشينه زيادی دارد و اين پيشينه را می‌تواند در تجربيات ابن‌هيثم به عکاسی و پايه‌ريزی فيلمبرداری جست‌وجو کرد پيغام ما به فيلمسازان دنيا اين است که يک شاهکار در اين زمانه تاريک بايد سرشار از اميد برای جوانان باشد تا از اين حيث بتوان الگوی جديدی از زندگی را به جهان ارائه کرد.
اين جشنواره با معرفی و اهدا جوايز و تنديس جشنواره به برگزيدگان و نهايتا اجرای چند قطعه موسيقی توسط بهنام خواجه‌اميری در مراسم اختتاميه، کار خود را به پايان رساند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016