سه شنبه 27 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روند روبه رشد شمار«طلاق‌هاي توافقي» و رواج ازدواج‌ در سنين پايين دركشور

مدير بخش روانپزشكي سازمان پزشكي قانوني، روند روبه افزايش شمار «طلاق‌هاي توافقي» در كشور را بحراني توصيف و اظهار كرد: بنابر اظهارات معاون قضايي رييس كل دادگستري استان تهران 82 درصد طلاق‌هاي كشور در سال 85، توافقي بوده است.

به گزارش خبرنگار «اجتماعي» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر صابري در همايش "بررسي وضعيت خانواده در ايران و جهان" كه به همت نمايندگي سازمان ملل متحد در ايران برگزار شد، با اشاره به اينكه روند رشد طلاق در كشور تا سال 79 خيلي آرام بوده است، افزود: اين در حاليست كه از سال 80، رشد طلاق با سير صعودي چشمگيري مواجه شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي با بيان اينكه در اغلب دادخواست‌هاي طلاق موضوع «عدم تفاهم و يا عدم سازگاري» مطرح شده است، گفت: نداشتن سازگاري يك اختلال شخصيتي است كه بايد درمان شود و اين موضوع نمي‌تواند دليل مناسبي براي طلاق باشد.

وي ادامه داد: وجود «تفاهم» به معناي مشابهت عقايد و نظرات نيست، بلكه تفاهم به معناي فهميدن تفاوت‌هاي يكديگر است كه اين موضوع در منظر زوج‌هاي متقاضي طلاق، مغفول مانده است.

صدا و سيما در بسياري از برنامه‌هاي توليدي خود روابط بين فردي در خانواده را به گونه‌اي ترسيم مي‌كند كه القاكننده «خشونت» است

برنامه‌هاي آموزشي تلويزيون بيشتر جنبه نصيحت كردن دارد

مدير بخش روانپزشكي سازمان پزشكي قانوني، با بيان اينكه مواردي همچون بيكاري، فقر، اعتياد همسر، مهاجرت، ازدواج اجباري، عدم شناخت زن و مرد و نارضايتي‌هاي جنسي معمولا به عنوان مهمترين دلايل طلاق از سوي كارشناسان عنوان مي‌شود، يادآور شد: اين در حاليست كه موارد مهمترين همچون آموزش غير مستقيم رسانه‌ها، مشكلات اقتصادي، خشونت خانگي، سوء مصرف مواد روانگردان، عدم حضور والدين در خانه و يا اختلالات شخصيت مغفول مانده است.

به گفته صابري، عدم حضور زوج و زوجه در خانه از جمله دلايل وقوع طلاق است كه معمولا به دليل مسايل اقتصادي بروز مي‌كند.

وي با تاكيد بر اهميت و نقش رسانه‌ها در ارائه آموزش به خانواده‌ها، عنوان كرد: صرف نظر از تلويزيون‌هاي خارجي كه آموزش‌هاي نادرست را از حد گذرانده‌اند، صدا و سيماي كشور نيز در بسياري از برنامه‌هاي توليدي خود روابط بين فردي در خانواده را به گونه‌اي ترسيم مي‌كند كه القاكننده «خشونت» است.

صابري ادامه داد: در حالي كه برابر ريشه‌هاي غني فرهنگي و مذهبي ما ارتباط مبتني بر احترام و پذيرفتن يكديگر وجود دارد، برخي فيلم‌ها و سريال‌ها مروج لحن ناخوشايندي در روابط ميان دو همسر و يا فرزندان و والدين هستند.

صابري با بيان اينكه برنامه‌هاي آموزشي تلويزيون بيشتر جنبه نصيحت كردن دارد، بر ضرورت آموزش غير مستقيم رسانه‌ها تاكيد كرد و افزود: رسانه‌ها بايد ارتباط خود با مخاطب را دوسويه كنند تا آموزش‌هاي آنها موثر باشد.

زخم‌هايي همچون فحاشي، هتاكي، حرمت‌شكني، تحقير، توهين و سرزنش و ناسپاسي تاثير عميقي بر تخريب يك رابطه دارند

وجود روابط خارج از چارچوب زندگي زناشويي از ديگر عوامل فروپاشي خانواده‌هاست

وي همچنين به «خشونت‌هاي خانگي» اشاره و عنوان كرد: عوارض خشونت جسمي شايد خيلي زود از بين برود، اما زخم‌هايي همچون فحاشي، هتاكي، حرمت‌شكني، تحقير، توهين و سرزنش و ناسپاسي تاثير عميقي بر تخريب يك رابطه دارند.

وي همچنين به تنش‌هايي كه در برخي از خانواده‌ها كه با بستگان همچون پدربزرگ و مادربزرگ زندگي مي‌كنند اشاره و اظهار كرد: در بسياري از موارد كنترل تنش در يك خانواده پرجمعيت تقريبا از دست اعضاي خانواده خارج است و مداخله يك مشاور يا روانشناس مي‌تواند موضوع را برطرف كند.

به گفته اين روانپزشك، وجود روابط خارج از چارچوب زندگي زناشويي نيز از ديگر عوامل موثر بر آسيب و فروپاشي خانواده‌هاست.

صابري تاكيد كرد: به جرات مي‌گويم كه هيچ‌يك از روابط خارج از چارچوب زناشويي مبناي سالم روانشناختي ندارد و همه افرادي كه وارد چنين روابطي مي‌شوند، آسيب ديده رواني هستند.

رواج ازدواج در سنين پايين

مدير بخش روانپزشكي سازمان پزشكي قانوني با بيان اينكه گاهي دختراني با سن و سال اندك را به پزشكي قانوني مي‌آورند تا براي ثبت ازدواج گواهي رشد براي آنها صادر شود، به رواج ازدواج در سنين پايين اشاره و عنوان كرد: دختراني كه با اين شرايط و بدون كسب مهارت‌هاي زندگي وارد زندگي زناشويي مي‌شوند، آن خانواده طبعا دچار آسيب‌هاي گوناگوني خواهد شد.

وي در ادامه وجود «اختلال شخصيتي» در زوج يا زوجه را يكي از عوامل مهم تاثيرگذار بر افزايش شمار طلاق‌ها در كشور دانست و در اين‌باره توضيح داد: به عنوان مثال شخصيت پارانوئيد بدون دليل كافي گمان مي‌كند كه ديگران از او سوء‌استفاده مي‌كنند و يا فريبش مي‌دهند و يا اينكه بدون دليل كافي وفاداري و قابل اعتماد بودن خانواده و بستگان خود را مورد سوال قرار مي‌دهند.

طبق آمارهاي غير رسمي 50 تا 60 درصد طلاق‌ها به علت مشكلات و اختلالات جنسي است

سرد مزاجي اغلب جنبه رواني دارد

وي به نقش مشكلات و «اختلالات جنسي» بر رشد طلاق اشاره و خاطر نشان كرد: برابر آمارهاي غير رسمي 50 تا 60 درصد طلاق‌ها به علت مشكلات و اختلالات جنسي است.

به گفته وي، بر اساس مطالعات يك موسسه آمريكايي 35 درصد زنان متاهل در اين كشور در طول زندگي خود هرگز رضايت جنسي را تجربه نكرده‌اند.

اين روانپزشك با تاكيد بر اينكه سرد مزاجي اغلب جنبه رواني دارد، اظهار كرد: برخي از زنان از سردمزاجي به عنوان مكانيسيمي عليه بدرفتاري همسر استفاده مي‌كنند و از اين طريق كشمكش ميان آنها به جاي اينكه از بين برود استمرار مي‌يابد.

وي مصرف متاآمفتامين يا شيشه را يكي از دلايل آسيب خانواده‌ها در عصر حاضر عنوان و پيش‌بيني كرد كه اگر روند رشد مصرف شيشه در جهان به همين صورت ادامه يابد، در آينده آمارهاي هولناكي از نقش اين ماده روانگردان در تزلزل خانواده خواهيم داشت.

صابري با بيان اينكه طلاق در هيچ كشوري جرم تلقي نمي‌شود و حتي در برخي از كشورها همچون آمريكا به محض تصميم به طلاق، زوجين مي‌توانند نسبت به آن اقدام كنند، از تسري اين وضعيت به كشورمان ابراز نگراني كرد و گفت: در برخي از مواقع، موضوع طلاق توافقي در پانزده دقيقه را مشاهده كردم كه براي من جاي تعجب و نگراني داشت.

مدير بخش روانپزشكي سازمان پزشكي قانوني با تاكيد بر نقش «دين» در پايداري خانواده، عنوان كرد: بر اساس يك مطالعه در كانادا، آمار طلاق در ميان زوج‌هايي كه هفته‌اي يكبار به كليسا مي‌روند، بسيار كمتر از ساير زوجهاست.

وي با بيان اينكه تا چندسال پيش زوجه براي طلاق گرفتن بايد كفش آهني به پا مي‌كرد و در دادگاه‌ها به دنبال امور مربوط به طلاق خود مي‌رفت، گفت: چنان وضعيت افراطي آن دوران درست و به صلاح جامعه نبود؛ وضعيتي كه به سمت آن حركت مي‌كنيم و شتاب در طلاق را نيز افزايش داده است به صلاح جامعه نيست.

صابري در خاتمه ترميم وضعيت اقتصادي خانواده، آموزش مديريتي خانواده از طريق رسانه‌ها، افزايش امكانات تفريحي خانواده، كاهش فشار رواني ناشي از مشكلات شغلي و اجتماعي در مناسبات خانواده و نيز انجام مشاوره‌هاي قبل از ازدواج و مشاوره‌هاي زناشويي را از مهمترين راهكارهاي كاهش تزلزل خانواده برشمرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016