جمعه 1 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

براي پنجاه‌ودومين سالمرگ «سسيل دميل» سازنده اولين فيلم تاريخ هاليوود، ایسنا

امروز (جمعه) پنجاه‌ودومين سالروز درگذشت «سسيل بلونت دميل»، كارگردان سرشناس آمريكايي و سازنده اولين فيلم تاريخ هاليوود است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «سسيل دميل» متولد دوازدهم اوت 1881، از بزرگ‌ترين كارگردانان تاريخ سينماي آمريكا است كه بنيانگذار هاليوود محسوب مي‌شود كه اولين فيلم بلند تاريخ هاليوود را در سال 1914 با نام «مرد زن‌نما» ساخت.

وي در سال 1913 در سن 32 سالگي رسما وارد دنياي سينما شد و ده‌ها فيلم صامت ساخت كه برخي از آنها جزو اولين توليدات كمپاني «پارامونت» محسوب مي‌شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




پس از فيلم «مرد زن‌نما» كه در سال 1914 بنيانگذار هاليوود شد، «دميل» در سال 1919 با فيلم «همسرت را عوض نكن» نامي براي خود دست‌وپا كرد و با فيلم «10 فرمان» (1923) و «شاه شاهان» (1917) به اوج شهرت در سينما رسيد.

وي توانايي خارق‌العاده‌اي در كشف استعدادهاي بازيگران جوان داشت و بسياري از بازيگران مطرح آن دوران هاليوود و فيلم‌هاي گنگستري ازجمله «ريچارد ريكس» و «ريچارد كروم‌ول» شهرت خود را مديون وي هستند.

«دميل» از بازيگران بزرگي چون «چارلتون هستون»، «گري كوپر» و «روبرت پرستون» در فيلم‌هايش بسيار بازي گرفت.

وي علاقه فراواني به بازيگراني داشت كه براي اجراي سكانس‌هاي سخت و دلهره‌آور، شجاعت نشان مي‌دادند و ترجيح مي‌داد از آنها در فيلم‌هاي بعدي‌اش نيز استفاده كند.

«دميل» در سال 1952 فيلم «بزرگترين نمايش زمين» را ساخت كه با آن موفق به كسب اسكار بهترين فيلم و نامزدي بهترين كارگرداني شد.

چهار سال بعد، «شاهكارش» يعني فيلم «10 فرمان» را ساخت و به موفقيت‌هاي سينمايي‌اش تداوم بخشيد. دميل در اواخر عمر قصد ساخت نسخه بازسازي‌شده فيم «دزد دريايي» (1938) را داشت، اما به‌علت بيماري، پروژه را به دامادش «آنتوني كوئين» سپرد و خودش مديريت آن را به‌عهده گرفت.

اين فيلم با وجود بهره‌بردن از بازيگران بزرگي چون «چارلتون هستون» و «يول برينر» موفقيتي كسب نكرد. «سسيل دميل» روز 21 ژانويه 1959 در سن 78 سالگي بر اثر ايست قلبي درگذشت.

وي در سال 1950 جايزه اسكار افتخاري را براي يك عمر دستاورد سينمايي كسب كرد و اكنون نام اين كارگردان بزرگ بر يكي از تنديس‌هاي اسكار افتخاري كه هرساله به چهره‌هاي برتر سينما اعطا مي‌شود، نقش بسته است.

«دميل» در سال 1939 با فيلم «اتحاديه اقيانوس آرام» موفق به كسب نخل طلاي كن شد و در سال 1953 با فيلم «بزرگترين نمايش روي زمين» جايزه بهترين كارگرداني گلدن گلوب را گرفت.

وي در طول چهار دهه كارگرداني، 80 فيلم بلند ساخت كه از مهم‌ترين آنها مي‌توان به «تنها پسر»، «آواي شمال»، «دختري از غرب طلايي»، ‌«شكار مرغابي وحشي»، «آمريكايي كوچك»، «تقلب»، «مردان و زنان» و «كلئو‌پاترا» اشاره كرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016