یکشنبه 26 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سالانه،مهاجرت 80درصد برگزیدگان المپیادها، ایلنا

دبیركل سابق كمیسیون ملی یونسكو در ایران گفت : بر اساس آمار ها سالانه 4 نفر از هر 5 نفری كه در المپیادها و مسابقات بین المللی حائز رتبه برتر شده اند از كشور مهاجرت كرده اند.

به گزارش ایلنا، دكتر محمد توكل در جمع نخبگان استان یزد با اشاره به رتبه ی نخست ایران در بین 91 كشور در مهاجرت نیروهای نخبه، به بررسی ابعاد مختلف این پدیده در كشورهای جهان سوم پرداخت.

این استاد دانشگاه تصریح كرد : بر اساس آمار صندوق بین المللی پول تا سال 2009 آمار مهاجرت نخبگان از ایران سالانه بیش از 100هزار نفر بوده كه در سال 1999 اكثریت مهاجرین به كشور آمریكا مراجعت نموده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




محمد توكل همچنین با اشاره به آمارهای دیگر منتشر شده گفت : از سال 1998 تا 2009، سالانه از هر 5 نفری كه در المپیادها و مسابقات بین المللی رتبه آورده اند 4 نفر از كشور مهاجرت كرده اند.

وی با بیان اینكه بازگشت نخبگان اتفاقی نیست و باید برای آن برنامه داشت تصریح كرد : نخبگان برای بازگشت نیازمند توجیهاتی از قبیل فرهنگی، علمی و اقتصادی هستند.

دكتر توكل نقش دولت ها را در این زمینه با اهمیت برشمرد و گفت: حرمت قائل شدن برای علم و اندیشمندان نباید تنها در تعریف و تمجید های زبانی محدود بماند.

دبیركل سابق كمیسیون ملی یونسكو در ایران با بیان این مطلب كه امروزه "نیروهای نخبه" از معیارهای رنكینگ و رتبه بندی كشورها بحساب می آیند، گفت : اندیشمندان پیش بینی كرده اند در آینده ای نزدیك رقابت بین كشورها برای در اختیار گرفتن نیروهای متخصص رخ دهد. وی در عین حال گفت كه این نبرد و رقابت برای تسخیر نیروهای فكری و برجسته بین اروپا و آمریكا شروع شده است و روز به روز شدت می گیرد.

دكتر توكل در ادامه از فیلیپین، چین، پاكستان، مالزی، نیوزیلند، هند و تركیه بعنوان كشورهای موفق در زمینه مهاجرت معكوس نام برد و به بیان اقدامات این كشورها در انجام این مهم پرداخت.

این جامعه شناس به گوشه هایی از تجربه های موفق هند و تركیه در بازگرداندن نخبگان اشاره كرد و افزود: شهر بنگلور هند اكنون شهر I.T لقب گرفته و در سال 2007 حدود 40 هزار نفر نیروی انسانی كارامد به این شهر بازگشته اند.

او در ادامه همچنین به اقدامات كشور تركیه در این خصوص پرداخت و گفت : در حال حاضر تركیه توانسته است با برقراری ارتباط موثر و مستمر با نخبگان و بهره مندی از دانش آن ها در بخش صنعت و دانشگاهی و فراهم كردن شرایط از كشورهای عربی، آسیای میانه، بلوك شرق و دریای سیاه نیروهای متخصص و دانشجویان نخبه را جذب كند.

محمد توكل رشد دانشگاه های غیر انتفاعی را در این زمینه بسیار با اهمیت دانست و گفت تنها دانشگاه جهان اسلام كه در بین 300 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته دانشگاهی غیرانتفاعی در استامبول است.

وی در پایان با موفق خواندن تاسیس پارك های علمی تحقیقاتی در كشور، آن را در جهت حفظ نخبگان در كشور موثر دانست.

گفتنی است این نشست كه به همت انجمن نخبگان و در پارك علم و فناوری اقبال یزد برگزار شد با حضور جمعی از نخبگان و نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی همراه بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016