پنجشنبه 1 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقال مردان نمكي به ويترين‌هايي مجهز، ايسنا

مديرکل ميراث فرهنگي و گردشگري استان زنجان با بيان اين‌که نگهداري صحيح از مردان نمکي از ابتدا دغدغه‌ي اصلي مسؤولان ميراث فرهنگي اين استان بوده است، گفت: اكنون محفظه‌ي نگهداري از اين گنجينه‌ي ارزشمند به سيستم کنترل رطوبت و دما مجهز است.

mardanehNamakiISNA.jpg
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، يحيي نقي‌زاده با اشاره به کشف موميايي‌هاي طبيعي موسوم به مردان نمکي در سال‌ها 1383 و 1384، اظهار كرد: پس از کشف اين موميايي‌ها، مکان نسبتا مناسبي به‌صورت موقت در موزه‌ي مردم‌شناسي رختشويخانه‌ي زنجان براي نگهداري آن‌ها تعبيه و با همکاري و راهنمايي کارشناسان پژوهشکده‌ي حفاظت و مرمت کشور محفظه‌هايي از جنس آلومينيم و پلکسي گلاس براي حفاظت از مردان نمکي در نظر گرفته شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




او با بيان اين‌که در مدت نگهداري موميايي‌ها در موزه‌ي رختشويخانه، به استثناي برخي مناسبت‌ها، بازديد براي عمومي مردم امکان‌پذير نبود، ادامه داد: به همين دليل، در سال 1387 موميايي‌ها به محل فعلي نگهداري‌شان، يعني عمارت ذوالفقاري انتقال يافتند و يکي از بزرگ‌ترين سالن‌هاي اين عمارت به نگهداري و نمايش مردان نمکي اختصاص يافت.

نقي‌زاده بيان كرد: در همان سال، طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام‌شده و پي‌گيري‌هاي اداره کل ميراث فرهنگي استان، اعتباري براي راه‌اندازي موزه‌هاي استان و از جمله موزه‌ي باستان‌شناسي در محل عمارت ذوالفقاري در نظر گرفته شد و بلافاصله کار تجهيز اين موزه آغاز و براي مردان نمکي و ديگر يافته‌هاي معدن نمک، ويترين‌هاي جديدي ساخته شد.

مديرکل ميراث فرهنگي و گردشگري استان زنجان افزود: ويترين‌هاي جديد ساختار چوبي، آلومينيومي و شيشه‌يي دارند و به سيستم کنترل رطوبت و دما مجهز هستند. پيش از انتقال مردان نمکي به محفظه‌هاي جديد، با توجه به نگهداري آن‌ها در شرايط خشک، خوشبختانه اتفاق خاصي براي موميايي‌ها از زمان کشف تا کنون نيفتاده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016