دوشنبه 22 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زین پس، به جای ترافیک بگویید "شدآمد" و به جای "کماندو" ....

خبرگزاري انتخاب - دبیر دفتر واژه‌گزینی نظامی از تصویب تعدادی واژه جدید توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی و ابلاغ آنها به نیروهای مسلح خبر داد و گفت: یكی از این تركیبات "امتیاز وتو" است و با توجه به اینكه نه تنها حق نیست بلكه امتیازی است كه برخی كشورها برای خود قائل شده‌اند، از این پس باید به جای "حق وتو" به كار رود.

سیداسماعیل افتخاری در گفتگو با مهر، از تصویب چند واژه‌ نظامی جدید توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی و ابلاغ آنها به نیروهای مسلح خبر داد و گفت: تازه‌ترین كلماتی كه در كمیته واژه‌گزینی نظامی تعیین و به تصویب فرهنگستان رسیده‌اند، عبارتند از: "تكاور" به جای "كماندو"، "نمانام" به جای "برند"، "واپایش" به جای "كنترل" و "بورد" به جای "رِنج".

وی افزود: قبلاً هم كلمات "رهنامه" به جای "دكترین" و "شدآمد" به جای "ترافیك" به تصویب رسیده بودند كه در مورد اخیر تركیباتش هم استخراج شده است؛ مثلاً "شُدآمد سنگین" یا "شدآمد روان".



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




دبیر دفتر واژه‌گزینی نظامی "شدآمد" را یك كلمه فارسی اصیل دانست و گفت: این كلمه با مفهوم آمد و شد در متون قدیمی فارسی آمده و با توجه به تناسبی كه دارد، توسط فرهنگستان به ابلاغ شده است.

افتخاری درباره دشواری جا افتادن این كلمه به جای "ترافیك" تاكید كرد: این واژه‌ها به مرور جای واژه‌های قبلی را می‌گیرد؛ فعلاًٌ "ترافیك" هست و در كنارش از "شُدآمد" هم استفاده می‌شود تا كم كم جایش را بگیرد.

وی همچنین از تعیین برخی تركیبات توسط كمیته واژه‌گزینی نظامی و ابلاغ آنها توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی خبر داد و گفت: بر این اساس از این پس باید به جای "حق وتو" از كلمه "امتیاز وتو" استفاده شود؛ از آن جهت كه حق نیست بلكه امتیازی است كه برخی كشورها برای خود قائل شده‌اند.

دبیر دفتر واژه‌گزینی نظامی افزود: با توجه به اقدامات تروریستی گروه موسوم به "جندالله" نیروهای مسلح همچنین حق استفاده از این نام را ندارند و باید از كلمه "گروهك جندالشیطان" استفاده كنند. در این مورد با نهادهایی مانند وزارت امور خارجه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما هماهنگی‌های لازم به عمل آمده است.

افتخاری همچنین در خصوص واژه پیشنهادی جدید برای "پلیس" گفت: با توجه به نظر مقام معظم رهبری برای انتخاب یك كلمه فارسی مناسب جایگزین، كلمه تعیین شده قبلی یعنی "پاس‌ور" به نیروی انتظامی مرجوع شد تا واژه بهتری تعیین شود. ما منتظر نیروی انتظامی هستیم تا كلمه جایگزین را استعلام و برای ابلاغ نهایی به فرهنگستان زبان و ادب فارسی ارائه كنیم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016