شنبه 15 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پل تاريخی هوره در ميان زباله ها پنهان شده است، مهر

شهرکرد - خبرگزاری مهر: زيبايی پل تاريخی هفت دهنه ای هوره هم اکنون در انبوه زباله مسافران کمرنگ شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پل تاريخی هوره يکی از کم نظيرترين ابنيه های تاريخی عهد صفوی در چهارمحال و بختياری است.

اين پل که در مجاورت روستای هوره روی رودخانه زاينده رود بسته شده، دو روستای هوره و سوادجان در بخش سامان را به هم متصل می کند.

پل هوره در عهد صفوی با هفت دهنه با سبک معماری سنتی و با مصالح سنگ تراش و سيمان ساخته شده است.

طول پل ۶۳ متر، ارتفاع آن هشت متر و عرض آن شش متر است. اين بنا به لحاظ قرار گرفتن روی رودخانه خروشان زاينده رود و وجود درختهای سر به فلک کشيده به يکی از بهترين جاذبه های طبيعی استان تبديل شده است.

هم اکنون زباله های فراوان در کنار پل هوره و حاشيه رودخانه مشاهده می شود که موجب شده اين منطقه زيبايی خود را از دست بدهد.

عدم وجود سطل زباله در اين منطقه باعث شده مسافران و گردشگران زباله های خود را در کنار درختان پنهان و يا زباله های خود را در رودخانه زاينده رود رها کنند و موجب آلودگی آب شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




زباله که سوغات مسافرانی است که برای ديدن اين منطقه آمده اند توسط باد در باغات، حاشيه پل و زير گذر پل پراکنده شده و چهره زشتی را در اين منطقه زيبا به وجود آورده است.

همچنين شاخه درختان که در تعدادی از دهانه پل قرار گرفته اند و زباله ها نيز در لابه لای اين شاخه قرار گرفته وچهره زيبای اين پل را کمرنگ کرده است.

دهيار روستای هوره در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اقدامات دهيار وشورای روستای هوره دراين خصوص اظهار داشت: اين دهياری به اداره کل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری در رابطه با روشنايی، بهداشت وقراردادن سطل زباله در کنار پل توسط نامه مکاتبات فراونی انجام داده است.

علی اصغر درخشان عنوان کرد: متاسفانه اداره مربوطه هيچگونه اقدامی دراين مورد کار مثبتی انجام نداده است.

وی بيان داشت: متاسفانه اداره ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری اين استان اعتباری برای اين موضوع تا به حال قرار نداده وبه درخواست اين دهياری مبنی بر قراردادن روشنايی از پل هوره تا نزديکی روستای سوادجان که منظره واقعا زيبا وبکری دارد اقدام نکرده است.

وی با بيان اينکه در سال جاری افزون بر ۵۰۰ هزار گردشگر از اين منطقه بازديد کردند، عنوان کرد: پوشش اين منطقه در راستای جمع آوری زباله به دليل اينکه اين منطقه خارج از محدوده روستاست به عهده دهياری نيست.

يکی از مسافران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: پل هوره يکی اززيباترين مناظری بود که درسفرم باخانواده داشتم ولی حيف که رسيدگی چندانی به اين آثار تاريخی نشده وزباله ها چهره اين منطقه را مخدوش کرده اند.

وی بيان داشت: کمبود امکانات رفاهی درپل هوره باعث شده که مسافران زمان زيادی را در اين منطقه نباشند.

وی تصريح نمود: در کنار چنين پلی که سالانه هزاران گردشگر را به خود اختصاص داده وجود سرويس بهداشتی وروشنايی ضرورت دارد.

يکی از مسافران ديگر نيز در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اينکه تا چه ميزان صدا و سيما و مسئولان فرهنگی در رابطه با حفظ و نگهداری از طبيعت اطلاع رسانی را انجام داده اند، بيان داشت: نريختن زباله در اين منطقه نياز به فرهنگ سازی از سوی ارگانهای دولتی دارد.

گزارش: روح انگيز کريمی سوادجانی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016