سه شنبه 27 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معاون صنايع دستي استان اصفهان: بيشتر مغازه‌هاي ميدان نقش جهان از اجناس خارجي خالي شده‌اند

معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان گفت: بيش از 90 درصد مغازه‌هاي فروش صنايع دستي در ميدان نقش جهان از اجناس خارجي خالي شده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اصفهان، احمد اديب در جمع خبرنگاران با بيان اين‌كه پس از اجراي مصوبه‌ي هيأت دولت مبني بر جلوگيري از فروش صنايع دستي خارجي در ميدان نقش جهان، اين صنايع دستي از ميدان جمع شدند، اظهار كرد: از ارديبشهت‌ماه سال گذشته، با همكاري اتحاديه‌ي صنف صنايع دستي استان، اخطارهاي شفاهي و كتبي به مغازه‌داران داديم و خردادماه براساس مصوبه ي هيأت دولت، 10 مغازه به‌دليل فروش صنايع دستي تقلبي خارجي پلمپ شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




او ادامه داد: پيگيري روند اجرايي مصوبه‌ي ممنوعيت فروش صنايع دستي در اماكن تاريخي را با تشكيل كميته‌اي در اسفندماه سال گذشته و استقرار آن در سردر قيصريه ادامه داديم تا در نوروز 90 از فروش اجناس جارجي تقلبي در ميدان جلوگيري شد.

اديب گفت: با توجه به اقدامات انجام‌شده در يك سال گذشته و نوروز امسال، بيش از 90 درصد فروشگاه‌هاي صنايع دستي در ميدان نقش جهان از اجناس خارجي خالي شدند و مصنوعات داخلي را فروختند.

وي با اشاره به برخي اخبار منتشرشده در مطبوعات استان مبني بر فروش صنايع دستي خارجي در ميدان نقش جهان، بيان كرد: انتشار چنين اخباري با توجه به اقدامات انجام‌شده توسط سازمان ميراث فرهنگي سبب ايجاد فضاي بي‌اعتمادي در شهروندان و گردشگران براي خريد مصنوعات دستي اصفهان مي‌شود.

اديب با اشاره به دستگيري چهار تبعه‌ي پاكستاني كه در زمينه‌ي خريد و فروش صنايع دستي در اصفهان فعاليت داشتند، ادامه داد: در نوروز، 18 مورد اقلام قاچاق شامل انواع كيف قلم‌كار، ظر‌ف‌هاي فلزي و ... كشف و ضبط شد.

او با اشاره به پلمپ يك باب مغازه در نوروز، گفت: براي جلوگيري از فروش صنايع دستي خارجي در نوروز حدود چهارهزار مورد تذكر شفاهي و كتبي به مغازه‌داران داده شد.

معاون صنايع دستي اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان وجود دست‌فروشان صنايع دستي در ميدان نقش جهان و بازار قيصريه را يكي ديگر از معضلات دانست و بيان كرد: طبق قانون، سازمان ميراث فرهنگي و اتحاديه‌ي صنايع دستي نمي‌تواند با اين گروه از افراد برخورد كند، اما حضور آن‌ها در ميدان، چهره‌ي زشتي از اصفهان را به‌نمايش مي‌گذاشت. به همين دليل، با همكاري شهرداري با افرادي که بساط كردند و اجناس خارجي را در بازار سرپوشيده مي‌فروختند، به‌عنوان عامل ايجاد سد معبر برخورد شد.

اديب با اشاره به صادرات 18ميليون دلار صنايع دستي از گمرك استان اصفهان در سال 1389، اظهار كرد: اين رقم نسبت به سال 1388 به لحاظ ارزشي 39 درصد و به لحاظ وزني 42 درصد افزايش داشته است.

معاون صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان درباره‌ي اقدامات انجام‌شده براي بيمه‌ي هنرمندان صنايع دستي نيز گفت: تا كنون حدود چهارهزار پرونده براي بيمه‌ي هنرمندان تشكيل و براي دوهزار و 536 نفر دفترچه‌ي بيمه صادر شده است.

او با اشاره به حضور هنرمندان اصفهاني در 56 نمايشگاه داخلي و هشت نمايشگاه خارجي، ادامه داد: در نوروز، 18 بازارچه‌ي نوروزي در اماكن تاريخي استان اصفهان برگزار شد و در مجموع، صنعتگران صنايع دستي موفق به فروش 250ميليون تومان از مصنوعات توليدي شدند.

وي با اشاره به ارائه‌ي دوميليارد و 172ميليون تومان در قالب تسهيلات براي ايجاد اشتغال و حفظ وضعيت موجود به هنرمندان صنايع دستي، اظهار كرد: دريافت 54 مهر اصالت يونسكو از سوي هنرمندان اصفهاني سبب جذب اقبال خريداران داخلي و خارجي شده است. با هدف ايجاد اعتماد براي خريداران مصنوعات صنايع دستي براي 14 رشته‌ي صنايع دستي، استاندارد تشويقي گرفته شده است.

او با بيان اين‌كه در سال‌هاي گذشته درباره‌ي حفظ و احيا برخي رشته‌هاي صنايع دستي در اين استان، اقدامات مؤثري شده است، گفت: استان اصفهان 21 پرونده را براي ثبت ملي آماده كرده و در ميان ساير استان‌ها، با ثبت ملي هشت رشته از صنايع دستي در رتبه‌ي نخست كشور است.

معاون صنايع دستي استان اصفهان با اشاره به آموزش چهارهزار نفر در رشته‌هاي گوناگون صنايع دستي، بيان كرد: اداره كل ميراث فرهنگي چهارهزار فرصت شغلي را در استان ايجاد كرده است.

اديب با اشاره به قرار گرفتن 150 رشته از صنايع دستي در گروه مشاغل خانگي، افزود: در صورت اجراي موفق اين طرح مي‌توان به توسعه‌ي صنايع دستي در كشور اميدوار بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016