سه شنبه 25 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زنان سيگاری ايران دو برابر شده‌‌‌اند، سلامت

سلامت - گسترش حضور زنان در اجتماع پيامدها بسياری داشته که افزايش مصرف سيگار يکی از ناگوارترين آنهاست. سيگار زنان را دچار آسيب‌های متهدد جسمی و روانی می‌کند . براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت تعداد زنان سيگاری در ۲۰ سال گذشته ۶۰ درصد افزايش يافته و آمار زنانی که روزانه يک پاکت سيگار می‌کشند ۳ برابر شده است. برای روشن شدن ابعاد مختلف اين پديده شوم با دکتر زهرا حسامی، استاديار دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتی به گفت‌وگو نشسته‌ايم که در زير می‌خوانيد.

آماری از زنان سيگاری در دست است؟
در حال حاضر حدود ۱۵ درصد جمعيت کشور ما سيگاری هستند ۱/۲۷ درصد مردان کشور و حدود ۵/۴ درصد از زنان کشور سيگاری هستند. جالب اينکه اين ۵/۴ درصد سه سال پيش ۲ درصد بود. ضمن اينکه بسياری از آقايان سيگاری متأهل بوده و در نتيجه همسران آنها جزو سيگاری‌های دست دوم تلقی می‌شوند. بنابراين متأسفانه ما شاهد افزايش شيوع استعمال دخانيات در بين خانم‌ها بوده‌ايم البته همين ميزان، نسبت به کشورهای ديگر، به دليل مسائل فرهنگی در حد وضعيت خوبی قرارداد اما به هر حال اين افزايش شيوع استعمال دخانيات در کشور نگران‌کننده است. در گذشته ما خانمی را نمی‌ديديم که در اتومبيل اماکن عمومی سيگار بکشد اما امروزه متأسفانه شاهد اين مسئله هستيم.

شرکت‌های دخانی برای ترغيب زنان به استعمال سيگار تبليغات خاصی برای اين گروه درنظر گرفته‌اند؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




البته خوشبختانه ما در کشور خودمان شاهد اين‌گونه تبليغات نيستيم. ولی در کشورهای ديگر استفاده از عکس‌های اغواکننده مانند اينکه سيگار بکشيد تا زيبا بمانيد، سيگار بکشيد تا لاغر بمانيد، عکس سيگارهای مختلف با طعم‌های گوناگون و ايجاد حالت‌های لوکس و... به فراوانی ديده می شود. در کشوری مانند کشور ما هم که استعمال دخانيات در بين زنان رو به افزايش است، رفت‌وآمد به کشورهای ديگر وارتباطاتی که در اين زمينه وجود دارد، بی‌تأثير نيست.

فکر می‌کنم بيشترين تبليغاتی که برای ترغيب زنان انجام می‌شود بيشتر در زمينه سيگارهای لايت است درست است؟
بله! تحقيقی در حدود ۵ سال پيش در مزکز تحقيقات انجام داديم تا ببينيم آگاهی، نگرش و وضعيت مردم ما درباره سيگارهای لايت يا سبک در تهران به چه شکل است ونتيجه اين شد که بيشترين مصرف‌کننده اين نوع سيگاری‌ها خانم‌ها هستند. در حالی که اين سيگارها، ترفتدی برای فروش بيشتر است. ولی خانم‌ها با اين باور که استعمال اين سيگارها، ترفندی برای فروش بيشتر است. ولی خانم‌ها با اين باور که استعمال اين سيگارها ضرر و زيان کمتری دارد يا سيگار ملايمی است بيشتر به سمت آنها گرايش پيدا می‌کنند.

آيا خانم‌هايی که سيگار می‌کشند در مقايسه با آقايان سيگاری در معرض ابتلا به عوارض بيشتری هستند يا نه فرقی نمی‌کند؟
خطر تمام عوارضی که مربوط به استعمال دخانيات است و در آقايان ايجاد می‌شود مانند بيماری‌های قلبی، بيمارهای تنفسی، سرطان‌ها و... در خانم‌ها هم وجود دارد ضمن اينکه چون يکی از مهم‌ترين قسمت‌های زندگی خانم‌ها دوره باروری و بارداری است سيگار تأثيرات مستقيم و سويی روی اين قسمت زندگی‌ زنان می‌گذارد.

احتمل اينکه زنی که سيگار می‌کشد يا حتی در مجاورت دود سيگار است به سرطان رحم، سرطان دهانه رحم يا سرطان پستان که سرطان بسيار شايعی در بين زنان است، مبتلا شود نسبت به زنان غيرسيگاری بسيار بالاتر است. وقتی خانمی در دوره بارداری و حتی پيش از بارداری سيگار می‌کشد جنينش يک سيگاری اجباری محسوب می‌شود و حداقل عارضه‌ای که سيگار کشيدن مادر روی جنين می‌گذارد اين است که وزن هنگام تولد اين نوزادان پايين تر از حد معمول است.

همچنين احتمال اختلالات تنفسی و مرگ ناگهانی جنين و نوزادان مادران سيگاری به مراتب بالاتر است. تحقيقات نشان داده است که سيگار کشيدن مادر در دوره بارداری می‌تواند روی رفتار فرزند اين مادر در دوره نوجوانی‌ وی اثر بگذارد و او را دچار اختلال‌های رفتاری کند ضمن اينکه عوارض سيگار روی خود بيمار در دوران بارداری نيز به شکل فشار خون‌های دوران بارداری، سقط درسه ماهه اول و سوم، خون‌ريزی‌های دوره بارداری و خود را نمايان می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016