پنجشنبه 13 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بزرگترين جاسوسی سايبری جهان، "موش مرموز" ۷۰ نهاد جهانی را قربانی کرد، مهر

روزنامه های غربی از بزرگترين دزدی سايبری جهان و يا به عبارت بهتر جاسوسی سايبری، تحت عنوان "عمليات موش مرموز" و به سرقت رفتن اطلاعات بيش از ۷۰ نهاد بين المللی در غرب گزارش می دهند.


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه گاردين، شرکت الکترونيکی "مکافی" اعلام کرده که موفق به کشف يک عمليات جاسوسی سايبری که به مدت بيش از پنج سال، اطلاعات نهادهای دولتی آمريکا و چند کشور ديگر و همچنين سازمان ملل متحد را به سرقت می برده، شده است.

کارشناسان احتمال می دهند که چين در پس اين جاسوسی سايبری که نام "عمليات موش مرموز" بر آن نهاده شده، باشد. در همين رابطه "ونيتی فير" کسی که موفق به کشف اين عمليات شده در مرکز مطالعات استراتژيک و بين الملل آمريکا گفت : تمام شواهد گويای آن است که چين در اين کار دست دارد. چه کسی در تايوان جاسوسی می کند؟

موش مرموز در کمين وسايل کنترل از راه دور

گاردين در ادامه می نويسد : متخصصان مکافی در سال ۲۰۰۹ ميلادی موفق به کشف يک مرکز کنترل و فرماندهی سايبری شده بودند که اين مرکز عمليات موش مرموز را هدايت می کرد و در بازبينی که در ماه مارس سال جاری از اين مرکز داشتند فهرستی از وقايع روزانه را مشاهده کردند که حملات صورت گرفته به سايتهای مختلف را به تصوير می کشيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




خبرگزاری فرانسه نيز در اين باره می نويسد : قربانيان عمليات موش مرموز شامل دولتهای کانادا، آمريکا، کره جنوبی، تايوان، هند و ويتنام هستند و نهادهای بين المللی نيز همچون سازمان ملل متحد، سازمان کشورهای جنوب شرق آسيا ( آسه آن)، کميته بين المللی المپيک، آژانس بين المللی مبارزه با دوپينگ، ۱۲ پيمانکار نظامی آمريکا، يک پيمانکار نظامی انگليس، شرکتهای فعال در امر ساخت و ساز، انرژی، فولاد، انرژی خورشيدی، ارتباطات ماهواره ای، فناوری، رسانه و امور حسابداری نيز از حملات موش مرموز در امان نمانده اند.

واشنگتن پست نيز با ارائه گزارشی در اين باره نوشت : مکافی گزارش داده که نفوذ در سايتهای عنوان شده از اواسط سال ۲۰۰۶ آغاز شده است. "ديميتری آلپروويتچ" معاون رئيس مکافی در اين رابطه می گويد : مهاجمان به دنبال اطلاعات نظامی، اقتصادی و ديپلماتيک بوده اند. اگر شما بر صنعت تمرکز کرده و درباره موارد با ارزشی چون مالکيت معنوی فکر کنيد متوجه می شويد که چرا اين عمليات جاسوسی انجام شده است.

به گفته وی، سرقت اين حجم از اطلاعات يک تهديد جدی اقتصادی را برای جهان به وجود آورده، اين بزرگترين انتقال ثروت برحسب شاخصه مالکيت معنوی در طول تاريخ بوده است. ميزان اطلاعات به سرقت رفته و ارزش آنها واقعا وحشتناک است.

معاون رئيس مکافی در ادامه افزود : شرکتها و آژانسهای دولتی هر روزه مورد حملات سايبری قرار می گيرند و بدين ترتيب موفقيتهای اقتصادی و اطلاعات محرمانه ملی به سرقت می رود.

آلپروويتچ معتقد است که يک کشور در پس اين عمليات سايبری است . کارشناسان، چين را عامل عمليات می دانند و امکان دست داشتن روسيه را نيز در آن رد نمی کنند.

در همين رابطه در شهريور ماه سال ۱۳۸۶ رئيس وقت سازمان ملی اطلاعات آمريکا ادعا کرد که چين و روسيه همانند دوران جنگ سرد در حال جاسوسی از آمريکا هستند."مايک مک کانل" در جلسه کميته قضايی کنگره آمريکا درباره تصويب قانون گسترش اختيارات دولت در استراق سمع و کنترل ارتباطات الکترونيکی درداخل و خارج آمريکا گفته بود: سرويسهای اطلاعات خارجی چين و روسيه از جمله سازمانهايی هستند که درباره سيستمهای حساس و حفاظت شده، تاسيسات و پروژه های توسعه آمريکا اطلاعات جمع آوری می کنند و تلاشهای آنها در حال رسيدن به سطح فعاليت در دوران جنگ سرد است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016