شنبه 15 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تاريخ ۴۰۰ ساله خانه نواب در آتش سوخت، نابودی برخی تزئينات بنا، مهر

اصفهان - خبرگزاری مهر: خانه نواب صفوی که به شماره ۱۲۱۲۴ در سال ۱۳۸۴ به ثبت فهرست آثار ملی رسيده بود در آتش سوخت.

به گزارش خبرنگار مهر، خانه نواب صفوی از جمله آثار تاريخی و ارزشمندی است که در ضلع جنوبی خيابان ابن سينا و در بافت تاريخی محله دردشت و در ابتدای غربی کوچه ی مسجد آقانور قرار دارد که در آذر ماه سال گذشته بخشی از آن توسط اهالی محل تخريب شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




هر چند در آن برهه زمانی نيز سازمان ميراث فرهنگی تلاش و همت در راستای حراست از اين منزل تاريخی داشت اما متاسفانه اهالی محل طی اقدامی شبانه به دنبال عريض کردن کوچه مجاور اين خانه تاريخی اقدام به تخريب بخش ساباط اين خانه "نواب صفوی" کردند.

خانه تاريخی نواب

سازمان ميراث فرهنگ نيز به سبب ويژگی متمايزی که اين خانه تاريخی داشت اقدامات خوبی را جهت عدم تخريب آن توسط مردم دنبال بود اما نهايتا پس از اين تخريب ديوارکشی اين خانه تاريخی جهت حراست بيشتر از اين منزل تاريخی انجام شد.

خانه تاريخی "نواب صفوی" که گذری ۴۰۰ ساله را طی کرده بود پس از تخريب قسمت ساباط همچنان نيز شاهد تجمع اوباش بود افرادی که حضور آنها افراد محل را نيز به ستوه آورده بود.

در همين راستا چند روز پيش ديواره کاهگلی خانه که در بخش غربی کوچه قرار دارد نيز به کلی تخريب و در ورودی اين قسمت نيز از جا کنده شد.

البته در اين برهه زمانی نيز سازمان ميراث و مأموران آن وارد ميدان شدند که بازسازی ديوار در دستور کار متوليان قرار گرفت ولی ديگر بار ديوار تازه ساز و آجری اين خانه تاريخی ريخته شد.

پس از اين اتفاق و به گفته يکی از ساکنان محل چند روز پيش شب هنگام افرادی ناشناس وارد ساختمان شده و خانه را به آتش کشيدند که با حضور به موقع مأموران آتش نشانی اين حريق خنثی شد اما در اين اتفاق در و پنجره های گره چينی بنا به کلی از ميان رفت و تزئينات اطراف حياط و دو اتاق سه دری آن در آتش سوخت.

حال تنها ياد و خاطره اين از اين بخش از اين بخش از خانه تاريخی برجای مانده و می‌توان تنها از خانه نواب صفوی به عنوان يکی از آنچه که قبلا در اصفهان بوده ياد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016