پنجشنبه 23 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مدیرعامل خانه سینما: دولت دخالت مستقیم در حوزه سینما دارد، آفتاب

محمدمهدی عسگرپور(مدیرعامل خانه سینما) صبح امروز(20 تیرماه) در نشست بررسی زیرساخت‌های سینمای ایران با اشاره به اینکه سینما از محصولات کشورهای اروپایی بعداز دوره رنسانس است، افزود: در کشور؛ همواره وقتی با چنین محصولات مدرنی مواجه می‌شدیم برای آن موضعگیری می‌شده است و همیشه آنچه به سمت مدنیت نشانه می‌رفته نیز مورد استقبال نبوده است.

وی با اشاره به مشکلات موجود در بخش سینما و فرهنگ گفت: یکی ازدلایلی که امروز ما در حوزه‌هایی همچون سینما از لحاظ ساختاری دچار مشکل هستیم، این است که پایه‌های حقوقی این حوزه به درستی جاگذاری نشده است. این مشکل به 5 سال یا 10 سال اخیر بازنمی‌گردد و یک سابقه تاریخی دارد و حتی عرصه‌های دیگری همچون ورزش و فوتبال را نیز دربرگرفته است.

عسگرپور با تقسیم‌بندی سینما در معادلات اجتماعی ادامه داد: از دیدگاه حضور سینما در اجتماع می‌توانیم سینما را به دو بخش، سینما در جوامع صنعتی، سینما در جوامع دیگر تقسیم بندی کرد. در جوامع صنعتی مانند آمریکا سینما قالب خود را پیدا کرده و ارزش آن کاملا مشخص است و حتی امروز در کشوری مانند کره سینما ارزش صنعتی پیدا کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




مدیرعامل خانه سینما، نبود نگاه استراتژیک را یکی از اصلی‌ترین دلایل وجود مشکل در حوزه سینما دانست و افزود: امروز نگاه استراتژیک در کشور ما به حوزه فرهنگ و هنر وجود ندارد درحالیکه این نگاه در کشورهای دیگر وجود دارد؛ لازمه وجود چنین نگاهی چند اصل اساسی است که یکی از آنها وجود قانون مشخص در حوزه سینما است.

وی ادامه داد: ما در حوزه قانون گذاری در سینما فقط یک مورد قانونی مربوط به حقوق مولفان و مصنفان که مصوب سال 48 است را داریم و یا فقط قانون تاسیس یا انحلال بعضی سازمان‌ها وجود دارد و بسیاری از قوانینی که امروز اجرا می‌شود یا مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و یا اینکه آیین‌نامه‌هایی است که در وزارتخانه‌ها مصوب است و این امر نشان می‌دهد که ما در بخش قانون‌گذاری دستمان خالی است.

مدیرعامل خانه سینما با اشاره به مهم بودن هنر سینما افزود: سینما هنر مهمی است اما در کشور ما هر وقت این امر مطرح شده که سینما مهمترین وجه هنر است؛ ترس و لرز اهالی سینما بیشتر شده زیرا به دنبال بیان این حرف از جانب مسئولان، تعداد اداره‌ها بیشتر شده و کنترل و ممیزی نیز بیشتر شده است درحالیکه در هیچ جای دنیا دولت نقش جدی در سینما ندارد؛ امروز دولت ما دخالت مستقیم در حوزه سینما دارد.

عسگرپور با اشاره به وضعیت تولید فیلم در کشور گفت: تولید فیلم‌های خوب امروز حاصل یک جریان نخبه‌گراست و نه حاصل یک روند تولید مناسب و مشخص، بلکه فیلم‌های خوب توسط خود فیلمسازان تولید می‌شود.

مدیرعامل خانه سینما با اشاره به رفتارهای سال‌های اخیر مسئولان با هنرمندان گفت: رفتاری که این سال‌ها با جامعه سینمایی می‌شود مطلقا شایسته هنرمندان ایرانی نیست و این رفتار ازآنجا ناشی می‌شود که چون دولت خود را پاسخگو می‌داند پس می‌گوید خود من هم باید فیلم بسازم و تولید کنم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016