سه شنبه 7 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"زلزله تهران حتمی است"، دو منطقه تهران بيشترين تلفات را خواهند داشت، مهر

مدير کارگروه سيستم‌های اطلاعات مکانی پرديس فنی دانشگاه تهران با بيان اينکه در صورت وقوع زلزله مناطق مرکزی و جنوبی تهران بيشترين تلفات انسانی و سازه‌ای را خواهد داشت گفت:‌ تهران يکی از شهرهای لرزه خيز است که دارای گسلهای وسيع است.
دکتر محمودرضا دلاور در پاسخ به خبرنگار مهر افزود: در حال حاضر تعداد زيادی گسل‌های شناخته شده در تهران داريم مانند گسل ری و عباس‌آباد و همچنين تعداد زيادی گسل‌های ناشناخته داريم و طبق تحقيقاتی که انجام شد هيچ نقطه‌ای از شهر تهران منطقه ايمن نخواهد بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی با بيان اينکه در کشوری هستيم که عمق زلزله‌هايی که اتفاق می‌افتد در اعماق کم زمين است، اظهار داشت: از اين رو خطرپذيری زلزله‌هايی که در کشور رخ می‌دهد بسيار بالاست از اين رو لازم است تا در خصوص مسائلی چون کيفيت سازه‌ها و ايجاد اتاق‌های ايمن در کشور اقدام کنيم.

مدير کارگروه سيستم‌های اطلاعات مکانی با بيان اينکه در اين طرح تحقيقاتی پارامترهايی چون تعداد طبقات، کيفيت سازه‌ها، قدمت سازه‌ها، ميزان جمعيت، ويژگی‌های توپوگرافی زمين و وقوع زلزله در شب و روز مورد بررسی قرار گرفت، اظهار داشت: در اين تحقيقات همچنين نسبت به ميزان تلفات احتمالی انسانی و فيزيکی و همچنين شدت زلزله و مناطق پرخطر برآوردهايی صورت گرفت.

وی با بيان اينکه تهران جزء شهرهای لرزه‌خيز و خطرناک کشور است خاطرنشان کرد: در حالی که ۲۵ درصد جمعيت کشور در تهران متمرکز است، بسياری از استانداردهای کيفی و مقاوم‌سازی برای سازه‌ها رعايت نشده است از اين رو در صورت وقوع زلزله شاهد تلفات زيادی خواهيم بود.

دلاور ادامه داد: طبق برآوردهايی که بر روی گسل‌های تهران از جمله گسل ری و شمال تهران صورت گرفت، برآورد شده است که در مناطق مرکزی و جنوبی تهران بيشترين تلفات رخ خواهد داد.

وی همچنين به وجود گسل‌های ناشناخته در شهر تهران اشاره کرد و اضافه کرد: برای شناسايی اين گسل‌ها نياز است تا علاوه بر مشاهدات ميدانی اقداماتی در جهت لرزه نگاری با استفاده از تکنيک‌ها و سيستم‌های تعيين موقعيت و همچنين وارد کردن انرژی به زمين و بررسی عکس‌العمل زمين صورت گيرد. اين امر هرچند که در برنامه پنجم توسعه ديده نشده ولی لازم است تا مسئولان نسبت به اين امور توجه ويژه‌ای داشته باشند.

استاد گروه مهندسی نقشه برداری دانشگاه تهران با تاکيد بر ضرورت سرمايه گذاری در بخش مديريت بحران ادامه داد: ‌در بسياری از کشورها نسبت به اموری چون مديريت بحران توجه ويژه‌ای نمی‌شود چرا که معتقدند پيشگيری بر درمان مقدم‌تر است. در کشور ما نيز بايد توجه شود که سرمايه گذاری در بخش تخريب و بازسازی سازه‌ها چندين برابر هزينه را می‌طلبد که لازم است علاوه بر اينکه مراکز علمی و تحقيقاتی در زمينه بررسی زلزله فعال شوند بخش های حاکميتی نيز در اموری چون نظارت، قانون‌گذاری و نظارت بر رعايت استانداردهای سازه‌ای نيز توجه داشته باشند.

وی با بيان اينکه وقوع زلزله در تهران حتمی است يادآور شد: طبق تحقيقات زلزله دارای يک دوره بازگشت است که طبق برآوردها هر ۱۵۰ سال يک بار يک زلزله بزرگ رخ می دهد و با توجه به اينکه بزرگترين زلزله در تهران در ۱۷۰ سال گذشته رخ داده است بايد خود را برای وقوع زلزله بزرگ در کلانشهرها آماده کنيم.

نشست بررسی زلزله تهران با اشاره به اجرای پروژه تحقيقاتی در دانشگاه تهران صبح امروز سه شنبه برگزار شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016