یکشنبه 26 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شاه آبادی : ترویج مد دولتی تکرار ماجرای کلاه پهلوی است، مهر

معاون هنری وزارت ارشاد با تاکید بر اینکه باید زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی در تولید انبوه مد ایرانی ـ اسلامی فراهم شود گفت: اگر دولت متولی تمام مراحل طراحی، تولید و توزیع مد شود ماجرای کلاه پهلوی تکرار می شود.

حمید شاه آبادی در گفتگو با مهر با بیان اینکه حجاب در تار و پود خانواده ایرانی ریشه دارد گفت: خانواده ایرانی هرگز با حجاب بیگانه نبوده است. حتی تلاشهای دوران گذشته به ویژه پهلوی اول و دوم برای کم رنگ کردن این ارزش از نهاد خانواده به ثمر نرسید و کسانی که ادعا داشتند می توانند فرهنگ غربی را جایگزین فرهنگ اصیل ایرانی بکنند نتوانستند در این زمینه به توفیقی برسند.

وی نهاد خانواده را مهمترین پایگاه حفظ ارزشها و حفظ کرامت انسانی دانست و گفت: تنها نهادی که توانست در زمان پهلوی های اول و دوم که تمام مفاسد و زمینه همه معاصی در کشور فراهم بود ارزشها را حفظ کند نهاد خانواده بود.

شاه آبادی با بیان اینکه حجاب و پوشش در فطرت دختر ایرانی است گفت: پوشش و حجاب سبب آرامش روح و روان دختران ایرانی می شود اما آنچه که سبب برخی بدحجابی ها شده بی هویتی و نزدیکی به اندیشه های غرب است.

بی حجابی با هویت ایرانی ناسازگار است

شاه آبادی بی حجابی را با هویت ایرانی ناسازگار دانست و گفت: باید نمادهای فرهنگی را که با حجاب مغایرت دارد از دسترس دور کنیم.

معاون وزیرارشاد در پاسخ به این پرسش که چرا اقدامی جدی برای تولید انبوه مدهای ایرانی و اسلامی نمی شود گفت: این مدها باید از پشتوانه علمی برخوردار باشند تا وزرات صنایع بتواند تولید کنندها را مجاب کند روی این کالا سرمایه گذاری کند و حتی مجاب شود این تولید کننده را حمایت مالی کند.

وی ادامه داد: تا زمانی که ما مطالعه علمی در پس صحنه نکرده ایم انتظار از وزارت صنایع برای حمایت از تولید کننده انتظار درستی نیست. همچنین تا زمانیکه ما ژورنال اسلامی و مدلهای صحیح تایید شده را به طور دقیق معرفی نکردیم انتظار از وزارت بازرگانی برای ایجاد نمایشگاه با استانداردهای لازم انتظار درستی نیست. نتیجه اینکه تا زمانی که کارهای ریشه ای انجام نشده برگزاری اجرای هریک از این برنامه‌ها اقدامی ظاهری است.

بخش خصوصی باید وارد مد ایرانی اسلامی شود

وی چرخه مد را فرایندی چند مرحله ای و چند بخشی دانست و خاطرنشان کرد: پژوهش، انتخاب مد، مراحل طراحی و تبلیغ ،آماده سازی جامعه که این مدل با این مشخصات بتواند با مخاطب ارتباط بر قرار کند، مرحله تولید که تولید کننده انگیزه سرمایه گذاری داشته باشد و غیره ... باید کامل باشد تا یک مدی به مرحله انبوه سازی برسد.

شاه آبادی تاکید کرد: بخش خصوصی باید به این باور برسد که سرمایه گذاری روی این مد برایش توجیهات اقتصادی دارد اگر قرار باشد دولت مرجعیت تمامی این مراحل را بر عهده بگیرد ماجرای کلاه پهلوی تکرار می شود که باید زورکی سر مردم کرد.

وی برگزاری نشستهای تخصصی و ایجاد نمایشگاههای دائمی مد و لباس را برای اینکه تمامی صاحبان این عرصه به طور دائمی با هم در ارتباط باشند از عومل موثر در تولید انبوه مد ایرانی اسلامی دانست و گفت: دولت باید در این حوزه نظارت و مدیریت کرده و مانند نخ تسبیح این عوامل را به هم متصل کند.

به گفته شاه آبادی، ایجاد پارک فنآوری مد ایرانی اسلامی مدل سازی کوچکی از این چرخه است.

انتشار ژورنال ایرانی – اسلامی تا پاییز امسال

معاون وزیر ارشاد با بیان این که اولین ژورنال لباس ایرانی اسلامی اواخر تابستان یا اوایل پاییز منتشر می شود گفت: تلاش می کنیم به بهترین نحو این ژورنال منتشر شود اما زمان دقیقی نمی توان برای آن اعلام کرد در صورتی که نتوانیم پاییز امسال آن را منتشر کنیم این قول را می دهیم که تا پایان سال ژورنال نهایی و متشر شود.

شاه آبادی در مورد دلایل تاخیر انتشار این ژورنال توضیح داد: این ژورنال آماه چاپ بود اما پس از نمایشگاه نیاوران و نقد هایی که بر آن وارد شد تصمیم گرفتیم در کارگروه نقدها را بررسی و بعد از رفع مشکلات ژورنال قابل قبولی منتشر کنیم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




معاون هنری وزیر ارشاد اظهار امیدواری کرد: تا پایان سال جاری کارهای مهمی درکارگروه مد و لباس اعم از تاسیس بنیاد ملی مد و لباس و تاسیس پارک فناوری و فرهنگی به طور کامل انجام شود.

وی با اشاره به کیفیت پایین نمایشگاههای مد و لباسی که تاکنون برگزار شده گفت: تلاش کرده ایم نمایشگاههایی که در آینده در این حوزه برگزار می شود از پشتیبانی علمی و آکادمیک برخوردار شوند به گونه ای که شاهد هیچ اقدام سطحی نباشیم.

منابع خوبی در حوزه مد و لباس ایرانی جذب شده است

شاه آبادی درخصوص بودجه ای که به کارگروه مد و لباس اختصاص یافته اظهار داشت: تا به امروز هیچ بودجه ای به کارگروه مد و لباس اختصاص داده نشده بود اما خوشبختانه با همت کارگروه مد و لباس و همت کمیته فرهنگی مجلس ما امسال ردیف مستقل گرفته ایم. اما صرف نظر از اینکه قیمت آن ناچیز است اقدام نویی است که برای اولین بار در کشور اتفاق می افتد. البته رقم اختصاص یافته رقم یک میلیارد تومان است که با آن هیچ کاری جز چند نشست و چند کار کوچک نمی شود انجام داد.

وی یادآور شد: به جزاین بودجه توانسته ایم ارقام قابل توجهی را از سایر منابع جذب این حوزه کنیم. امسال هم منتظر بودجه یک میلیاردی نمی مانیم و بسیار فراتر از این بودجه کار می کنیم و تا پایان سال امیدواریم حرف قابل قبولی در این حوزه داشته باشیم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016