دوشنبه 3 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مديرکل دفتر موسيقی ارشاد: شجريان می‌تواند کنسرت برگزار کند، ايلنا

- مجوز آلبوم محمدرضا شجريان صادر شد

سرانجام آلبوم مرغ خوشخوان با صدای محمدرضا شجريان اجازه انتشار کرفت. گويا امکان برگزاری کنسرت نيز در آينده برای اين استاد آواز فراهم خواهد شد. بايد ديد آيا اين هنرمند نيز بار ديگر در ايران روی صحنه ظاهر خواهد شد يا خير؟

ايلنا: مهمترين خبری مدير دفتر موسيقی وزارت ارشاد در نخستين نشست رسانه‌ای وی در سال ۹۰ مربوط به خبر صدور مجوز برای آلبوم شجريان بود. ميرزمانی با اعلام اينکه دفتر موسيقی فقط وظيفه صدور مجوزها را دارد و لاغير، تاکيد کرد: اگر در شهرستانی؛ عده‌ای کنسرت را به هم بريزند، ما نبايد پاسخگو باشيم.
به گزارش خبرنگار ايلنا، محمدمير زمانی(مديرکل دفتر موسيقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) صبح امروز(۳ مرداد) درنشست مطبوعاتی خود اعلام کرد: من؛ مجوز آلبوم اين هنرمند بزرگ(محمدرضا شجريان) را باعنوان "مرغ خوشخوان" به تازگی امضا کرده‌ام. همچنين شرايط برگزاری کنسرت وی را در آينده فراهم خواهم کرد.
وی در بخش ديگری از صحبت‌های خود درباره نحوه‌ی اجرای موسيقی در شهرستان‌ها گفت: از اين پس قرار است در هر استان يک آلبوم توليد شود تا اين روند؛ منجر به فعال‌سازی استان مروبوطه در حوزه موسيقی شود اما در حوزه اجرايی ما مسئول اينکه گروهی يک کنسرت را به هم بزند يا خير، نيستيم و بايد مسئولان همان استان پاسخگو باشند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی در ادامه درباره برنامه‌های دفتر موسيقی گفت: توليد آلبوم‌های ارزشمند يکی از برنامه‌هايی است که در دستور کار ما قرار دارد به اين معنا که بهترين اجراها که در حوزه موسيقی مقامی، سنتی و ايرانی در طول سال برگزار شده است، از اين امکان برخوردار می‌شوند که آلبوم توليد کنند. همچنين بهترين آلبومی که درطول سال توليد شده است؛ در سال ۹۱ فرصت اجرای صحنه‌ای را پيدا خواهد کرد.
وی ادامه داد: درنظرداريم شاگردان ممتاز موسيقی سنتی که در هنرستان‌ها فعال هستند را پس از اعلام نتايج امتحان‌ها در مقطع متوسطه برای ادامه تحصيل بورسيه کنيم.
مديرکل دفتر موسيقی وزارت ارشاد درباره فعاليت‌های ارکستر سمفونيک تهران گفت: بخش سفارش قطعه به ارکستر سمفونيک که پيش از اين هم وجود داشته است؛ را جدی‌تر خواهيم گرفت چراکه به اعتقاد من؛ با گسترش اين روند دامنه تنوع در رپرتوار ارکستر بيش از گذشته خواهد شد.
وی افزود: در همين اين راستا اجرای پايانامه‌های دانشجويی در بخش آهنگسازی که سال گذشته در بخش رقابتی برگزار شد و برگزيده‌هايی هم داشت؛ در ارکسترسمفونيک تهران به روی صحنه خواهد رفت.
ميرزمانی درباره فعاليت ارکستر ملی نيز خاطرنشان کرد: درنظر داريم قطعاتی که کمتر اجرا شده را به روی صحنه ببريم. در جلسه شورای فنی ارکستر ملی مطرح شده که قطعات جديد با چهره‌هايی از آهنگسازان جوان را برگزار کنيم.
وی همچنين درباره‌ گروه کر دفتر موسيقی وزارت ارشاد گفت: اين گروه ازجمله گروه‌هايی بوده که فعاليت‌های اندکی را به شکل مستقل برگزار کرده است اما در سياستگذاری‌های جديد در آينده نزديک اجراهای مستقل از گروه کر دفتر موسيقی خواهيم داشت.
ميرزمانی درباره سياست‌های دفتر موسيقی در زمينه موسيقی پاپ نيز گفت: موسيقی پاپ اگر در راستای اهداف فرهنگی ما باشد از آن حمايت می‌کنيم.
مديرکل دفتر موسيقی وزارت ارشاد درباره وضعيت آلبوم‌های موسيقی پاپ گفت: متاسفانه هم‌اکنون اغلب قطعاتی که برای مجوز دريافت می‌شود؛ از يک عشق نانجيب سخن می‌گويد؛ درحاليکه وظيفه عشق حمايت از کانون خانواده است اما متاسفانه عشق‌هايی که درباره آن صحبت می‌شود، اصلا عشق نيست.
وی، شرايط دادن مجوز به موسيقی پاپ را اينگونه عنوان کرد: از هنرمندان موسيقی پاپ می‌خواهيم ويژگی‌هايی مانند استفاده از اشعار کهن در موسيقی خود، استفاده از ملودی‌های موسيقی محلی، استفاده از اشعار غيرعاشقانه و ... را در موسيقی خود رعايت کنند تا علاوه بر فرهنگ‌سازی دست ما برای دادن مجوز بازتر باشد.
وی افزود: بسيار ديده‌ام که مسئولان صدا و سيما و وزارت ارشاد به خاطر دادن مجوزهای موسيقی پاپ زير فشار بودند؛ در همين راستا هنرمندان موسيقی پاپ بايد کاری کنند که فرصت‌ها در شرايطی که موسيقی تهديد شده،به راحتی از دست نرود.
اين موسيقيدان با تاکيد بر اين موضوع که برنامه دفتر موسيقی حمايت از موسيقی سنتی و موسيقی نواحی است، تاکيد کرد: موسيقی پاپ درحال حاضر مخاطبان خودش را دارد و کنسرت‌های آنها با بليط‌های گران خوب برگزار می‌شود اما متاسفانه اگر يک کنسرت سنتی يا نواحی برگزار شود، استقبالی از آن نمی‌شود. در همين راستا نخستين برنامه ما حمايت جدی از موسيقی سنتی و نواحی است.
وی با اشاره به اينکه قرار است از افراد جوان برای شوراهای تخصصی دفتر موسيقی استفاده کند، اظهار داشت: درحال حاضر اعضای شورای سياستگذاری دفتر موسيقی يک سری افراد خاص هستند که مهمترين دليل برای انتخاب آنها سابقه، ارائه کار کارشناسی و تجربه است؛ چراکه ما نمی‌توانيم افرادی را در اين پست‌ها بگذاريم که با صحبت‌های خود در جرايد فرصت‌ها را تبديل به تهديد کنند.
ميرزمانی درباره فراخوان جشنواره موسيقی فجر و اينکه باتوجه به فرصت کمی باقيمانده برای برگزاری آن؛ هنوز هيچ اقدام جدی صورت نگرفته است، گفت: قرار است فردا به يک سری نتايج درباره جشنواره فجر برسيم اما اين سوالی است که بايد دبير جشنواره به آن پاسخگو باشد.
وی در پاسخ به پرسش يکی از خبرنگاران مبنی بر اينکه چرا ارکستر موسيقی سنتی نداريم، گفت: با آقای شاه‌آبادی(معاون هنری فرهنگ و ارشاد) صحبت‌هايی کرده‌ام مبنا بر اينکه يک ارکستر موسيقی سنتی داشته باشيم و اميدوارم که اين صحبت‌ها به نتيجه برسد.
مديرکل دفتر موسيقی در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر استفاده از صدای زن در آلبوم‌های موسيقی گفت: هنوز در بحث خود موسيقی دچار مشکل هستيم و بايد جاده موسيقی را هموار کنيم و بعد به حواشی آن يعنی استفاده از صدای زن بپردازيم؛ چراکه موسيقی هم اکنون دچار تهديد شده است و اگر ما دير بجنبيم در آينده‌ای نزديک خبری از موسيقی که جنبه فرهنگی داشته باشد، نداريم.
وی از انتخاب هيات امنای انجمن موسيقی در هفته آينده خبر داد و گفت: با اين کار جايگاه انجمن تثبيت می‌شود. همچنين يک سری تداخل بين برنامه‌های ارکستر سمفونيک به وجود آمده است که به زودی مدير هنری آن اعلام می‌شود.
ميرزمانی در پايان درباره سايت‌هايی که به هنر و هنرمندان موسيقی حمله می‌کنند، گفت: بنابه گفته مقام معظم رهبری؛ تا کسی جرمش مشخص نشده باشد نبايد آن را اعلام کرد. اگر يک ارگان رسمی به يک گروه يا يک فرد موسيقيدان مجوز داد، دليلی برای حاشيه‌نويسی و حاشيه پراکنی وجود ندارد؛ البته اگر اين سايت‌ها اطلاعات ديگری فراتر از اطلاعات ما دارند؛ می‌توانند آن در نامه‌ای محرمانه ارائه دهند نه اينکه در رسانه‌های خود آبروی يک هنرمند را ببرند و کاری بکنند که جلوی فعاليت‌های فرهنگی آنها گرفته شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016