چهارشنبه 29 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هيئت‌مديره خانه‌تئاتر پيرامون حوادث اخير: ميدان را برای هوچی‌گری غوغاسالاران باز نکنيد، ايلنا

خانه ‌تئاتر در نامه‌اش نوشت: چرا بايد اجرای يک نمايش با داشتن مجوز رسمی به‌طور غيرمسئولانه و بدون طرح شکايت و خارج از چارچوب‌های قانونی، با اراده‌‌ای بيرون از اراده‌ی شورای نظارت، توقيف و تعطيل می‌شود؟!


ايلنا: به‌دنبال رويدادهای اخير در حوزه‌ی تئاتر؛ هيات‌مديره خانه‌تئاتر بيانه‌ای صادر کرد.
به گزارش روابط عمومی خانه‌تئاتر متن کامل اين بيانيه بدين شرح است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




سال‌ها است هنرمندان تئاتر بر طبق مقررات مصوب و ابلاغ‌شده‌ی نهادهای قانون‍گذار فرهنگی به فعاليت هنری خود می‌پردازند. در طول اين سال‌ها باوجود اعمال سليقه‌ و تاويل شخصی برخی مديران از اين مقررات، هنرمندان تئاتر با منطق و متانت بر اجرای درست موازين و عدم‌تضييع حقوق خود تاکيد داشته و ايستادگی کرده‌اند. نهاد صنفی خانه‌‌تئاتر پس از تاسيس در سال ۱۳۷۸ رسيدگی، پيگيری و استيفای حقوق اعضای خود و خانواده‌ی تئاتر را در رئوس وظايف قانونی خود قرار داده و در اين زمينه از ابزارهای رايزنی و حقوقی خود بهره برده است. تئاتر؛ هنر گفت‌وگو است و گفت‌وگو نخستين و بهترين راه حل مشکلات و مناقشات بشری است. ما به گشودن گره‌ها نه با دندان که با دست می‌انديشيم و به آموزه‌های اخلاقی بزرگان سرزمين‌مان باور داريم، باوری که وامی‌داردمان تا از مسئولان امر بپرسيم چرا در اين برهه‌ی حساس فرهنگی اجرای يک نمايش با وجود داشتن مجوز رسمی از اداره‌ی شورای نظارت و ارزشيابی به طور غيرمسئولانه و بدون طرح شکايت و خارج از چارچوب‌های قانونی، با اراده‌‌ای بيرون از اراده‌ی شورای نظارت توقيف و تعطيل می‌شود.
اين اتفاق مبناها و مقررات اجرای نمايش‌ها را زير سوال می‌برد و اين نگرانی را در ذهن ايجاد می‌کند که اين نيروی بيرون از اراده‌ی شورای نظارت زين پس می‌تواند دخالت و تهاجم خود را به تئاتر و هنرمندان آن گسترش دهد و زمينه‌ی فرهنگی سترگی را که هنرمندان تئاتر بنا نهاده‌اند ويران کند.
توقيف غيرمسئولانه‌ی نمايش هدا گابلر و جنجال‌سازی در برخی وب‌سايت‌ها و نشريات، تعميم دادن نقدهای غيرکارشناسی و غيرمنصفانه به کل پيکره‌ی تئاتر، متزلزل ساختن امنيت شغلی و روحی هنرمندان تئاتر و درنهايت تضييع حقوق شهروندی همه از مصاديق روش‌های فرهنگ‌ستيز و دور از تدبير و درايتی است که ميدان را برای هوچی‌گری غوغاسالاران بازمی‌کند و حاصلی جز تحميل هزينه‌های جبران‌ناپذير به نهادهای قانونی، درگيری مسئولان نهادها با يکديگر، آسيب ديدن پيکره‌ی فرهنگ و هنر و فرسايش نيروهای انسانی ندارد.
هيئت‌مديره‌ی خانه‌تئاتر اعتقاد دارد اگر از همان آغاز مشکل نمايش هدا گابلر توسط مسئولان مربوطه از مجرای قانونی و با روش‌هايی عقلانی تذکر داده و برطرف می‌شد، بدون ترديد اين همه هزينه جبران‌ناپذير به بار نمی‌آورد.
هنوز هم معتقديم گرهی را که به آسانی با دست گشوده می‌شود؛ با دندان کور نکنيم و با تدبيری که شايسته خرد ايرانی است به رفع مشکل پرداخته، آرامش را به فضای تئاتر بازگردانيم.
ما به عنوان تنها نهاد صنفی تئاتر برای اعاده‌ی حيثيت و استيفای حقوق اعضای خود از رايزنی و استفاده از همه‌ی ظرفيت‌های قانونی دريغ نخواهيم ورزيد و با حمايت از حقوق مادی و معنوی گروه‌های نمايشی دارای مجوز از هيچ کوششی فروگذار نخواهيم کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016