چهارشنبه 17 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اظهار نظر وزير ارشاد درباره‌ی کاهش شمارگان کتاب: ما وظيفه‌ خود را انجام می‌دهيم؛ بخشی هم به نويسندگان برمی‌گردد، ايسنا

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ی پايين آمدن شمارگان کتاب در سال جاری، گفت: ما داريم وظيفه‌ی خود را انجام می‌دهيم؛ اما بخشی هم به خود نويسندگان برمی‌گردد.

به گزارش خبرنگار بخش کتاب خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، سيدمحمد حسينی در حاشيه‌ی مراسم تقدير از برگزار‌کنندگان هفته‌ی کتاب و بيست‌وسومين نمايشگاه بين‌المللی کتاب تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اين‌که با توجه به آمار خانه‌ی کتاب، با کاهش ۱۷درصدی تيراژ چاپ کتاب‌ در سال جاری روبه‌رو بوده‌ايم، گفت: کاری که از ما برمی‌آيد، اين است که کتاب‌ها را تهيه و حمايت و به کتابخانه‌ها ارسال کنيم و در اختيار افراد قرار دهيم که اين اقدامات دارد انجام می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




او به برگزاری نمايشگاه کتاب اشاره و تصريح کرد: نمايشگاه‌ها باعث می‌شوند مردم به کتاب روی بياورند. ما داريم وظيفه‌ی خود را انجام می‌دهيم؛ اما بخشی هم به خود نويسندگان برمی‌گردد که کتاب‌های‌شان را به گونه‌ای تدوين کنند که پاسخی باشد به نياز جامعه و بيش‌تر مورد استفاده قرار گيرد.

حسينی با اشاره به نقش رسانه‌ها در معرفی کتاب گفت: رسانه‌ها در اين زمينه می‌توانند مؤثر باشند. گام‌هايی برداشته شده است؛ اما هنوز از همه‌ی ظرفيت‌ها استفاده نکرده‌ايم. من فکر می‌کنم اگر در معرفی کتاب‌ها بيش‌تر تلاش کنيم، شايد استقبال بيش‌تر شود و تيراژ هم بالا برود.

او همچنين درباره‌ی پيدا شدن محموله‌ی کتاب‌های ضدشيعی در بندر لنگه گفت: بهترين راهکار اين است که خود مردم به کتاب‌هايی که باعث اختلاف‌افکنی در جامعه هستند و می‌خواهند در جامعه تنش ايجاد کنند يا در آن‌ها به معصومين (ع) اهانت شده است، دقت کنند؛ وگرنه در همين سفر زائرين به مکه، کتاب‌های زيادی در اختيار آن‌ها قرار گرفته که آن‌ها غالبا به اين کتاب‌ها بی‌اعتنايی می‌کنند. اين‌گونه نيست که اگر کتابی در اختيار مردم قرار گيرد، مردم تحت تأثير آن قرار گيرند؛ در نتيجه هرچه سطح آگاهی و بينش مردم بالاتر رود، نگرانی از توزيع اين‌گونه کتاب‌ها کم‌تر خواهد بود.

او با اشاره به وظايف سازمان‌های انتظامی در مقابله با اين کتاب‌ها گفت: بايد نظارتی وجود داشته باشد تا کتاب‌هايی که برای وحدت جامعه مضرند و در آن‌ها افترايی وجود دارد، وارد نشوند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنين از حمايت محتوايی وزار ارشاد در مراسم عاشورا خبر داد.

او در پاسخ به پرسشی درباره‌ی هیأت‌هايی که در پارکينگ‌هايی در شمال تهران به مصرف مشروب‌های الکلی و استفاده از آهنگ‌های خارجی در نوحه‌ها می‌پردازند، گفت: اين به وزارت ارشاد ارتباطی ندارد. اگرچه وزارت ارشاد از نظر محتوايی حمايت می‌کند؛ اما مسؤوليت اين تخلفات با ما نيست و اگر دستگاه‌های انتظامی و پيشکسوتان اين عرصه حمايت و نظارت کنند، بهتر است؛ ولی اگر ما جايی از اين تخلفات مطلع شويم، اطلاع خواهيم داد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنين درباره‌ی توصيه‌ی مقام معظم رهبری به استفاده از نخبگان در برنامه‌های کشور، گفت: در جلسه‌ی شورای معاونين اين بحث را مطرح کردم تا بتوانيم انتظارات مقام معظم رهبری را پاسخ گوييم. ما با قشر عظيمی از نخبگان جامعه سروکار داريم و تأکيد کرده‌ايم که دوستان در اين زمينه فعال باشند.

حسينی خاطرنشان کرد: پژوهشگاه ما هم روی اين موضوع قرار شده کاری انجام دهد و چون ما با طيف وسيعی از انديشمندان و نويسندگان در تماس هستيم، می‌توانيم در اين زمينه کار کنيم و قرار شده است در اولين نشستی که با مديران مسؤول مطبوعات داريم، از آن‌ها بخواهيم به اين مسأله بيش‌تر بپردازند تا ابعاد مختلف اين مسأله باز شود و در جامعه مورد بحث قرار گيرد تا به گفتمان غالب در جامعه تبديل شود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با بيان اين‌که اين موضوع به کار جمعی نياز دارد، گفت: در اين امر شايد کار فردی به نتيجه نرسد و بايد ماحصل اين کارها در کنار هم قرار گيرد؛ البته دانشگاه‌ها هم می‌توانند در اين مسأله نقش داشته باشند و مسائل کلان می‌توانند موضوع پايان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری باشند و من فکر می‌کنم با اين اهتمامی که رهبر معظم دارند، همگان همراهی می‌کنند و می‌توانيم به يک نتيجه‌ی خوب برسيم.

او عنوان کرد: به نظر من بايد تلفيقی از نخبگان و صاحب‌نظران باشند تا کسانی که کار علمی انجام می‌دهند و کارشان با تئوری صرف است، با کسانی که در اجرا بوده‌اند، همراه شوند؛ چون ما در اين سه دهه تجربيات بسيار خوبی داشته‌ايم.

حسينی اظهار اميدواری کرد تا اين کار سنگين انجام شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016