یکشنبه 24 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

از سیمرغ مردمی تا سیمرغ داوران - آرای «داوران» چقدر به «مردم» نزدیک بوده است؟، فرارو

فرارو - بامداد امروز وقتی فیلم «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی تمام شد، تماشاگران از روی صندلی برخاستند و چند دقیقه‌ای بی وقفه با تشویق و کف زدن، نظرشان را نسبت به تماشای این فیلم نشان دادند.

به گزارش فرارو؛ در بررسی آرای مردمی جشنواره تا پایان روز پنجم، فیلم‌های «ورود آقایان ممنوع» و «جدایی نادر از سیمین» در صدر انتخاب‌های مردمی قرار گرفته‌اند و باید دید تا روز پایان جشنواره که شمارش نهایی آرای مردمی به پایان می‌رسد کدام فیلم از بیشترین آرا برخوردار است.

از عمر جایزه اى باعنوان «فیلم برگزیده تماشاگران» نزدیک به سیزده سال می‌گذرد، نخستین بار چنین جایزه‌ای در سال 1376 در شانزدهمین جشنواره فیلم فجر به جوایز جشنواره افزوده شد.

در این میان تفاوت ذائقه و سلیقه تماشاگران با هیات داوران هر دوره جشنواره می‌تواند جالب توجه باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در دوره شانزدهم جشنواره فیلم فجر، عزت الله انتظامي، كيومرث پوراحمد، احمدرضا درويش، فرشته طائرپور، مجيد مجيدي، هیات داوران بودند که سیمرغ بلورین بهترین فیلم به «آژانس شیشه اى» ابراهیم حاتمی‌کیا رسید که اتفاقاً این فیلم به عنوان فیلم برگزیده تماشاگران هم معرفى شد.

این همسویى در نظر هیأت داوران و تماشاگران در دوره‌های بعدی جشنواره دیده نشد تا جشنواره سال گذشته که این بار نیز ابراهیم حاتمی کیا با «به رنگ ارغوان» هم جایزه بهترین فیلم داوران را برد و هم جایزه فیلم منتخب تماشاگران را.

در دوره هفدهم جشنواره، از طرف هیات داوران جشنواره، سیمرغ بلورین به فیلم «هیوا» ساخته زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور اهدا شد و فیلم «رنگ خدا» ساخته مجید مجیدى به عنوان اثر منتخب تماشاگران معرفى شد.

در دوره هجدهم جشنواره، هیات داوران، فیلم «بوى کافور عطریاس» ساخته بهمن فرمان آرا را به عنوان بهترین فیلم برگزیدند و در مقابل دو فیلم «عروس آتش» ساخته خسرو سینایى و «متولد ماه مهر» احمدرضا درویش، به عنوان فیلم منتخب تماشاگران معرفى شد.

در مراسم اختتامیه جشنواره نوزدهم فیلم «باران» مجیدمجیدى، از طرف هیات داوران به عنوان بهترین فیلم جشنواره برگزیده شد و فیلم «سگ کشى» بهرام بیضایى، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را دریافت کرد. بیضایى پس از سالها دورى از سینما با تولید این فیلم ثابت کرد می‌تواند فیلمی بسازد که تماشاگران عام را هم تحت تاثیر قرار ‌دهد.

در دوره بیستم جشنواره فیلم فجر، جایزه بهترین فیلم از طرف هیات داوران به «خانه‌ای روی آب» بهمن فرمان‌آرا اهدا شد و جایزه فیلم برگزیده تماشاگران، به «ارتفاع پست» ابراهیم حاتمى کیا رسید.

در جشنواره بیست و یکم، فیلم «دیوانه از فقس پرید» احمدرضا معتمدی، از طرف هیات داوران بهترین فیلم شد و فیلم «فرش باد» کمال تبریزی، جایزه برگزیده تماشاگران را برد.

در دوره بیست و دوم جشنواره، از نگاه هیات داوران،«میهمان مامان» ساخته داریوش مهرجویى بهترین فیلم جشنواره شد و جایزه تماشاگران به «مارمولک» کمال تبریزی رسید و تبریزی را دو سال پی در پی کارگردان محبوب جشنواره کرد.

در دوره بیست و سوم جشنواره فیلم فجر، جایزه بهترین فیلم از طرف هیات داوران به «خیلى دور خیلى نزدیک» رضا میر کریمی اهداشد و «بیدمجنون» مجید مجیدی عنوان فیلم برگزیده تماشاگران را به دست آورد.

در جشنواره بیست و چهارم فیلم «به نام پدر» ساخته ابراهیم حاتمى کیا عنوان بهترین فیلم از نگاه هیأت داوران را به خود اختصاص داد و جایزه برگزیده تماشاگران به «چهارشنبه سورى» سومین ساخته اصغر فرهادى اهدا شد.

در جشنواره بیست و پنجم، «روز سوم» محمد حسین لطیفی از طرف هیات داوران،بهترین فیلم جشنواره شد و دو فیلم «اخراجی‌ها» و «سنتوری» موفق شدند بیش 90 درصد آرا را داشته باشند و با اختلاف کمی در کنار هم قرار گرفتند و بطور مشترک جایزه برگزیده تماشاگران، نصیبشان شد، در همان سال اخراجی‌ها با فروش میلیلاردی روبرو شد سنتوری اما مجوز نمایش نگرفت.

اعضاء هیات داوران جشنواره بیست و ششم، سیمرغ بهترین فیلم را به فیلم «به همین سادگی» رضا میر کریمی اهدا کرد و «همیشه پای یک زن در میان است» ساخته کمال تبریزی بیشترین آراء را به خود اختصاص داد و فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره شد.

در دوره بیست و هفتم جایزه بهترین فیلم جشنواره به «تردید» اختصاص پیدا کرد. این فیلم پس از سال‌ها دومین ساخته واروژ کریم مسیحی بود و اقتباس ایرانی از نمایشنامه مشهور هملت است. و جایزه فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره به طور مشترک به فیلم«بی‌پولی» و «درباره الی» رسید

در نهایت در جشنواره سال گذشته، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و فیلم برگزیده تماشاگران به «ابراهیم حاتمی‌کیا» برای فیلم «به رنگ ارغوان» اهدا شد.

از دیگر اتفاقات جالب جشنواره بیست و هشتم، می‌توان به حذف گزینه ضعیف از آرای مردمی، و اعلام نشدن اسامی هیات داوران تا برگزاری اختتامیه جشنواره و عدم پوشش خبری اختتامیه یاد کرد.

هنوز چند روزی تا اختتامیه جشنواره بیست و نهم مانده و باید منتظر ماند و دید کدام فیلم از صندوق آرای مردمی جشنواره سربلند بیرون خواهد آمد و از طرف دیگر اعضای هیات داوران، سیمرغ بلورین بهترین فیلم را به کدام فیلم اختصاص میدهند.

تا اینجا که از شواهد امر پیداست «جدایی سیمین از نادر» شانس بیشتری برای کسب آرای مردمی دارد و فقط باید دید اعضای هیات داوران جشنواره نظرشان چه باشد، چرا که حسن عباسی عضو هیات داوران امسال نسبت به « درباره الی» فیلم قبلی اصغر فرهادی نظر ویژه و متفاوتی داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016