یکشنبه 1 خرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مؤسسه رسانه‌هاي تصويري از بازار كن فيلم ارزان هندي مي‌خرد

به گزارش خبرگزاري فارس رئيس اتحاديه تهيه كنندگان با اشاره به اين كه مؤسسه رسانه‌هاي تصويري در بازار كن براي ايران فيلم هندي مي‌خرد، گفت: برخي‌ها وانمود مي‌كنند كه عدم نمايش فيلم خارجي در ايران، نشانه دلسوزي براي سينماي وطني است اما در واقع ما به‌دلايلي نمي‌توانيم فيلم خارجي خوب براي اكران بخريم.

سيدضياء هاشمي رئيس اتحاديه تهيه كنندگان سينماي ايران درباره اكران فيلم‌هاي خارجي در سينماهاي ايران كه براي مدتي در سالن‌‌ و سانس‌هاي محدود انجام شد و با استقبال مخاطب مواجه شد اما ادامه نيافت گفت: عده‌اي بر اين باورند كه اكران فيلم خارجي باعث نابودي فيلم‌هاي ايراني خواهد شد. از ابتداي پيروزي انقلاب عده‌اي از تهيه‌كنندگان بر اين باور بودند زيرا هزينه خريد فيلم خارجي با هزينه ساخت و توليد يك فيلم ايراني قابل مقايسه نبود و بسيار نازل بود و به دليل جذابيت‌ها و ساختار آثار از مخاطب قابل توجهي هم برخوردار بود.

وي در ادامه افزود: اما من از يك منظر ديگر اكران فيلم خارجي را مورد بررسي قرار مي‌دهم. ما نمي‌توانيم فيلم خارجي را از كمپاني‌هاي توليدكننده آنها خريداري كنيم چون سال‌ها است تحريم هستيم. اكثر آثار آمريكايي مربوط به كمپاني‌هايي هستند كه ما امكان خريد از آنها را نداريم. حتي شركت‌هاي واسطه نيز اجازه فروش آثار آمريكايي را به ما ندارند.

وي درباره آثار سينمايي خارجي كه از شبكه‌هاي مختلف سيما پخش مي‌شود گفت: به عقيده من آثاري كه از تلويزيون پخش مي‌شود از طريق قانوني خريداري نشده است. به طور مثال در مدتي كه در فارابي مسئوليت داشتم مذاكراتي براي خريد فيلم سينمايي «ارباب حلقه‌ها» با كمپاني مربوطه داشتم اما به نتيجه نرسيديم چون مربوط به شركت ميجر‌ بود. تنها در مواردي ما اجازه خريد داريم كه كمپاني مستقلي فيلم را توليد كند و به ما بفروشد مثل كمپاني مل گيبسون كه فيلم «مصائب مسيح» را توليد و فروخت. ما در كل دنيا مگر چند كمپاني مستقل داريم و آنها چقدر توليد دارند كه ما بتوانيم براي اكران فيلم‌هاي خارجي در سينماي ايران از آنها خريد كنيم و براي اكران فيلم‌هاي خارجي برنامه ريزي كنيم. ما با مشكل جدي تحريم مواجه هستيم.

هاشمي در ادامه افزود: متاسفانه برخي از افراد به گونه‌اي درباره اكران فيلم‌هاي خارجي صحبت مي‌كنند كه گويي دلشان براي سينماي ايران و توليداتش مي‌سوزد و از سر دلسوزي حاضر به اكران فيلم‌هاي خارجي در سينماهاي ايران نيستند اما اين حقيقت ندارد.

وي در ارتباط با فيلم‌هاي اروپايي نيز گفت: توليدات فيلم‌هاي اروپايي اكثراً محدود و هنري است و با ذائقه مخاطب ما مطابقت ندارد. سينماي اروپا مانند سينماي آمريكا از رونق خاصي برخوردار نيست.

رئيس اتحاديه تهيه‌كنندگان در ادامه به حضور مسئولان و مديران در بازار كن براي خريد آثار سينمايي توضيح داد: اكثر فيلم‌هايي كه در بازار كن خريداري مي‌شود از سوي مؤسسه رسانه‌هاي تصويري و از سينماي هند است. اين فيلم‌ها به شدت ارزان است و متاسفانه به وفور در شبكه خانگي توزيع مي‌شود مانند فيلم‌هاي ايراني كه اين‌روزها ما شاهد توليد انبوه‌ آنها و پخش در شبكه خانگي هستيم كه به مراتب در سطح سليقه مخاطب تاثير مي‌گذارد و سطح سليقه مخاطب را پايين آورده و براي سينماي كشور مخرب و نامطلوب است. البته اين نكته را بايد يادآور شوم كه ما بايد در جشنواره فيلم كن كه يكي از جشنواره‌هاي مهم جهاني است حضور داشته باشيم و با برنامه‌ريزي درست و اصولي بتوانيم در تثبيت جايگاه سينماي ايران تلاش كنيم. ما بايد براي حضور در بازارهاي بين‌المللي از جمله كن سازو كار مناسب داشته باشيم و با برنامه در اين جشنواره‌ها حضور پيدا كنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




* اتحاديه وارد عمل مي‌شود تا از ساخت فيلم‌هاي ابلهانه و سطحي جلوگيري شود

وي در پاسخ به اين سؤال كه اتحاديه تهيه‌كنندگان چه تمهيداتي براي ارتقاء سطح كيفي آثار ويدئويي انديشيده است، گفت: در جلساتي كه با مدير كل نظارت و ارزشيابي و معاونت سينمايي داشتيم گلايه خودمان را از توليد آثار سطحي و نازل ويدئويي اعلام كرديم و پيشنهاد داديم تا يكي از اعضاي اتحاديه در شوراي پروانه ساخت توليدات ويدئويي حاضر شود تا از ساخت فيلم‌هاي ابلهانه و سطحي جلوگيري شود. در همين راستا قرار است جلسه‌اي با آقاي رجبي فروتن داشته باشيم و نظرات اتحاديه را درباره توليدات ويدئويي به ايشان منتقل كنيم. خاستگاه اين فيلم‌ها ابتدا در توليدات تلويزيوني بود كه به وفور ساخته و از شبكه‌هاي مختلف پخش شد و اين توليدات در سينما هم رخنه كرد و ما الان شاهد آثار ويدئويي سطحي و مبتذل در شبكه خانگي هستيم.

هاشمي در ادامه به توليد سريال‌هاي شبكه‌ خانگي اشاره كرد و گفت: ما با ورود سريال‌هاي خارجي اثرگذار كه سطح سليقه و نگاه مخاطب را بالا مي‌برد از جمله Lost با فرار از زندان و از اين دست آثار مشكلي نداريم اما توليد سريال در شبكه خانگي از بدعت‌هايي است كه در ايران ما شاهد آن هستيم. در كشورهاي دنيا سريال براي تلويزيون ساخته مي‌شود پس از آن وارد شبكه خانگي مي‌شود. از سوي ديگر يك سري آدم‌هايي كه در تلويزيون به عنوان تراست و مافياي تلويزيون به قدرت رسيدند وارد شبكه خانگي شدند و قصد دارند اين بخش را نيز در سيطره خود بگيرند.

وي در ادامه افزود: تلويزيون بايد از حقوق خود در اين زمينه دفاع كند. بسياري از اين آدم‌ها با تيپ‌ها و شخصيت‌هاي تلويزيوني براي مردم شناخته شده‌اند و همان را در شبكه خانگي ادامه مي‌دهند درحالي كه بايد حق كپي رايت به تلويزيون پرداخت كنند. اكثر اين كاراكترها مربوط به سريال‌هاي تلويزيوني است و خاستگاه آنها تلويزيون است. ساخت سريال براي شبكه خانگي بدعتي است كه در ايران صورت گرفته و شايد يكي از دلايل آن پركردن اوقات مخاطب باشد كه آن‌هم جاي بحث دارد با اين نوع آثار سطح سليقه مخاطب به شدت كاهش مي‌يابد و ضربه‌اي مهلك به سينما وارد مي‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016