شنبه 28 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افتتاح رسمي شبكه مستند سيما، فارس

به گزارش خبرنگار راديو و تلويزيون فارس، شبكه تلويزيوني «مستند» در 14 مهرماه سال 88 فعاليت آزمايشي خود را با پخش 5 ساعت برنامه در روز آغاز كرد و از آن روز به بعد شمارش معكوس براي افتتاح رسمي اين شبكه آغاز شد.

بنابراين گزارش، پي‌گيري‌هاي مدام خبرنگاران فقط اين وعده را در پي داشت كه به زودي اين شبكه افتتاح مي‌شود، تا اينكه حدود دو ماه بعد از آغاز فعاليت آزمايشي، ساعت كار اين شبكه از 5 به 18 ساعت افزايش پيدا كرد و در نهايت و بدون اينكه هنوز فعاليت رسمي شبكه آغاز شده باشد، برنامه‌هاي آن در سال‌جاري 24 ساعته شد.

به گزارش فارس، در حالي كه هنوز مديريت شبكه تلويزيوني مستند مشخص نشده و «محمد زين‌العالديني» سرپرستي اين شبكه را برعهده دارد، اين شبكه تلويزيوني فعاليت رسمي خود را در سكوت خبري آغاز كرد.

اين شبكه بعد از ظهر روز پنجشنبه 26 اسفندماه درحالي كه فقط سيد عزت الله ضرغامي و دوربين‌هايش حاضر بودند، فعاليت رسمي خود را آغاز كرد تا خبرنگاران و اهالي رسانه نيز مانند مخاطبان عادي رسانه ملي در بخش‌هاي مختلف خبري شاهد آغاز به كار رسمي اين شبكه باشند.

نكته جالب توجه اين ماجرا اينجاست كه پس از پخش‌هاي مكرر اين رويداد در بخش‌هاي مختلف خبري، خبر آن در اواخر روز 26 اسفندماه به خبرگزاري‌ها ارسال شد و خبرگزاري‌ها نيز يكي در ميان خبر را روز جمعه منتشر كردند.

اين اولين بار نيست كه رويدادهاي مهم صداوسيما نظير افتتاح اولين شبكه تخصصي كشور بدون حضور خبرنگاران و نمايندگان رسانه‌هاي خبري انجام مي‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




رئيس سازمان صداوسيما افتتاح رسمي شبكه مستند سيما را هديه اي به مردم عزيز ايران اسلامي دانست.

به گزارش فارس، عزت الله ضرغامي در حاشيه مراسم افتتاح رسمي اين شبكه افزود: نه تنها مستند بلكه همه ساختارهاي ديگر رسانه‌اي، هم در سيما و هم در صدا اگر به درستي و با شناخت نيازها و مطالبات، توقع و انتظارات مردم ساخته شود به نظر من همه اينها مخاطبان بسيار بالايي خواهد داشت.

وي اضافه كرد: تجربه نشان داده است مخاطب بسياري از برنامه ها كه ساختار نمايشي نداشته از پربيننده‌ترين برنامه‌هاي نمايشي ما هم بيشتر بوده است. اين يك اصل كلي است و ربطي به مستند ندارد.

رئيس سازمان صدا و سيما در ادامه گفت: مطمئن هستم كه شبكه مستند يكي از پر بيننده‌ترين شبكه‌ها خواهد بود. مستند، كاري خلاقانه بر اساس واقعيات است و اگر مستند با ابتكار و جذابيت‌هاي لازم ايجاد و كاري حرفه‌اي شود، اعتمادسازي بالايي ايجاد مي‌كند و به نوبه خود از بسياري از كارهاي نمايشي جذابيت بالاتري دارد.

وي گفت: سابقه كارهاي مستند در سيما همين گونه بوده و چون برنامه‌هاي مستند تاكنون در برنامه‌هاي سيما پراكنده بوده است، مردم خيلي روي كار مستند متمركز نبوده‌اند. اما از امروز كه برنامه‌ها با جدول پخش مشخص ارائه مي‌شود، مطمئنم كه اين شبكه يكي از پربيننده‌ترين شبكه‌هاي ما خواهد بود. ما مستندسازان بسيار خوبي در كشور داريم كه بايد از ظرفيت‌هاي آنها استفاده كرد.

عزت‌الله ضرغامي همچنين در پاسخ به سوالي درباره دغدغه مستندسازان براي پخش آثارشان گفت: اگر مستندسازان دغدغه دارند راست مي‌گويند و گلايه آنها درست است.

وي علت اين نگراني مستندسازان را نبود بستر و زمينه لازم و مناسب بيان كرد و افزود: برنامه‌هاي مستند بايد از نظر كمي به لحاظ حجم برنامه‌ها و هم به لحاظ كيفي تبليغ شود.

رئيس سازمان صدا و سيما گفت: به دليل اينكه ما شبكه مستقلي براي اين كار نداشتيم تاكنون اين اقدام صورت نگرفته و بسياري از كارهاي مستند كه خيلي از آنها هم مستند‌هاي خوبي بوده عملا فرصت پخش در كل كشور را پيدا نكرده است.

ضرغامي افزود: مستندسازان بسيار خوبي در همه عرصه‌ها داريم و اگر اينها احساس كنند كه آثارشان از شبكه سراسري و حتي خارج از كشور پخش مي‌شود، مستندسازي به لحاظ كيفي و كمي رونق بيشتري مي‌گيرد.

رئيس سازمان صدا و سيما گفت: مطمئن هستم كه مستندسازان عزيز كشورمان در حد خودشان در بالاترين سطح و تراز جهاني كارهاي مستند ارائه مي‌كنند و يقين دارم كه با افتتاح 24 ساعته شبكه مستند، فرصت بسيار مناسبي پيدا مي‌شود تا مردم آثار آنها را ببينند و استفاده كنند.

ضرغامي در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه شبكه مستند بخشي از پازل رسانه‌اي صدا و سيماست، منظور از اين پازل چيست گفت: در واقع كسي كه اين را گفته، معنايش اين بوده كه آن مجموعه و سبدي كه نياز رسانه‌اي مردم است و مردم علاقه‌مندند كه همه نيازهاي خود را در داخل اين سبد و اين جدول ببينند،‌ مجموعه و نقشه‌اي است كه بخش‌هاي مختلف آن بايد تكميل شود و مستند يك گونه و ساختاري است كه گمشده سيما بوده است. كار مستند مستقيماً و شايد مطلقاً در جهت بالا بردن آگاهي هاي عمومي و تخصصي مردم است.

ضرغامي گفت: كار نمايشي هم به نوبه خود پيام دارد و آگاهي مي‌دهد و اگر خوب ساخته شود در جاي خود قابل بحث است، اما مستند، مطلقش آگاهي است و من فكر مي‌كنم هزاران سوژه وجود دارد كه مردم مي‌خواهند درباره آنها مطلب بدانند و اطلاعاتشان اضافه شود و اين اطلاعات بعداً در چگونه زيستن مردم و در تصميم‌گيري آنها مؤثر است.

رئيس رسانه ملي تأكيد كرد: در كار مستند سطح عمومي فكر مردم به خصوص نسل جديد افزايش مي‌يابد و من ترديد ندارم اگر اين شبكه بتواند به خوبي وظايفي را كه به آن محول كرده‌ايم انجام دهد بعد از يك سال شاهد خواهيم بود كه تفكر و بصيرت و دانش عمومي جامعه يك پله و يك سطح بالا مي‌آيد چون بسياري از دانستني‌هاي مردم در قالب مستند و در دل اين شبكه توليد و عرضه مي‌شود.

وي گفت: در همه حوزه‌ها از جمله حوزه‌هاي سياسي بهترين قالب، مستند است و ما در طول همين سالها تجربه كرديم مستندهاي سياسي و دفاع مقدس كه ساخته شد اصلاً نگرش جامعه به بسياري از مسائل سياسي عوض شد، بسياري از يادآوري‌هاي تاريخي انجام گرفت و مردم احساس كردند كه خيلي مطالب را متوجه شده‌اند.

ضرغامي افزود: در بحث‌هاي علمي، ورزشي، اجتماعي و در همه حوزه‌ها اگر به درستي تشخيص دهيم كه نياز مردم چيست و خلاقانه و جذاب با سناريوي روشن و علمي، مستندسازي و توليدات خودمان را عرضه كنيم، يقين دارم كه تحولي در مخاطبان سيما ايجاد مي‌شود.

وي اضافه كرد: البته با شرايطي كه ما داريم حدود 25 درصد مردم مي‌توانند اين شبكه را ببينند و مردم بايد بدانند كه شبكه آنالوگ ما در واقع با شبكه قرآن و معارف پر شده است و شبكه‌هاي جديد بايد در حوزه ديجيتال پخش شود كه خوشبختانه الآن در تعدادي از استان‌هاي كشور سيستم ديجيتال بهره‌برداري شده است و حدود 18 ميليون نفر از مردم در حال حاضر به سيگنال‌هاي ديجيتال دسترسي دارند و مي‌توانند شبكه 24 ساعته مستند را ببينند.

ضرغامي گفت: با همكاري‌هايي كه دولت داشته و تلاش كرده است اعتبارات لازم را در اختيار صدا و سيما قرار بدهد مطمئن هستم كه در سال 90 بقيه استان‌ها را هم مي‌توانيم به سيستم ديجيتال مجهز كنيم و با توجه به جذابيت فوق‌العاده شبكه مستند و نياز عمومي مردم به اين شبكه، فكر مي‌كنم با اولويت دادن استانداران و مسئولان منطقه‌اي به اين شبكه، خيلي زود شاهد گسترش اين شبكه در كشور باشيم.

رئيس سازمان صدا و سيما با بيان اينكه سال 89 سال رويدادهاي شيرين براي كشور بود گفت: فكر مي‌كنم شيرين‌ترين رويداد حداقل براي خودم،‌ به عنوان يك تجربه موفق براي رسانه ملي؛ طرح تحول اقتصادي و هدفمندكردن يارانه‌هاست كه كار بسيار بزرگي بود.

ضرغامي افزود: بسياري از دولتمردان در دولت‌هاي گذشته اجراي اين طرح را مي‌خواستند و احساس مي‌كردند چاره‌اي جز اجراي اين طرح ندارند اما اين طرح آن قدر پيچيده بود و ابعاد مختلفي داشت كه عملاً اجرا نشد.

وي اضافه كرد: خوشبختانه امسال اين طرح بزرگ اقتصادي اجرا شد و مراحل اوليه اين طرح فوق‌العاده با موفقيت همراه بود كه خوشبين‌ترين تحليلگران و كارشناسان سياسي، اجتماعي و اقتصادي نمي‌توانستند چنين عملكردي را براي اين طرح پيش‌بيني كنند.

ضرغامي افزود: رسانه ملي به ويژه همكاران عزيز ما كه صادقانه تلاش مي‌كنند، نقش محوري، اصلي و جدي در موفقيت اين طرح داشتند.

رئيس سازمان صدا و سيما گفت: از آنجا كه بخش زيادي از اين طرح مانند بحث قيمت‌ها و بازار، بحث رواني بود خوشبختانه رسانه ملي با همكاري خوب با خدمتگزاران و دولت جمهوري اسلامي به نفع مردم، موفق عمل كرد و مردم ثمره آن را ديدند و چشيدند.

وي افزود: از نظر من در كنار همه موفقيت‌ها و خاطرات خوش در طول سال 89، موفق بودن اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها و عملكرد موفق رسانه ملي در كنار كارگزاران اصلي اين طرح از خاطرات شيرين ما در طول يك سال اخير است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016