شنبه 24 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عباس کيارستمی :موقعيت بين المللی هنرهای تجسمی ايران بسيار بهتر از سينماست، ايلنا

عکس ها به روحياتم نزديک تر از فيلم ها هستند . بعد از هر فيلمی خودم را به عکاسی موظف می کنم و يک دوره عکاسی طولانی را پشت سر می گذارم .در واقع با عکاسی زندگيمو سر می کنم ، خستگيمو در می کنم .


ايلنا:نمايشگاه مجموعه عکس های « ديوار » عباس کيارستمی عصر جمعه ۲۳ ارديبهشت با حضور خود او و جمع بسيار چشمگير هنرمندان و هنردوستان در گالری ده گشايش يافت .
به گزارش ايلنا در اين نمايشگاه علاوه بر نمايش مجموعه عکس های «ديوار » عباس کيارستمی کتابی هم با همين عنوان مشتمل بر عکس های اين مجموعه که توسط نشر نظر رونمايی و در دسترس مخاطبان قرار گرفت . در حاشيه افتتاحيه اين نمايشگاه « عباس کيارستمی » در گفت و گويی اعلام کرد : عکس ها به روحياتم نزديک تر از فيلم ها هستند . بعد از هر فيلمی خودم را به عکاسی موظف می کنم و يک دوره عکاسی طولانی را پشت سر می گذارم .در واقع با عکاسی زندگيمو سر می کنم ، خستگيمو در می کنم .
او اضافه کرد : من در هنگام ساخت فيلم به عنوان کارگردان به صندلی های سينما تعهدی دارم و نمی توانم فکر کنم که خودم تنها هستم . اما در عکاسی تنها سلايق شخصی عکاس اعمال می شود و خودتی و دوربين هيچ آدمی کنارت نيست . به نظر من طبيعی است که در عکاسی آزادتر و راحت تر کار کنم .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی گفت : هنرمندان مطرح ما در حوزه تجسمی تعدادشان از هنرمندان مطرح سينما بسيار بيشتر است. به عقيده من موقعيت هنرهای تجسمی ايران در حوزه های بين المللی به مراتب از سينما جلوتر و پيشرفته تر است . هنرهای تجسمی ايران وارد بازار جهانی شده و برای آن هزينه می کنند و پول می پردازند . چيزی که در سينما ديده نمی شود . سينما هنوز به اين عرصه راه نيافته است.
کيارستمی درباره شکل گيری مجموعه « ديوار » اظهار داشت : من سوژه هايم را در عکس های قبلی ام پيدا می کنم . هر موضوع جديدی در عکس های مجموعه قبلی سرک می کشند . ديوار ها در مجموعه درها سرک کشيدند و من درها را از کادرم بيرون کردم و ديوارها را سوژه اصلی قرار دادم . همه مجموعه ها از دل همديگر بيرون آمده اند .
وی در مورد موقعيت استراتژيک اين ديوار ها گفت : ديوار متعلق به تمام نقاط دنيا هستند . در اين مجموعه از تمام ديوار هايی که به نظرم المان جالب توجهی داشت در هر جای دنيا عکاسی کردم . و تنها مجموعه برف های من متعلق به ايران است .
کيارستمی که همانند گذشته طبيعت را محور اصلی آثارش قرار داده و در اين مجموعه نيز سايه درختان و رويش گياهانی مانند خزه و علف را در روی ديوار ها به تصوير می کشد ادامه داد : حدود ۳۲ سال است که من عکاسی می کنم و کار را با طبيعت آغاز کردم هيچ وقت عکاس اجتماعی نبودم و نخواهم بود . هيچ عکسی در مجموعه ديوار نيست که تاثير طبيعت روی ديوار ها حس نشود و يا تاثير فوری سايه های درختان مجاور روی ديوارها نمايان نشده باشد . گاهی هم نمايی از خزه و علف ها که از لای ترک و درزهای ديوار ها روييده اند ،ديده می شود . ديوارها ، ديوارهای سيمانی اند ولی نفوذ طبيعت باعث شده که ما ديگر ديوار را سيمان نبينيم.
وی افزود : من ديوار را ديوار نمی بينم . بخصوص اينکه عقيده دارم هيچ ديواری نيست که يک دری در انتهايش نباشد . به هر ديوار دری وصل است .
وی در مورد اهميت استفاده از عنصر نور اضافه کرد : نور کارهايم نشات گرفته از خود طبيعت و زندگی است . من نور را نمی آفرينم بلکه تنها از آن مراقبت می کنم . عکاسی بدون نور مانند عکس گرفتن بدون دوربين است و اصلا امکان ندارد . گاهی برای ثبت يک لحظه توسط دوربين ساعت ها صبر کرده ام . نکته مهم در حوزه نور نشانه گذاری و نشانه شناسی است که با چه ويژگی هايی المانی خارج از کادر می تواند در فضايی در عکس موجوديت پيدا کند و به عنوان يک گواه به تاثير طبيعت شهادت دهد . اين ديوارها مجرد نيستند از گل و گياهی که روی ديوارها سايه افکنده و يا سايه های درختان پياده رو، پيداست که زندگی در آنها جريان دارد .
شايان ذکر است در ادامه «بهزاد حاتم» نقاش ، منتقد هنری و مدير گالری ده در حاشيه افتتاح نمايشگاه «ديوار» درباره عکس های عباس کيارستمی گفت : من تجربه های زيادی از نمايش آثار کيارستمی دارم زيرا در گذشته هم آثار ايشان را در اين محيط عرضه کرده ام. برخورد و علاقه مردم و ارتباطی که مخاطبان با آثار ايشان برقرار می کنند، غيرقابل وصف است . من هميشه در نگاه بيننده نوعی شيفتگی و جادوشدگی را از نزديک لمس کرده ام و اين جادويی است که توسط هنر کيارستمی به مردم منتقل می شود.
وی افزود : ما در گذشته مجموعه های ونگوگ اول و دوم و موناليزا را با هم کار کرده ايم ، مردم ساعت ها در مقابل اثر ايشان می نشستند و واقعا گاهی اين عمل با اعتراض ديگران روبه رو می شد . مخاطبان هميشه از حضور آثار کيارستمی در ايران و اين گالری اظهار خوشحالی کردند . مخاطبان ما هميشه دوست دارند آثار ايشان را در ايران از نزديک ببينند .
گفتنی است ،نمايشگاه عکس « ديوار » عباس کيارستمی تا تاريخ ششم خرداد ۹۰ در گالری ده واقع در ونک ـ خيابان خدامی ( بيژن) ـ خيابان نيروی انتظامی ـ بن بست رياحی ـ پلاک ۲ داير می باشد و علاقمندان می توانند همه روزه از ساعت ۵ تا ۸ شب از اين آثار ديدن کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016