پنجشنبه 30 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير ارشاد: تاثير مطبوعات با وجود شمارگان پائين آن ها زياد است، مهر

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با اذعان به شمارگان پائين روزنامه‌ها گفت: برخی فکر می‌کنند چون تيراژ مطبوعات پائين است، تاثيرگذاری آنها هم کمتر است در حالی که اينگونه نيست و تاثيرگذاری مطبوعات با وجود شمارگان پائينشان، زياد است.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستين جشنواره فصلی مطبوعات عصر امروز چهارشنبه ۲۹ تيرماه با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل سرای روزنامه نگاران ايران برگزار شد.

سيدمحمد حسينی در اين مراسم جای اين جشنواره را در ميان رويدادهای عرصه رسانه، خالی توصيف کرد و گفت: همچنان که بايد جنبه‌های سلبی مطبوعات را مد نظر قرار دهيم و بر آنها نظارت کنيم، بايد در جهت تشويق اهالی مطبوعات هم گام برداريم و اين جشنواره قدم خوبی در همين راستا است.

تاثير مطبوعات با وجود شمارگان پائين آنها زياد است

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنين با اذعان به شمارگان پائين روزنامه‌ها در کشور در عين حال تاکيد کرد: شايد بعضی‌ها فکر کنند چون تيراژ مطبوعات پائين است، تاثيرگذاری آنها هم کمتر است در حالی که اينگونه نيست و بسياری از مسئولان، مديران، نمايندگان مجلس و نخبگان کشور مطبوعات را می‌بينند و مطالب آنها در تصميم‌گيری‌هايشان تاثير می‌گذارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی در ادامه از تلاش برخی نشريات برای وارد کردن فرهنگ غربی و ترويج آن در کشور انتقاد کرد و گفت: ما اگر فرهنگ غنی و تمدنی تمدن‌ساز نداشتيم، شايد بايد چنين می‌کرديم و از فرهنگ ديگران الگو می‌گرفتيم در حالی که ما بی‌نياز از فرهنگ غرب هستيم و خودمان حرف‌هايی برای مطرح کردن در دنيا داريم.

حسينی با اشاره به ديدار صبح امروز مقام معظم رهبری با جمعی از کتابدارن کشور و تاکيد ايشان بر لزوم فرهنگ سازی در تبليغ کتاب و مطبوعات، از صدا و سيما خواست گام‌های موثرتری در تبليغ کتاب بردارد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکيد کرد: مطمئنا اگر اطلاع‌رسانی صحيحی در مقوله کتاب و تبليغ آن صورت گيرد مردم هم به مطالعه آثار مکتوب ترغيب می‌شوند. در اين راستا رسانه ها می توانند بسيار تاثيرگذار باشند.

وی همچنين بر لزوم نقد منصفانه در مطبوعات تاکيد کرد و گفت: انتظار داريم نشريات نقدهای منصفانه را پيشه خود قرار دهند در عين حال بايد نقد ناظر بر واقعيت‌ها باشد و مسئولان هم اينگونه نقدها را بپذيرند.

انتقاد وزير ارشاد از اصرار برخی خبرنگاران برای گرفتن مصاحبه

حسينی در پايان سخنانش از اصرار برخی خبرنگاران در انجام مصاحبه با افراد غيرمطلع از برخی موضوعات گلايه کرد و گفت: گاهی وقت‌ها برخی خبرنگاران اصرار می‌کنند که افراد درباره موضوعاتی که خبری از آنها ندارند، اظهار نظر کنند و با اينکه آن فرد خودش می‌گويد که از آن موضوع بخصوص اطلاعی ندارد، با اين حال آنها (خبرنگاران) مصرند نظر او را در مورد آن موضوع اخذ کنند. اين مسائل گاه به انعکاس مطالب نادرست و خلاف واقع در جامعه می انجامد که صحيح نيست.

در اين مراسم همچنين محمدجعفر محمدزاده معاون مطبوعاتی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با اشاره به برنامه معاونت متبوعش برای توسعه کيفی مطبوعات در سال ۹۰ گفت: تهذيب رسانه، حرکت به سمت روزنامه نگاری اسلامی، ارتقای سواد رسانه‌ای مردم و توجه به نامگذاری امسال به نام جهاد اقتصادی محورهای اصلی برنامه ما در اين راستا است.

محمدزاده: برخی موضوعات جعلی وارد مطبوعات ما شده است

وی گفت: روزنامه ‌گاری چيزی نيست که ما با واردات آن را توسعه دهيم؛ مثلا در فرهنگ رسانه‌ای مغرب زمين چيزی به اسم دروغ ژانويه (مصادف با سيزده بدر) وجود دارد در حالی که تا جايی که ما يادمان می‌آيد ما در سيزده بدر نه تنها هيچگونه دروغی در فرهنگمان نداشته‌ايم بلکه هميشه صفا و دوستی برقرار بوده است.

محمدزاده تاکيد کرد: وارد کردن اين گونه مسائل در مطبوعات ما وارد کردن موضوعات جعلی است.

معاون مطبوعات وزير ارشاد همچنين روزنامه‌نگاری اسلامی را عاری از تهمت، دروغ پراکنی، شايعه سازی و افترا ناميد و اهالی مطبوعات را به تاسی جويی از شيوه اطلاع رسانی قرآن دعوت کرد.

انتقاد معاون مطبوعاتی از صفحات حوادث در برخی نشريات

وی همچنين با انتقاد از برخی مطالب در صفحات حوادث جرايد يادآور شد: اين صفحات وجود دارند برای آنکه با انعکاس حوادث ناخوشايند از تکرارشان جلوگيری شود در حالی که گاهی اوقات متاسفانه شاهد هستيم صفحات حوادث ما به ايجاد انگيزه برای گرايش مردم به بزهکاری کمک می کنند.

محمدزاده همچنين در بخش ديگری از سخنانش جشنواره فصلی مطبوعات را فرصتی برای ارزيابی مطبوعات برشمرد و گفت: در اين جشنواره فراخوان و دعوتی در کار نيست و تمام کسانی که دست اندرکار انتشار روزنامه هستند بايد بدانند که چشم‌هايی به دنبال يافتن خوبی‌ها در مطبوعات هستند.

۸۵ هزار مطلب در نخستين جشنواره مطبوعات داوری شده است

به گفته وی در نخستين جشنواره فصلی مطبوعات ۸۵ هزار عنوان مطلب منتشر شده در مطبوعات در فصل بهار توسط کارشناسان اين حوزه مورد داوری و ارزيابی قرار گرفته است.

معاون مطبوعات وزير ارشاد همچنين با تاکيد بر لزوم نظارت بر مطبوعات با هدف جلوگيری از انتشار مطالب مخل امنيت ملی در عين حال گفت: بايد چشم‌هايی هم باشد که خوبی‌ها را در مطبوعات ببيند و به نويسندگان آنها جايزه بدهد و جشنواره فصلی مطبوعات به دنبال چنين هدفی است.

در پايان نخستين جشنواره فصلی مطبوعات بيانيه هيئت داوران توسط محمود اکرامی‌فر دبير جشنواره قرائت و جوايز هر بخش به برگزيدگان آنها اهدا شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016