دوشنبه 22 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

استفاده از توانمندیهای همسایگان برای اطفای حریق جنگل های شمال، مهر

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: استفاده از توانمندی و تجهیزات کشورهای همسایه برای اطفای حریق جنگلهای گلستان در دست بررسی است.

به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، علی سلاجقه عصر یکشنبه در بازدید از جنگلهای شرق استان در مینودشت افزود: استفاده از توانمندیهای کشورهای همسایه برای اطفای حریق در دستور کار است، هر چند اقدامات خوبی تاکنون برای اطفای حریق صورت گرفته است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر تکیه بر نیروی انسانی مجرب و کارآزموده است و در شبانه روز حدود هزار نیروی انسانی برای اطفای حریق در منطقه مینودشت فعالیت دارند.

وی خاطرنشان کرد: این درحالیست که در سایر مناطق جنگلی استان که آتش اطفاء و مهار شده است، نیروهای انسانی و ستادی همچنان درحالت آماده باش هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




آتش همچنان جان می گیرد

به گفته سلاجقه، وزش باد و خشکی سطح زمین موجب شده به رغم تلاش فراوان نیروهای ستادی و مدیریت بحران در استان، آتش در برخی مناطقی که پیش از این مهار و اطفاء شده است، دوباره شعله ور شود.

تمام پتانسیل کشوری بسیج شدند

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور عنوان کرد: درحال حاضر از تمام پتانسیل کشوری و استانی برای اطفای حریق جنگلهای گلستان استفاده می شود.


وی یادآورشد: برای اطفای حریق در جنگلهای منطقه بالگرد، در استان مستقر است ولی شرایط جوی و گردو غبار محدودیتهایی برای فعالیت بالگردها در برخی زمانها ایجاد کرده است.

وی عنوان کرد: هر بالگرد روزانه سه تا چهار ساعت کار مفید دارد و گرد و غبار محلی اجازه فعالیت بیشتر را نمی دهد.

سلاجقه افزود: برخی آتش سوزیهای که در طول روز اطفا می شود متاسفانه در هنگام شب به دلیل وزش باد و سطح خشک عرصه ها، هنگام شب دوباره شعله ور می شود.

آتش سوزی جنگلهای گلستان از 26 آبانماه سالجاری آغاز شد و همچنان بصورت نقطه ای در برخی مناطق جنگلی استان ادامه دارد و تاکنون بیش از 80 فقره آتش سوزی در این عرصه ها رخ داده است.

براثر این آتش سوزی ها بخش هایی از جنگل های پارک ملی گلستان، مینودشت، رامیان، علی آبادکتول و بخش کوچکی از جعفرآباد شهرستان گرگان، جنگلهای دهنه زرین گل علی آباد و ... دچار حریق شدند.

مناطق جنگلی گلستان به پنج منطقه تقسیم شدند که شامل پارک ملی گلستان، جنگلهای مینو دشت، رامیان و آزادشهر، علی آباد، روستای جعفر آباد است و عملیات اطفای حریق در این عرصه ها به صورت نقطه ای درجریان است.

جنگلهای گلستان بخشی از جنگلهای بکر و منحصر بفرد خزری است و با توجه به بروز حوادث مختلف در طول سال، لزوم راه اندازی پایگاه امدادهوایی در آن احساس می شود.

مردم: درختان نیز می سوزند

درحالیکه مسئولان گلستان مدعی هستند تنها برگ سوزی داریم و درخت سوزی نداریم و دود سفید از جنگلهای منطقه بلند می شود که نشانه برگ سوزی است، حاشیه نشنان و برخی اهالی منطقه نظری دیگری دارند.

به گفته این عده، با گذشت حدود یکماه همچنان جنگلهای استان می سوزند وبرخلاف ادعای مسئولان دود سیاه نیز از برخی مناطق از جنگلهای استان به هوا برمی خیزد.

علی حسینی از مینودشت بیان داشت: جنگلهای استان در این شهرستان همچنان در معرض آتش سوزی است و برخلاف ادعای مسئولان، شاهد سوختن درخت هستیم.

محمد جعفری از علی آباد کتول گفت: در یکماه اخیر، جنگلهای بکر منطقه نظیر ماهیان و دهنه زرین گل دچار حریق و آتش سوزی شد و بقایای سوختن درخت را می توان در بسیاری از این عرصه ها مشاهده کرد.

وی یادآورشد: بهتر است مسئولان صادقانه در این زمینه عمل کنند برای حفظ این سرمایه های ارزشمند و تجدید ناپذیر تلاش بیشتری داشته باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016