یکشنبه 2 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مديرکل روابط‌عمومی صداوسيما: مشايی، بقايی، قاليباف، فرهادی، معتمدآريا و بنی‌اعتماد ممنوع‌التصوير نيستند، ماهنامه مديريت ارتباطات

ماهنامه مديريت ارتباطات - مرداد ماه ۹۰- «اسفنديار رحيم مشايی»، «حميد بقايی» و «محمدباقر قاليباف» در ميان سياستمداران و «اصغر فرهادی»، «فاطمه معتمدآريا» و «رخشان بنی‌اعتماد» در ميان هنرمندان، کسانی هستند که گفته می‌شود تصاوير و گزارش‌های خبری که از آنها در نهادهای خبری وابسته به صداوسيما مانند باشگاه خبرنگاران جوان تهيه می‌شود، به دليل ممنوع‌التصوير بودنشان کنار گذاشته می‌شود.
محمود عاطفی، مديرکل روابط‌عمومی سازمان صداوسيما درباره اينکه آيا فهرست جديدی از ممنوع‌التصويرها در صداوسيما وجود دارد يا نه؟ به ماهنامه مديريت ارتباطات- مردادماه ۹۰- می‌گويد: «در طول اين هفته درباره اين افراد اخباری منتشر شده است. اين‌گونه که برخی القاء می‌کنند، نه، چنين فهرستی وجود ندارد و اگر قرار باشد چهره فردی از تلويزيون پخش نشود، در رده‌هايی که مصلحت نظام و مردم در آنجا اولويت دارد، تصميم‌گيری می‌شود». اما به هر حال هستند افرادی که پخش صدا و تصويرشان از صداوسيما ممنوع است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




عاطفی در اين باره می‌گويد: «هر فردی که مقابل ملت قرار گيرد و با ضد انقلاب همکاری داشته باشد، در صداوسيمای ايران جايی ندارد».
اظهارات اخير «اصغر فرهادی» در فرانسه به بهانه فيلم «جدايی نادر ازسيمين» و حمايت از اعتراضات بعد از انتخابات در ايران باعث شده بود تا برخی رسانه‌های اصولگرا به شدت از اين کارگردان انتقاد کنند اما عاطفی رويکرد صداوسيما را درباره اظهارات «فرهادی» اين‌گونه بيان می‌کند: «آقای «فرهادی» نظر شخصی خود را اعلام کرده‌اند و همان‌طور که می‌بينيد، نظام موضع نجيبانه‌ای دارد. اين‌گونه نيست که اگر کسی اينجا حرفی بزند با او برخورد شود. بارها گفتند «فرهادی» دستگير می‌شود اما ديديد که فيلم ايشان در بهترين سينماها به نمايش درآمد و تشويق هم شدند. ما افرادی را ممنوع از صدا و تصوير می‌کنيم که روبه‌روی ملت باشند و با ضد انقلاب همکاری کنند و به صرف اظهار نظر شخصی چنين اتفاقی نمی‌افتد».
کاهش مخاطبان صداوسيما در سال جاری نسبت به زمان مشابه در سال‌های گذشته با استناد به صحبت‌های «خجسته»، معاون برنامه‌ريزی و نظارت صداوسيما مسأله ديگری بود که عاطفی بدون اشاره به آمار و ارقام از آن سخن گفت: «آمار جلب رضايت مخاطبان صداوسيما از چندين مجرا مانند مرکز نظرسنجی سازمان، سامانه ۱۶۲، ای‌ميل و پيامک به دست ما می‌رسد. در يکی دو سال اخير در بخش‌های سريال و برنامه‌های نمايشی، صداوسيما موفق به جلب رضايت بسياری از مخاطبان شد. حتی شبکه‌های خبری مانند بی‌بی‌سی که خبرمحور بودند، بخش‌های خبری را کاهش و با نمايش فيلم و سريال سعی در جذب مخاطب دارند. برخی شبکه‌های ماهواره‌ای که در يکی دو سال اخير فعاليت خود را آغاز کردند و متأسفانه برخی سايت‌های داخلی هم برای آنها تبليغ کردند، امروز کجا هستند؟ اين نشان از آن دارد که مخاطبان صداوسيما مانند گذشته به رشد صعودی خود ادامه می‌دهند».
با اين حال هستند برخی مخاطبان صداوسيما و کارشناسان رسانه که معتقدند صداوسيما در پوشش اخبار تحولات منطقه خاورميانه و به‌ويژه سوريه نسبت به کشوری مانند بحرين کم‌کاری می‌کند. عاطفی در پاسخ به اين انتقاد نيز می‌گويد: «موضع نظام در قبال اتفاقات منطقه کاملاً شفاف و مشخص است. آنچه به مصلحت مردم ما و اراده مردم منطقه باشد، پوشش داده خواهد شد. اخباری که ما از سوريه داريم کمی با اخباری که از ديگر کشورها می‌رسد متفاوت است. آنچه مشخص است اين که سوريه دچار مشکل است اما نمی‌توان از نقش اسرائيل و آمريکا در انتقام‌گيری از مردم اين کشور گذشت. بنابراين در انتشار اين اخبار نيز بايد ملاحظاتی داشت. البته اين اخبار در شبکه‌های برون‌مرزی ايران پوشش داده می‌شود. با اين حال اشکال انعکاس اخبار توسط صداوسيما از سوريه چه بوده است؟»
«احمدی مقدم»، فرمانده نيروی انتظامی چندی پيش از جمع‌آوری ۹۰ درصدی ماهواره‌ها خبر داده بود. با اين حال چگونه مخاطبان ايرانی می‌توانند به اين اخبار که در شبکه‌های برون‌مرزی درباره سوريه پخش می‌شود دسترسی داشته باشند؟ اين سؤالی بود که عاطفی درباره آن گفت: «به نظر من اين‌گونه نيست. برای تنظيم و انتشار خبر در صداوسيما تناسبی بايد رعايت شود و پوششی که صداوسيما از اتفاقات سوريه داده است، پوششی پاک و همه‌جانبه بوده است. مسائل سوريه با ديگر کشورها از نظر خبری به نظر ما فرق دارد و قضيه با بحرين کمی متفاوت است که در آنجا عاملی خارجی دست به قتل عام مردم می‌زند و از اين‌رو اتفاقات بحرين برای پوشش خبری در اولويت دارد».
گفت‌وگوی ويژه پانزدهمين شماره ماهنامه مديريت ارتباطات با محمد هاشمی رفسنجانی رئيس دفتر رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و رئيس اسبق سازمان صدا‌وسيما، گفت‌وگو با احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران و وزير اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و پرونده‌هايی با موضوع روزنامه‌نگاری پشت ميزی؛ رويدادی که روابط‌عمومی ناخواسته به آن دامن زده است، فتوژورناليسم اطلاع‌رسانی با عکس، کاريزما در دنيای معنويت و وب ۲ و سواد اطلاعاتی از جمله مطالب اين شماره ماهنامه مديريت ارتباطات است.
علاقمندان به تهيه ماهنامه مديريت ارتباطات می‌توانند اين نشريه را از کيوسک‌های مطبوعاتی تهيه و يا از طريق سايت www.cmmagazine.ir مشترک ماهنامه شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016