پنجشنبه 30 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزیر ارشاد: تاثیر مطبوعات با وجود شمارگان پائین آنها زیاد است، مهر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اذعان به شمارگان پائین روزنامه‌ها گفت: برخی فکر می‌کنند چون تیراژ مطبوعات پائین است، تاثیرگذاری آنها هم کمتر است در حالی که اینگونه نیست و تاثیرگذاری مطبوعات با وجود شمارگان پائینشان، زیاد است.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین جشنواره فصلی مطبوعات عصر امروز چهارشنبه 29 تیرماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل سرای روزنامه نگاران ایران برگزار شد.

سیدمحمد حسینی در این مراسم جای این جشنواره را در میان رویدادهای عرصه رسانه، خالی توصیف کرد و گفت: همچنان که باید جنبه‌های سلبی مطبوعات را مد نظر قرار دهیم و بر آنها نظارت کنیم، باید در جهت تشویق اهالی مطبوعات هم گام برداریم و این جشنواره قدم خوبی در همین راستا است.

تاثیر مطبوعات با وجود شمارگان پائین آنها زیاد است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اذعان به شمارگان پائین روزنامه‌ها در کشور در عین حال تاکید کرد: شاید بعضی‌ها فکر کنند چون تیراژ مطبوعات پائین است، تاثیرگذاری آنها هم کمتر است در حالی که اینگونه نیست و بسیاری از مسئولان، مدیران، نمایندگان مجلس و نخبگان کشور مطبوعات را می‌بینند و مطالب آنها در تصمیم‌گیری‌هایشان تاثیر می‌گذارد.

وی در ادامه از تلاش برخی نشریات برای وارد کردن فرهنگ غربی و ترویج آن در کشور انتقاد کرد و گفت: ما اگر فرهنگ غنی و تمدنی تمدن‌ساز نداشتیم، شاید باید چنین می‌کردیم و از فرهنگ دیگران الگو می‌گرفتیم در حالی که ما بی‌نیاز از فرهنگ غرب هستیم و خودمان حرف‌هایی برای مطرح کردن در دنیا داریم.

حسینی با اشاره به دیدار صبح امروز مقام معظم رهبری با جمعی از کتابدارن کشور و تاکید ایشان بر لزوم فرهنگ سازی در تبلیغ کتاب و مطبوعات، از صدا و سیما خواست گام‌های موثرتری در تبلیغ کتاب بردارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: مطمئنا اگر اطلاع‌رسانی صحیحی در مقوله کتاب و تبلیغ آن صورت گیرد مردم هم به مطالعه آثار مکتوب ترغیب می‌شوند. در این راستا رسانه ها می توانند بسیار تاثیرگذار باشند.

وی همچنین بر لزوم نقد منصفانه در مطبوعات تاکید کرد و گفت: انتظار داریم نشریات نقدهای منصفانه را پیشه خود قرار دهند در عین حال باید نقد ناظر بر واقعیت‌ها باشد و مسئولان هم اینگونه نقدها را بپذیرند.

انتقاد وزیر ارشاد از اصرار برخی خبرنگاران برای گرفتن مصاحبه

حسینی در پایان سخنانش از اصرار برخی خبرنگاران در انجام مصاحبه با افراد غیرمطلع از برخی موضوعات گلایه کرد و گفت: گاهی وقت‌ها برخی خبرنگاران اصرار می‌کنند که افراد درباره موضوعاتی که خبری از آنها ندارند، اظهار نظر کنند و با اینکه آن فرد خودش می‌گوید که از آن موضوع بخصوص اطلاعی ندارد، با این حال آنها (خبرنگاران) مصرند نظر او را در مورد آن موضوع اخذ کنند. این مسائل گاه به انعکاس مطالب نادرست و خلاف واقع در جامعه می انجامد که صحیح نیست.

در این مراسم همچنین محمدجعفر محمدزاده معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با اشاره به برنامه معاونت متبوعش برای توسعه کیفی مطبوعات در سال 90 گفت: تهذیب رسانه، حرکت به سمت روزنامه نگاری اسلامی، ارتقای سواد رسانه‌ای مردم و توجه به نامگذاری امسال به نام جهاد اقتصادی محورهای اصلی برنامه ما در این راستا است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




محمدزاده: برخی موضوعات جعلی وارد مطبوعات ما شده است

وی گفت: روزنامه ‌گاری چیزی نیست که ما با واردات آن را توسعه دهیم؛ مثلا در فرهنگ رسانه‌ای مغرب زمین چیزی به اسم دروغ ژانویه (مصادف با سیزده بدر) وجود دارد در حالی که تا جایی که ما یادمان می‌آید ما در سیزده بدر نه تنها هیچگونه دروغی در فرهنگمان نداشته‌ایم بلکه همیشه صفا و دوستی برقرار بوده است.

محمدزاده تاکید کرد: وارد کردن این گونه مسائل در مطبوعات ما وارد کردن موضوعات جعلی است.

معاون مطبوعات وزیر ارشاد همچنین روزنامه‌نگاری اسلامی را عاری از تهمت، دروغ پراکنی، شایعه سازی و افترا نامید و اهالی مطبوعات را به تاسی جویی از شیوه اطلاع رسانی قرآن دعوت کرد.

انتقاد معاون مطبوعاتی از صفحات حوادث در برخی نشریات

وی همچنین با انتقاد از برخی مطالب در صفحات حوادث جراید یادآور شد: این صفحات وجود دارند برای آنکه با انعکاس حوادث ناخوشایند از تکرارشان جلوگیری شود در حالی که گاهی اوقات متاسفانه شاهد هستیم صفحات حوادث ما به ایجاد انگیزه برای گرایش مردم به بزهکاری کمک می کنند.

محمدزاده همچنین در بخش دیگری از سخنانش جشنواره فصلی مطبوعات را فرصتی برای ارزیابی مطبوعات برشمرد و گفت: در این جشنواره فراخوان و دعوتی در کار نیست و تمام کسانی که دست اندرکار انتشار روزنامه هستند باید بدانند که چشم‌هایی به دنبال یافتن خوبی‌ها در مطبوعات هستند.

85 هزار مطلب در نخستین جشنواره مطبوعات داوری شده است

به گفته وی در نخستین جشنواره فصلی مطبوعات 85 هزار عنوان مطلب منتشر شده در مطبوعات در فصل بهار توسط کارشناسان این حوزه مورد داوری و ارزیابی قرار گرفته است.

معاون مطبوعات وزیر ارشاد همچنین با تاکید بر لزوم نظارت بر مطبوعات با هدف جلوگیری از انتشار مطالب مخل امنیت ملی در عین حال گفت: باید چشم‌هایی هم باشد که خوبی‌ها را در مطبوعات ببیند و به نویسندگان آنها جایزه بدهد و جشنواره فصلی مطبوعات به دنبال چنین هدفی است.

در پایان نخستین جشنواره فصلی مطبوعات بیانیه هیئت داوران توسط محمود اکرامی‌فر دبیر جشنواره قرائت و جوایز هر بخش به برگزیدگان آنها اهدا شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016