شنبه 28 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گودزیلا در سینمای ژاپن، نادر دولتشاهی

به دلیل زلزله وسونامی ژاپن و و خطر تشعشعات رادیو اکتیو متعاقب آن , مطلب را به گودزیلا - فیلمی که سالها قبل در ژاپن ساخته شد و در کشورهای دیگر هم به نمایش در امد اختصاص میدهیم.

غول , هیولا و یا اژدها در سینما معانی مختلفی می توانند داشته باشند و درهر دوره شکل های مختلفی به خود میگیرند - مثلا در سینمای ژاپن یکی از این غولها " گودزیلا " و یا گوزیلا , هیولایی عظیم الجثه و کریه المنظر است که وارد شهر شده و هر چه دم دستش میرسد ویران میکند.

هیولا ها در سینما شکلهای مختلفی داشتند - یکی چندین دست دارد , دیگری چندین سر ویا چند چشم دارد که در میتولژی یونان این موجود ارگوس نامیده میشود . وی دارای صد چشم است که توسط ملکه خدایان المپیا به عنوان محافظ وی بکار گرفته میشود. یکی دیگر ازاین هیولاها یک چشم دارد
ودندانهای تیز و و فک بزرگی دارد. یکی از اعماق تاریخ میاید و یکی از اینده دور, یکی از فضا میاید ودیگری در جزیره ای دور دست و یا در اقیانوس زندگی میکند.

goodzila.jpg

گودزیلا نیز یکی از همین هیولاهاست که طبق افسانه های ژاپن در اعماق اقیانوسهای و در دل زمین زندگی میکند.

گودزیلا در ژاپن ترکیبی از دو لغت است:گوریا که همان گوریل است و کوجیرا که یک نهنگ است, و گودزیلا چیزی بین این نهنگ و گوریل است، بخصوص که گودزیلا شباهت اسمی با گوریلا دارد.

گفته میشود گودزیلا در اصل گادزیلاست, و گاد به معنی انگلیسی آن ( خدا ) گرفته شده است. در فیلم های متعدد, گودزیلا بتدریج شکل های مختلفی بخود گرفته و قدرت تخریبی وی نیز مختلف است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




گودزیلا دربعضی فیلمها مخلوطی از غول های مختلف است. در بعضی فیلم ها دستی کوتاه و دمی به شکل تمساح دارد که از دهانش نیزآتش میبارد .
رنگ گودزیلا در بعضی از فیلمها نیز تغییر کرده , در بعضی فیلمها رنگی زرد دارد.

خیلی ها بر این باورند که رنگ واقعی گودزیلا سبز است و در بسیاری از کارتون ها نیز به رنگ سیز دیده میشود , ولی در بعضی فیلمها برنگ خاکستری نیز دیده میشود . دراسباب بازیهای کودکان نیز رنگ گودزیلا سبز است

گودزیلا مورد علاقه بسیاری از کودکان بخصوص در سالهای 1965 تا اواخر 1978 بود - به همین خاطر ظاهر وی که تا مدتها ترسناک ساخته میشد تغییر کرد و به موجودی دوست داشتنی و قهرمان تغییر کرد که دارای هوشی انسان گونه است .در ورژن های جدید تر, وی بصورت دوست انسان در امده و با هیولایی دیگر به مبارزه میپردازد

دراولین فیلم گودزیلا, وی اژدهایی است ماقبل تاریخ که به ژاپن حمله میکند و انرا به ویرانی می کشد که اشاره ای به حمله اتمی امریکا به ژاپن بود و آتشی که از دهانش بیرون میاید همان آتش بمب اتم است .گودزیلا در ان فیلم کشته میشود ولی در فیلم های بعدی زنده میماند.

در سینما نیز گودزیلا با نامهای مختلف ساخته شده,از جمله :فیلم گودزیلا بر علیه هدورا - گودزیلا باز حمله ور میشود - گودزیلا علیه ماترا. همچنین گودزیلا سالها بصورت سریال نیز در ژاپن به نمایش در میامد , در بعضی از فیلم ها گودزیلا با موجودات فضایی نیز میجنگد و تمام غولها را نابود کنید

حال سوال اینجاست که ایا در فیلمهای تخیلی و یا ترسناک ,این هیولاها متافوری از پدیده های ماورالطبیعه و سوپر نچرال نیستند که گاه ازضمیر ناخوداگاه فیلمسازان فراتر رفته و در برهه ای از زمان شکل عینی بخود میگیرند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016